خبرهای داغ:

خودنمایی هنر منبت‌کاری کارآفرین امیرآبادی بر صنعت مبل ایران

جواد تویه درواری کارآفرین کمیته امداد روستای تویه دروار امیرآباد، از توابه شهرستان دامغان توانسته با دریافت تسهیلات اشتغال زایی و تخصص بر این حرفه به عنوان تنها منبت کار منطقه خود معرفی و شناخته شود.
کد خبر: ۹۲۴۵۲۹۵
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
خودنمایی هنر منبت‌کاری کارآفرین امیرآبادی بر صنعت مبل ایرانبه گزارش خبرگزاری بسیج از استان سمنان، بوی نم روستا و نای چوب، صدای جادوگری مرد منبت کار و خرده چوب‌هایی که در هوای روستا پر می‌کشند، اینجا «تویه دروار» روستای منبت است، جایی که از چوب خشک، شاهکار‌های هنری خلق می‌کنند.
شهرامیرآباد، روستای تویه و دورار یکی از روستا‌های صنعت تولید مبل خام و به نوعی پایتخت تولید مبل و صندلی‌های خام است.
روستایی است که وقتی وارد آن می‌شوی تا چشم کار می‌کند کارگاه‌هایی خودنمایی می‌کند که بر در هر یک از آن‌ها آثار بی نظیری از منبت کاری بر روی مبل به چشم می‌خورد و سراسر روستا پر است از چوب‌های مختلف گویی که به شهر چوبی وارد شده اید. مردان بسیاری در هر کدام از کارگاه‌ها هنرمندانه مشغول خلق شاهکاری از خود هستند.
جواد تویه درواری که تنها منبت کار روستای دروار است که با حمایت کمیته امداد امیرآباد توانسته کا ر. منبت کاری ۴۰ کارگاه تولید مبل را انجام دهد، روزانه به طور میانگین به بیش از ۳۰ پایه مبل و صندلی روح تازه و جان می‌بخشد.
هنرمندان تویه درواری بیشتر در تولید و طراحی منبت کاری اشیای تزیینی و تشریفاتی همچون منبت کاری فعالیت دارند.
کارآفرین کمیته امداد در هنر خود عمدتا از نقوش اصیل که شامل طرح‌های اسلیمی و ختایی یا گل و بوته است، استفاده می‌کنند.
به گفته وی درودگری یا همان نجاری از پدر و پدربزرگ و اجدادم به ما ارث رسیده است.
از ۱۳ ساگی در زمینه صنایع چوبی فعالیت کرده ام از پلکان و کرسی و در گرفته تا مبل و میز و صندلی و انواع و اقسام وسایل چوبی ساخته ام.
کار منبت کاری بسیار کار ظریف است هنرمندانی که با چند قلم و اسکنه‌ای فلزی ذهنیات خود را با خطوط کوفی، نقوش اسلیمی، ختایی و گل و مرغ و ... روی چوب کنده کاری می‌کنند. /ع
ارسال نظرات
پر بیننده ها