مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور اصفهان مطرح کرد:

بخشی از گران شدن قیمت‌های سهام در بورس کاملا طبیعی است

محمد جواد عطایی متخصص عرصه بورس و تحلیل‌گر ارشد بازار سرمایه گفت: بخشی از گران شدن قیمت‌های سهام در بورس کاملا طبیعی است یعنی انتقال تورم به آنها بوده است، پذیره نویسی صندوق‌های دولتی هم قاعدتا دولت سهام بنیادی را عرضه می کند که هم از نظر سوددهی ارزشمند و سهام بسیار کم ریسکی است.
کد خبر: ۹۲۴۵۲۴۴
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، محمد جواد عطایی متخصص عرصه بورس و تحلیل‌گر ارشد بازار سرمایه گفت: بخشی از گران شدن قیمت‌های سهام در بورس کاملا طبیعی است یعنی انتقال تورم به آنها بوده منتها بعضی از سهام ها وجود دارند که اصلا زیان ده هستند و رشدهای سفته بازی دارند حساب این نوع سهام را باید جدا نمود، پذیره نویسی صندوق‌های دولتی هم قاعدتا دولت سهام بنیادی را عرضه می کند که هم از نظر سوددهی ارزشمند و سهام بسیار کم ریسکی است و یقینا اینها می توانند تا سال آینده سود چند برابری نسبت به سود بانکی را برای سرمایه گذاران داشته باشد.
بخشی از گران شدن قیمت‌های سهام در بورس کاملا طبیعی است

محمد جواد عطایی با بیان این که لایحه قانون و مقررات تشکیل بورس اوراق بهادار تهران در اردیبهشت سال ۱۳۴۵ تصویب شده و سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران عملا در سال ۱۳۴۶ با ورود سهام بانک صنعت و معدن و شرکت نفت پارس فعالیت خود را آغاز نموده است، گفت: در عین حال که  بیش از نیم قرن از شروع بورس تهران می گذرد اما مردم ما با این فرهنگ بورسی از قدیم تا الان آشنا به خوبی آشنا نیستند.

وی ادامه داد: طبق آمار ۷۵ درصد مردم کشورهایی مثل کانادا و امریکا در بورس سرمایه گذاری کرده اند که خودشان به طور مستقیم یا کارگزار آنها خرید و فروش را انجام می دهد.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور اصفهان با اشاره به این که در ایران درصد خیلی پایینی از مردم در بورس وارد شده و سرمایه گذاری کرده اند، تصریح کرد: به این دلیل که در زمانهای مختلف بازارهای موازی دیگری وجود داشته که گاهی اوقات بطور مقطعی یا در کوتاه مدت می توانستند سودهای بهتری بدهند.

 

بازدهی بلند مدت بورس بطور میانگین بالاتر از بازارهای موازی است

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اصفهان، اظهار کرد: نهایتا الان که بورس را بخواهیم با همان بازارهای موازی در بلند مدت مثلا در دوره ده سال اخیر مقایسه کنیم، بیشترین بازدهی را بازار بورس داشته و بعد از آن بر اساس میانگین به ترتیب طلا، دلار و مسکن قرار می گیرد و این باعث شده که مردم تازه متوجه شوند که می توانند در بازار بورس سرمایه گذاری کنند.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور اصفهان با اشاره به این که اخیرا رغبت مردم ما برای سرمایه گذاری در بورس افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: البته یقیناً حمایتی که مقام معظم رهبری از بورس داشتند تاثیر بسزایی داشته است، چندی پیش مقام معظم رهبری در دیداری که با جمعی از تولید کنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی داشتند، به عموم مردم توصیه استفاده از کالاهای داخلی و شرکت در سرمایه گذاریهای مولد همچون تعاونیها و بورس و ترویج  فرهنگ کارجهادی و تعاون را فرمودند همچنین نهم اردیبهشت امسال حضرت آقا فرمودند که سهام عدالت آزادسازی شود، این حمایتها توانسته مردم را بیشتر با بازار بورس آشنا کند و مردم در شش ماه گذشته خیلی زیاد وارد بورس شدند و کد بورسی را گرفته اند.

 

بخشی از گران شدن قیمتهای سهام در بورس کاملا طبیعی است

وی در خصوص این سوال که آیا بورس در یکی دو ماه گذشته در شرایط حبابی بوده است؟، گفت: کلا بورس به این شکل است که تورم به آن منتقل می شود یعنی تورمی که در جامعه وجود دارد فقط به کالاهای دیگر منتقل نمی شود بورس هم یک بازار مالی است که این تورم به آن وارد می شود. در واقع یک کارخانه که زمانی مثلا با ۲ میلیارد یورو ساخته شده طبیعتا با افزایش قیمت ارز خودبخود تورم و افزایش قیمت به آنها هم وارد می شود. همچنین وقتی قیمت زمین گران می شود لذا زمین آن شرکت یا کارخانه نیز گران می شود و این بالا رفتن قیمتها خودش را در بالا رفتن قیمت سهام آن شرکت یا کارخانه نشان میدهد.

عطایی بیان کرد: در عین حال در حال حاضر تعداد زیادی از شرکتها وجود دارند که قیمت سهام آنها زیر ارزش ذاتی آن می باشد و برای سرمایه گذاری بسیار مناسب است. حتی بد نیست بدانید که سهام بعضی از شرکت ها در بورس در مقایسه با شرکت با درآمد مشابه آن در خارج از کشور، با مبلغ معادل یک صدم آنها معامله می شود.

این تحلیلگر ارشد بازار سرمایه ادامه داد: بخشی از گران شدن قیمتهای سهام در بورس کاملا طبیعی است یعنی انتقال تورم به آنها بوده منتها بعضی از سهام ها است که اصلا زیان ده هستند و رشدهای سفته بازی دارند حساب این نوع سهام را باید جدا نمود، در کل این طور نیست که همه سهام ها حباب داشته باشند.

عطایی در پاسخ به این که چرا سهامهای زیان ده چنین رشدی داشته، بیان کرد: طبیعی است چون تعداد سهام و سهام شناور آنها کم بوده، راحت سفته بازها می توانند وارد آن شوند و قیمت آنها را بالا ببرند ولو زیان ده باشد ولی شرکتهایی بنیادی که تعداد سهام آنها بسیار زیاد است اصلا سفته بازها علاقه ای به ورود به آنها ندارند چون نمی توانند سهام را دست خود بگیرند و قیمت را بالا ببرند.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اصفهان، گفت: بطور منطقی الان اغلب سهامها قیمتهای خوبی دارند و با توجه به اصلاحی هم که اخیرا روی آنها اعمال شده حدود ۳۰ درصد قیمتها اصلاح شده و نسبت به قبل کاهش پیدا کرده که به قیمت حمایتی می رسد و می تواند سود خوبی را به خریداران خود بدهد ولی بعضی از سهامهای سفته بازی ممکن است همچنان حباب داشته باشند که باید کسانی که قصد خرید دارند از مشاوران کمک بگیرند و اگر اقدام به خرید این سهامها کردند باید ریسک آن را  عملا بپذیرند.

 

 اگر فردی اطلاع نداشته و سهامی سفته بازی را خریده چه باید بکند؟

عطایی در این خصوص گفت: سفته بازها سهام را در قیمتهای بسیار پایین خریده اند و پس از رشد دادن قیمت آن، شروع به تبلیغات از طریق رسانه های مجازی کرده اند و افرادی که ناآگاه هستند شروع به خرید می کنند، یعنی دقیقا زمانی که اینها شروع به تبلیغ می کنند زمانی است که سهم به قله رسیده و ممکن است چند درصدی هم به خریدار سود بدهد ولی سفته بازها در همین حین در حال فروش سهام خود به همین افراد ناآگاه هستند و از سهم کنار رفته و از سهم هیچ حمایتی نمی کنند و عملا افت قیمت و زیان را به فرد ناآگاهی که سهم را خریداری کرده است منتقل می کنند و متاسفانه اصطلاحا خریدار ناآگاه برای فروش سهم خود در صف فروش قفل می شود.

این متخصص در عرصه بورس و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه اظهار کرد: ولی در کل اگر کسی سهمی را خرید و متوجه شد که اشتباه کرده بهترین کار این است که فوری از آن سهم خارج شود و بروند سراغ سهام های بنیادی، سهام بنیادی خوبی که قیمتهای مناسبی دارند و تا یکی دو ماه آینده مجمع سالیانه دارند و سودهای خوبی هم می دهند.

وی تاکید کرد: باید کسانی که وارد بورس می شوند دانش بورسی خودشان را بالا ببرند چون که دوران سودهای رویایی در دوران کرونایی گذشت یعنی هر کسی حتی اگر سهمی را در اسفند ماه تا پایان اردیبهشت ماه بطور اتفاقی هم خریده باشد حداقل ۲۰۰ درصد سود کرده ولی از این به بعد این طور نیست و بازار بورس حرفه ای خواهد شد و حتما باید با دانش جلو بروند وگرنه جز خسران چیزی در انتظار آنها نخواهد بود.

 

خصوصیات شرکت‌های بنیادی و شرکتهای سفته بازی چیست؟

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اصفهان، بیان کرد: شرکتهای بنیادی اولا سود ساز هستند مثلا یک بحثی داریم تحت عنوان قیمت بر سودی که سهام می سازند اصطلاحاً سهامهای بنیادی P/E  های مثبت دارند و هر چه این کمتر باشد قدرت سود دهی بیشتری دارند مردم باید آنها را انتخاب کنند ولی اگر این نسبت منفی بود یعنی زیان ده است به روایتی اگر این شرکت یا کارخانه ای که زیان ده باشد الان بسته شود باید سهامدار زیان این کارخانه را بدهد منتها هنوز بعضی از مردم ما متوجه نیستند که وقتی سهامی را می خرند یعنی به نسبت سهام خریداری شده با آن شرکت شریک می شوند.

این متخصص در عرصه بورس و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه افزود: سهام بنیادی در عین حالی که سوده هستند اگر نوساناتی هم بازار پیدا کند سود آنها نوسانات منفی را می تواند پوشش دهد ولی سهامهای زیان ده اینطور نیستند وقتی هم صف فروش قرار گیرد هیچ کس از آنها حمایت نمی کند اما سهامهای بنیادی در اصلاحهایی که قرار می گیرد حقوقی ها و آنهایی که حرفه ای بازار هستند وارد می شوند و شروع به خرید می کنند.

آینده سهام و بورس چگونه است؟

عطایی در این خصوص گفت: اگر چند اتفاق بیفتد آینده خوبی در انتظار سهامداران و بورس می باشد یکی این که مردم باید دقت کنند یعنی باید با دانش وارد شوند تمرین بکنند با این تمرین مهارت بدست بیاوردند با این مهارت وارد خرید و فروش که می شوند تجربه پیدا کنند تا موفق شوند و این چرخه باید ادامه پیدا کند یعنی همین مسیر دقت، دانش، تمرین، مهارت، تجربه و موفقیت را باید دور یک دایره بنویسیم و این همیشه باید ادامه داشته باشد و تکرار شود.

این تحلیلگر ارشد بازار سرمایه ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد و مردم بدانند چه سهامی را بخرند چه سهامی را بفروشند چه سهامی را  چه موقع بخرند و آن سهام را چه موقع بفروشند نقطه ورود و خروج را خوب پیدا کنند مشکلی پیدا نمی کنند حتی مردم عادی هم با یک آموزش می توانند یاد بگیرند و موفق باشند.

عطایی تاکید کرد: به هیچ وجه مردم نباید پولهای مورد لزوم خود را وارد بورس کنند باید پولهای مازاد را بیاورند پولهایی که نیاز ندارند که بتوانند روی آن ریسک کنند ولی هرگز خانه و ماشین خود را نفروشند که با پول آن سهام بخرند چون در موارد لزوم نمیتوانند از نظر روانشناسی مالی هیجانات خود را کنترل کنند و باعث فشار روحی و ایجاد استرس برای آنها خواهد شد و صبوری آنها را کاهش می دهد و نهایتا به زیان می انجامد.

 

فرآیند صحیح معامله کردن چیست؟ 

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اصفهان، افزود: نکته دیگر که خود مردم اگر اجرا کنند آینده بورس ما خوب است این است که در معامله گری بورس باید به جای این که تمرکز خود را روی پول و سود بگذارند باید روی فرآیند صحیح معامله کردن متمرکز شوند اگر این طور شد می توانند یک سود مستمر همیشه از بازار داشته باشند. در یک جمله می توان فرآیند صحیح معامله کردن را انتخاب درست زمان سرمایه گذاری، انتخاب سهم به روش تحلیل بنیادی، انتخاب نقاط ورود و خروج بر اساس تحلیل تکنیکال با توجه به زمان سرمایه گذاری، مشخص کردن حد سود، مشخص کردن و رعایت نمودن حدضرر، و همچنین مدیریت ریسک و سرمایه دانست.

وی بیان کرد: نکته دیگر این است که دولت باید حواسش جمع باشد یعنی الان فرصت بسیار خوبی دست دولت آمده است فرصتی که کم اتفاق می افتد مردم این قدر علاقمند به بورس شوند و وارد بازار بورس شوند حالا با توجه ای هم که مقام معظم رهبری داشتند مردم خیلی خوب وارد بورس شدند ولی اگر مسئولان و سازمان بورس دقت نکنند این فرصت به یک تهدید تبدیل خواهد شد.

 

اگر در برخورد با فرصت پیش آمده و پولهایی که وارد بورس شده خوب عمل نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

این متخصص در عرصه بورس و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه پاسخ داد: اگر خوب عمل نشود این فرصت به یک تهدید تبدیل می شود الان بهترین فرصت است که این سرمایه هایی که وارد بورس می شود به سمت تولید هدایت شود تا جهش تولید اتفاق بیفتد این سرمایه هایی که وارد بورس می شود را برای تامین سرمایه شرکتها استفاده کنند تا به جهش تولید برسیم باید این نقدینگی سرگردانی که الان در بورس آمده را خوب هدایت کرد.

 

عطایی خاطرنشان کرد: سرمایه هایی که وارد بازار مالی می شود هم بسیار هوشمند و هم بسیار ترسو است اگر این احساس به مردم دست دهد سریع پولهای خود را از بورس بیرون می کشند که وارد بازارهای موازی شده و فاجعه ایجاد می کند و این می شود یک بمب ساعتی که قدرت تخریب آن فوق العاده زیاد است و آن گاه کنترل آن هم سخت خواهد بود.

این متخصص عرصه بورس و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه بیان کرد: امیدورام اتاق فکر دولت حمایتهای خودش را روی بازار بورس داشته باشد تا این سرمایه ها خروج نکند و یکی از روشهای آن این است که دولت شرکتهای دولتی را در بازار سرمایه عرضه نماید تا عمق بازار سرمایه افزایش یافته و علاوه بر حفظ سرمایه های موجود در بورس، دیگر نقدینگی سرگردان جامعه وارد بورس شود.

 

عطایی افزود: یکی از فرصتهای خوبی که اکنون برای دولت ایجاد شده است بهره برداری از مالیات نقل و انتقال سهام است که نیم درصد ارزش معاملات می باشد لذا با توجه اینکه در حال حاضر متوسط ارزش روزانه معاملات بورس و فرابورس ایران ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان است با توجه به ۲۲ روز کاری در بازار سرمایه با یک محاسبه ساده در میابیم که دولت یارانه بیش از ۳۶ میلیون نفر را با همین نیم درصد درآمد مالیاتی می تواند ماهانه پرداخت کند که اگر مالیات در بورس آتی و بورس کالا را به آن اضافه کنید مبلغ بسیار زیادتر خواهد شد. لذا لازم است در دوران تحریم نفتی و عدم درآمد نفتی مناسب، حتما از بازار سرمایه حمایت نماید.

 وی در رابطه با نوسانات بازار بورس خاطر نشان کرد: نوسانات قیمتی که ایجاد می شود طبیعی است و جزو ذات بازار است، یعنی این که بازار رشد می کند اصلاح می کند امواج ساخته می شود این ها طبیعی است که در همه دنیا در بازارهای مالی وجود دارد و جای نگرانی نیست ولی اگر دولت حمایت نکند و شوکهای بی جا ایجاد شود سریع این سرمایه ها خروج می کند و این بمب ساعتی که ایجاد می شود قدرت تخریب آن ۲۵ برابر نقدینگی است که از بانکها بیرون آمده مثلا موقعی که بانکها سود می دادند۲۰درصد بود ولی وقتی سرمایه در بهار بورس در سه ماه ۲۰۰ درصد سود کند الان با ده برابر قدرت دارد خارج می شود و به نسبت سال حداقل قدرت تخریب ۲۵ برابر پیدا کرده، امیدواریم به این موضوع توجه نمایند تا شوکهای ناگهانی به بورس وارد نشود که باعث شود سرمایه های از بورس فرار کند و وارد بازارهای موازی دلار،  سکه، مسکن و ماشین شود.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اصفهان، با بیان این که حمایت و توجه دولت با عمق دادن به بورس بسیار کارساز است تاکید کرد: البته مردم هم باید پولهای مازاد را در بورس بیاورند، دانش، تمرین، مهارت، تجربه و موفقیت را داشته باشند و روی فرآیند صحیح معامله گری متمرکز شوند تا سود مستمر داشته باشند بجای این که تمرکز روی پول و سود کنند.

این متخصص عرصه بورس و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه توصیه کرد: اگر مردم می خواهند بورس خوبی داشته و از این بازار لذت ببرند بجای این که دلار بخرند بروند شرکتها بنیادی را خرید بکنند که درآمد ارزی دارند حُسن آن این است دلار هم که گران شود باز هم سود می برند سهام آن شرکت گران می شود درآمد آن بالا می رود و قیمت شرکت بالا می رود آسیبی هم به جامعه وارد نمی شود در واقع بورس تنها جایی است که اگر گران شود هم دولت و هم مردم خوشحال هستند ولی وقتی دلار گران شود بر همه چیز تاثیر می گذارد  بورس هر چقدر هم که گران شود چنین تاثیری را بر اجناس ندارد و سیلاب نقدینگی را می شود کنترل کرد.

 

سهام عدالت از سهام شرکتهای بنیادی است/ مردم از جهت ارزش سهام خود آگاه باشند

این متخصص در عرصه بورس و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه، در خصوص سوالی در مبحث سهام عدالت انتخاب گزینه مستقیم یا غیر مستقیم گفت: اگر صاحب سهام عدالت آشنایی با بورس داشته باشند بهترین کار این است که خودشان مستقیما به عهده بگیرند و چون سهام عدالت از سهام شرکتهای بنیادی است قاعدتا اگر خودشان آشنایی داشته باشند و مدیریت آن را خودشان در دست بگیرند خیلی بهتر است و می توانند با خرید و فروش بطور عموم سود بیشتری ببرند ولی اگر اصلا آگاهی ندارند می توانند در اختیار صندوقها بگذارند که آنها این کار را برای آنها انجام دهند ولی توصیه نمی کنم که کسی سهام عدالت خود را با این مبلغ کم بفروشد کما این که در ده سال گذشته بیشترین سود را سهام داشته و بنابراین هر جایی سرمایه گذاری کنند به اندازه این سود نخواهند برد این چیزی که آمار به ما نشان می دهد. ضمنا یک نکته ای  وجود دارد و بعضا ممکن است برخی افراد سودجو به عمد بخواهند با ترفند و تبلیغ های مختلف شوکهای ناجور ایجاد کنند و سهام عدالت را از دست مردم در بیاوردند که مردم باید آگاه باشند.

 

بازارهای بورس نسبت به سایر بازارهای مالی محاسنی دارد

وی بیان کرد: افراد باید تحلیل بنیادی برای انتخاب سهام و تحلیل تکنیکال برای نقاط دقیق خروج و ورود استفاد کنند و روانشانسی بازار را بدانند و  اگر این فرآیند را رعایت کند همیشه برآیند سودآور و مستمری دارند همچنین مردم باید بدانند بازارهای بورس نسبت به سایر بازارهای مالی محاسنی دارد از جمله، نقد شوندگی خوب، امکان ورود با سرمایه کمتر، بازدهی به مراتب بالاتر نسبت به بازارهای موازی، ریسک کنترل شده و محدود، دسترسی آسان از هر نقطه ایران و خارج از کشور، امنیت کامل و عدم کلاه برداری و برتری و رکن اساسی دیگر بازار بورس، کمک به اقتصاد کشور است.

 

اصولاً رشد و افت قیمت سهام در بازه مثبت و منفی ۵ درصد است

این متخصص در عرصه بورس و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه با اشاره به این که مثلا سالهای گذشته قیمت سکه در عرض چند ساعت، یک میلیون تومان(۳۰ درصد) افت کرد، به ریسک کنترل شده بورس اشاره کرد و افرود: در بورس بازه مثبت و منفی ۵ درصد داریم یعنی یک سهمی حداکثر ۵ درصد رشد و حداکثر ۵ درصد افت می کند در بعضی از سهام ها که مربوط به بازار پایه و فرابورس هستند این بازه ۲ و ۳ درصد است یکی دو سهم هم داریم که می تواند بازه ۱۰ درصدی باشد و سهامهایی که جهت مجمع یا دلایل دیگربسته شده اند در روزی که باز می شود میتواند بنا به تشخیص سازمان بورس محدودیت نوسان نداشته باشد.

وی با بیان این که با تشخیص دقیق نقاط ماکسیمم و مینیمم نسبی قیمت میتوان بیشترین سود را کسب نمود، به جمله ای از جان تمپلتون تحت عنوان بازارهای صعودی در بدبینی متولد، در شَک رشد، در خوشی به بلوغ و در سرخوشی می میرند اشاره کرد و گفت: جمله ای بسیار مهم و برای بازار ایران هم صدق می کند و اگر کسی همین جمله را بخوبی درک کند دقیقا متوجه می شود که چه موقع بازار رشد و چه موقع افت خواهد کرد، این جمله نه تنها  برای بازار سهام بلکه برای بازارهای طلا و دلار هم صدق می کند.

 

آیا پذیره نویسی صندوق‌های دولتی در بورس (سهام ETF) برای مردم سودمند است و ریسکی ندارد؟

این متخصص عرصه بورس گفت: در پذیره نویسی تحت عنوان دارا یکم دولت سهام های خود را در یک سری از شرکتها سه بانک ملت، صادرات و تجارت و بیمه اتکایی امین و بیمه البرز  بفروش گذاشت که سهامهای ارزشمندی است سهام بسیار کم ریسکی است.

این متخصص در عرصه بورس و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه بیان کرد: در این صندوقها قاعدتا دولت سهام بنیادی را عرضه می کند که هم از نظر سوددهی  ارزشمند و هم از نظر قیمت نسبت به قیمت بازار، ۳۰ درصد کمتر از میانگین قیمت ماه آخر در نظر گرفته شده است که به نفع مردم است و یقینا اینها می توانند تا سال آینده سود چند برابری نسبت به سود بانکی را برای سرمایه گذاران داشته باشد.

 

 با توجه به این که مردم آگاهی چندانی در خصوص سهام ETF نداشتند اگر فردی کلا در صندوق اول خرید کرده ضرر نمی کند و صندوق دوم بهتر نیست؟

وی گفت: چیزی که مد نظر بوده هر کس۲ میلیون تومان برای صندوق یکم داده ولی ممکن است به اندازه ۲ میلیون سهم به آن فرد نرسد مابقی در صندوق دوم یا در صندوق سوم هم می تواند خرید بشود اما این که کدام  بهتر رشد کنند در آینده تقریبا همه اینها بصورت سیکل رشد خود را در دوره یکساله انجام می دهند و ممکن است هر بار اقبال بازار به سمتی باشد. منتها نقطه ورود و خروج را فرد باید بتواند خوب بدست بیاورد تا کسب سود بیشتری داشته باشد، البته اسامی صندوقها را اعلام کردند اطلاع رسانی خوبی نشد به زبان ساده مطرح نشد.  

عطایی ضمن انتقاد به عدم اطلاع رسانی خوب و به زبان ساده برای مردم در مورد سهام ETF توسط رسانه ها، خاطرنشان کرد: البته دولت وقتی شرکتی را واگذار می کند باید مدیریت آن را هم واگذار کند که فعلا عرضه سهام انجام شده ولی همچنان دولت مدیریت آنرا در دست دارد که امیدوار هستیم در آینده مدیریت هم به سهامداران واگذار شود.

 

معیارهای مهم برای خرید سهام چیست؟

مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور اصفهان، یادآور شد: یک نکته دیگر برای انتخاب، کسانی که می خواهند سهام بخرند اصلاح های از رشد دوران کرونایی انجام شده و هنوز هم ادامه دارد که احتمالا فرصت خرید بهتری ایجاد کند و سود کوتاه مدتی بدهد ولی کلا سعی کنند برای این که پشتوانه قوی داشته باشد و ریزش آنچنانی نکند سراغ شرکتهایی بروند که «تجدید ارزیابی، تسعیرارزی، افزایش سرمایه، درآمد ارزی و طرح توسعه» دارند و « p/e آنها هم قابل قبول و خوب و نقد شوندگی بالا» داشته باشد و شرکت بنیادی محسوب شود. وی ادامه داد: هر چه p/e مثبت و پایینتر باشد بهتر است قاعدتا الان زیر ۵ بجز یک یا دو سهم بیشتر نداریم و غالبا بالای ده شده ولی با این حال نباید سراغ شرکتهایی بروند که مثلا p/e آن ۲۰۰ است غالبا سعی کنند p/e  زیر ۲۰ و ۲۵ را انتخاب کنند و این شرایط هم داخل آن باشد تسعیر ارزی خیلی می تواند به یک شرکت کمک کند تجدید ارزیابی می تواند کمک کند به علاوه افزایش سرمایه و درآمدهای ارزی می توانند رشد قیمت سهام را تا حدودی تضمین کنند.

 

در مجموع آگاهی مردم  در بازار بورس در چه حدی است؟

این متخصص در عرصه بورس و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه بیان کرد: وقتی در بررسی شاهد این هستیم که یک سهمی سهم زیان ده است اصلا شرکت آنچنانی هم ندارد یک تابلو است و قیمت آن با یک سهم بنیادی برابر و گاهی هم بیشتر است و معامله هم می شود نشان می دهد افراد هنوز آگاهی خرید و فروش ندارند، مردم باید بدانند بورس بازار پربازدهی است ولی راه یک شبه پولدار شدن نیست. بورس علیرغم همه سختی های و هیجانات و استرس هایی که دارد یکی از بهترین و زیباترین علوم پس از ریاضی است که یادگیری آنرا به همه توصیه می کنم. البته وظیفه ماست که حتما دوره های آموزشی برای قشر جوان و آحاد مردم داشته باشیم، دولت هم باید فرهنگ سازی بورس را در جامعه انجام دهد برای این منظور پیشنهاد می کنم در کتابهای دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان مباحث بورس را به صورت کامل و عملی آموزش دهند.

انتهای پیام/

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان

 
ارسال نظرات