خبرهای داغ:
آسیابی با یادآوری اینکه روز ۵ خرداد به نام روز ملی «نسیم مهر»، روز حمایت از خانواده‌های زندانیان نامگذاری شده است، از برگزاری مراسم بزرگداشت این روز به‌صورت مجازی خبر داد و گفت: مراسم امسال به دلیل شیوع کرونا به‌صورت حضوری برگزار نمی‌شود.
کد خبر: ۹۲۴۴۶۱۸
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، حیدر آسیابی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز  در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت فرا رسیدن روز ملی «نسیم مهر»، روز حمایت از خانواده زندانیان گفت: با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۸ روز ۵ خرداد در تقویم رسمی کشور به‌عنوان روز «نسیم مهر»، روز حمایت از خانواده زندانیان تعیین و نام‌گذاری شده است.

وی افزود: هر ساله در راستای حمایت از این خانواده‌ها با برگزاری مراسم در این روز و دعوت از خانواده‌های زیر پوشش انجمن و خیران کمک‌های خوبی به این نهاد مردمی می‌شود.

آسیابی اظهار كرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، مراسم روز ملی نسیم مهر؛ حمایت از خانواده‌های زندانیان به‌صورت حضوری برگزار نمی‌شود و برنامه‌ها از طریق شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها دنبال می‌شود.

وی با اشاره به راه‌های كمك به این انجمن گفت: خیران نیکوکار می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب سیبا انجمن حمایت زندانیان شیراز نزد بانک ملی ۰۱۰۵۶۸۴۸۶۴۰۰۱ واریز كرده و یا به شماره کارت بانک ملی۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۷۷۸۹۰ به‌نام انجمن حمایت زندانیان شیراز کارت به کارت كنند.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز با بیان تاریخچه تشکیل انجمن حمایت زندانیان در کشور افزود: انجمن حمایت به‌عنوان یک مؤسسه مردم‌نهاد سابقه طولانی دارد و در سال ۱۳۲۰ با عنوان بنگاه حمایت از زندانیان و با هدف، كمك مادى و معنوى به خانواده‏هاى بى‌بضاعت زندانیان كه قادر به اداره زندگى خود نیستند، تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۶۰ اساسنامه انجمن اصلاح و مورد تصویب شورای عالی قضایی قرار گرفته است و این انجمن با حمایت خیران، تاکنون نقش مؤثری در حمایت مادی و معنوی از خانواده زندانیان داشته است اما رسالت آن در بین مردم جامعه نهادینه نشده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت زندانیان شیراز یادآور شد: خانواده نخستین نهاد اجتماعی است که در جامعه اسلامی ما از ارزش و قداست خاصی در تربیت افراد و اجتماع برخوردار است در صورتی که آسیبی متوجه خانواده شود بنیان آن از بین می‌رود و این آسیب‌پذیری در بین خانواده‌های بزهکار و به ویژه خانواده زندانیان به مراتب بیشتر است.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز بیان كرد: ضعف در مهارت‌های اساسی زندگی، مشکلات اقتصادی، فقر، بیکاری و… زمینه ایجاد آسیب‌های روحی و روانی را در جامعه فراهم می‌کند و خانواده‌های زندانیان نیز از این موضوع مهم مستثنی نیستند.

مهم‌ترین مشكل خانواده‌های زندانیان

آسیابی افزود: آسیب روحی و روانی، مهم‌ترین مشکلی است که متوجه خانواده زندانیان می‌شود چون سرپرست خانواده گرفتار زندان می‌شود و همه مسئولیت زندگی را زنان عهده‌دار هستند، خانواده این افراد به مجموعه قشر آسیب‌پذیر جامعه اضافه می‌شوند.

وی تأکید کرد: زندانیانی که به دلایل مختلف باید برای مدتی دور از خانواده باشند نباید تأثیرات مجازات به خانواده آنان منتقل شود، اگر یک فرد به دلیل جرمی حتی جرایم خاص برای مدتی زندانی شد، خانواده بی گناه او نیز تنبیه و مجازات می‌شود و این نگاه جامعه به خانواده زندانیان صحیح نبوده و از نظر دین مبین اسلام نیز مطرود است.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: با زندانی شدن فرد مجرم، بیشترین آسیب را خانواده‌های آنان متحمل می‌شوند و احتمال ابتلا به بزه‌های اجتماعی در بین این خانواده‌ها افزایش می‌یابد.

آسیابی با اشاره به اینکه رسالت انجمن حمایت زندانیان با ستاد مردمی دیه متفاوت است، گفت: ستاد مردمی دیه با هدف آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد زندان‌ها تشکیل شده است و جشن‌های گلریزان در این ستاد هر ساله در این راستا برگزار می‌شود اما رسالت انجمن، حمایت از خانواده‌های زندانیان نیازمند و درآمدزایی برای آنان است.

وی یادآور شد: در استان فارس تعداد ۱۴ مرکز انجمن حمایت زندانیان فعالیت دارند و ۳۲۳۲ خانوار تحت پوشش این مراکز قرار دارند که از این تعداد ۱۰۳۱ خانوار تحت پوشش مربوط به انجمن حمایت شیراز است.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت زندانیان شیراز افزود: بیشتر خانواده‌های بی‌بضاعت جرایم عمد زیر پوشش انجمن هستند و در صورتی که این خانواده‌ها حمایت نشوند، امکان بازگشت به چرخه جرم و ایجاد جرم جدید در بین خانواده‌های آنان بیشتر است به‌همین دلیل و به‌منظور پیشگیری از جرم و ارتقای امنیت در جامعه، حمایت از این خانواده‌ها لازم است مورد توجه جدی همه اقشار جامعه، مسئولان و نیکوکاران قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها