خبرهای داغ:

زخم های تاریخ در بستر قادسیه!!(3)

در عراق برای باز پس گیری فاو با تمام مستشاران نظامی برنامه ریزی و جلسات فوق سری برگزار شد، در بغداد فاو شبیه سازی گردید و چندین ماه کارشناسان نظامی مصر به آموزش نیروهای عراقی پرداختند و نحوه ورود به جزیره فاو را از آبی، خاکی و هوا تمرین کردند
کد خبر: ۹۲۴۴۶۶۴
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵

خبرگزاری بسیج: عراق با تمام توان ابرقدرتها و جهان عرب غربی به جنگ علیه ایران وارد شد، متحدان عراق برای صدام و جلوگیری از پیروزی ایران و صدور انقلاب سنگ تمام گذاشتند. مصر به دلیل پیشگامی رابطه با اسراییل از اتحادیه عرب اخراج شد، با شروع جنگ تحمیلی و سال ۱۹۸۰ حافظ اسد با پیوستن مجدد مصر به اتحادیه عرب مخالفت کرد، در نهایت این اختیار به حاکمیت دول اعراب در چارچوب خود سپرده شد.

عراق با مصر رابطه برقرار کرد، ۱۸۶هزار کارگر مصری در عراق با آموزش نظامی لازم به عضویت ارتش عراق در آمدند، تشکیل ۱۶ لشکر مصری در قالب ترابری،پیاده مکانیزه سبب شد در پایان جنگ ایران ۱۲هزار اسیر مصری از ارتش عراق در اردوگاه های اسرا ثبت نام کند. مصر کار اور هال و تعمیر نگهداری هواپیماها، تانک های ارتش عراق را به عهده گرفت و سالانه یک میلیارد دلار تجهیزات جنگی به عراق تحویل داد و طبق توافق عربستان کویت امارات و قطر هزینه آن را پرداخت می کردند.

پس از تصرف فاو توسط ایران و عبور از اروند توسط تیم مهندسی جنگ ایران کارشناسان عربی و غربی به عضویت ارتش عراق در آمدند، ایران بیش از ۷۰هزار نیرو برای فاو در اختیار داشت که پس از سیاست پایان جنگ به یک باره خروج نیروها توسط فرمانده وقت جنگ هاشمی رفسنجانی کلید خورد، برخی به مرخصی اجباری و عده ای از رزمندگان هم به زیارت مشهدالرضا رفتند که تنها ۱۵هزار نیروی بسیجی در فاو باقی ماند.

در عراق برای باز پس گیری فاو با تمام مستشاران نظامی برنامه ریزی و جلسات فوق سری برگزار شد، در بغداد فاو شبیه سازی گردید و چندین ماه کارشناسان نظامی مصر به آموزش نیروهای عراقی پرداختند و نحوه ورود به جزیره فاو را از آبی، خاکی و هوا تمرین کردند، بیش از ۱۰۰۰کامیون تجهیزات و پشتیبانی در فاو به کار گرفته شد. سه هفته قبل از باز پس گیری فاو دونالد رامسفلد در دیدار با مسئولان بعثی تصاویر ماهواره ای آواکس ها را در اختیار عراق قرار داد و موقعیت نیروهای ایرانی برای غافلگیر شدن مهیا شد.

۲۸فروردین سال ۱۳۶۷ همزمان با انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی پس از ۲۶ماه عراق حمله تمام عیار خود را شروع کرد، بیش از ۱۰۰هزار نیروی ورزیده و زبده گارد ریاست جمهوری و لشکر مدینه که مجهزترین لشکر کماندوهی دنیا بود با پشتیبانی هوایی توپخانه سنگین و شیمیایی به فاو حمله کردند، خطوط مقدم و عقبه نیروهای ایرانی ابتدا با بمباران شیمایی و توپخانه هدف گرفته شد، بیش از ۶۰۰۰نفر از نیروهای ایرانی شهید شدند، عراق با دادن ۱۰۰۰تلفات توانست فاور را کمتر از ۲۶ساعت در پایان فروردین ۱۳۶۷ پس بگیرد که معادله جنگ را بر هم زد.

برداشت از کتاب مطالعات راهبردی وزارت خارجه رابطه عراق و کویت

نگارنده: صادق چگینی

ارسال نظرات
پر بیننده ها