خبرهای داغ:
کارشناس سیاسی در گفت وگو با «بسیج»:

اعزام نفتکش‌های ایران به ونزوئلا سیلی محکمی به آمریکا بود

کارشناس مسائل سیاسی گفت: اعزام نفتکش‌های ایران به ونزوئلا سیلی محکمی به آمریکا بود و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر به آمریکا نشان داد.
کد خبر: ۹۲۴۵۳۱۹
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶

اعزام نفتکش‌های ایران به ونزوئلا سیلی محکمی به آمریکا بودمحمود قاسمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان با اشاره به موفق بودن اعزام  کشتی‌های نفتکش ایرانی به ونزوئلا برای صادرات بنزین و اسکورت آنها در آب‌های این کشور اظهار کرد: این اقدام بزرگ عملیاتی جسورانه بود که بار دیگر ابهت پوشالی آمریکا را خدشه‌دار کرد و سیاست‌های خارجی آنها را به سخره بگیرد.

وی با بیان اینکه ورود نفتکش‌های ایران به ونزوئلا در شرایطی اتفاق افتاد که آمریکا در گذشته در رویکردی خصمانه مدعی جلوگیری از ورود نفتکش‌های ایرانی شده بود، گفت: موضوع اعزام نفتکش‌های ایران به آمریکای لاتین و حیات خلوت آمریکا یک موضوعی کاملاً قانونی و بر اساس قواعد بین‌المللی و مراودات بین کشورها و بر اساس مصوبات جامعه ملل متحد صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: رئیس جمهور آمریکا بر خلاف موازین بین‌المللی اقدام به تحریم ایران کرده و امروز با اعزام نفتکش‌های سوخت دولتمردان آمریکا در اظهارات خود این اقدام را دور زدن تحریم‌ها می‌دانند و اقدام به تهدید می‌کنند در صورتی که اعزام نفتکش‌های ایرانی حامل سوخت و مواد خام برای تجهیز پالایشگاه‌های ونزوئلا بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه جلوگیری از حرکت نفتکش‌ها در آب‌های آزاد با حقوق بین‌الملل و تمام بنیادهایی که دنیای امروز بر آن استوار است، منافات دارد، اضافه کرد: آمریکا بدون اعتنا به حقوق بین‌الملل اقدام به تهدید جمهوری اسلامی کرد که نباید نفتکش‌ها را به سوی ونزوئلا اعزام کند و اگر این اقدام صورت پذیرد با ایران برخورد خواهیم کرد.

قاسمی با تاکید بر اینکه تهدیدات آمریکا در خصوص توقیف نفتکش‌های ایرانی با شکست مواجه شد، به واکنش جمهوری اسلامی، فرماندهان نظامی و وزیر دفاع در خصوص این تهدیدات اشاره و تصریح کرد: جمهوری اسلامی و فرماندهان در مقابل تهدیدات آمریکا مبنی بر هدف قرار دادن نفتکش‌های ایرانی و یا ایجاد مزاحمت برای این نفتکش‌ها مقاومت سختی از خود نشان دادند و اعلام کردند هرگونه تعدی آمریکا به این نفتکش‌های با پاسخ فوری همراه خواهد بود.

وی به هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق در دی ماه سال 98 توسط سپاه پاسداران اشاره کرد و ابراز داشت: با توجه به اینکه در دی ماه سال گذشته پایگاه عین الاسد را با خاک یکسان کردیم و بر اساس گزارش‌های موثق  در این جریان آمریکا بیش از 100 کشته و 200 زخمی تلفات داد و ضربه شست محکمی بر آمریکا وارد کردیم امروز این کشور تهدیدات ایران را جدی می‌گیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: اگر در سال گذشته این اقدام را انجام نداده بودیم امروز آمریکا تهدید ایران را جدی نمی‌گرفت اما وقتی بزرگ‌ترین پایگاه آنها را مورد هدف قرار دادیم و ثابت کردیم که این قدرت را داریم که در برابر جسارت‌های آنان پاسخ سخت و محکمی داشته باشیم امروز آمریکا تهدید ما را جدی می‌گیرد و به این نتیجه می‌رسد که بهتر است برای نفتکش‌های ایرانی ایجاد مزاحمت نکند چراکه در غیر این صورت با واکنش سختی از سوی جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.

وی در تشریح پیامدها و دستاوردهای سیاسی به مقصد رسیدن نفتکش‌های اعزام شده از سوی ایران به ونزوئلا با تاکید بر اینکه هدف ایران و ونزوئلا انجام یک معامله اقتصادی است، گفت: با توجه به مازاد تولید سوخت در کشور و فروپاشی تولید در پالایشگاه‌های ونزوئلا که با بحران کمبود سوخت مواجه هستند این اقدام به عنوان یک معامله اقتصادی انجام گرفت که برای هر دو کشور منفعت دارد.

قاسمی عنوان کرد: اعزام نفتکش‌های ایران به ونزوئلا سیلی محکمی به آمریکا بود و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر به آمریکا نشان داد.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها بار دیگر این واقعیت را باور کردند که ایران یک قدرت برتر منطقه‌ای است و  قدرت بازدارندگی بسیار بالایی دارد به طوری که اگر کشوری بخواهد به منافع ملی ما آسیبی وارد کند به راحتی به منافع آنان ضربه‌های شکننده وارد می‌کنیم.

این کارشناس سیاسی قدرت‌نمایی جمهوری اسلامی ایران در مقابل قلدرهای بین‌المللی را یکی دیگر از پیامدهای اعزام نفتکش به ونزئلا برشمرد و اضافه کرد: کشور ما با این حرکت نشان داد که می‌تواند در برابر یک قلدر بین‌المللی ایستادگی و منافع خود را حفظ کند.

* ورود نفتکش‌های ایرانی به ونزئلا پوشالی بودن قدرت آمریکا را به اثبات رساند

وی با بیان اینکه ورود نفتکش‌های ایرانی به ونزئلا پوشالی بودن قدرت آمریکا را به اثبات رساند، تصریح کرد: ورود نفتکش‌های جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلا، بزرگ‌ترین شکست برای استکبار آمریکا بود و ثابت شد که آمریکایی‌ها با وجود ادعاهای تبلیغاتی که قدرت برتر منطقه هستیم، اگر با آنها با جدیت برخورد شود پوشالی بودن هیمنه آنها به راحتی برای ملت‌های دنیا مشخص می‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه در مقابل قلدرهایی همچون آمریکا تنها باید با زبان عمل ایستادگی کرد نه مذاکره و شعار، ابراز کرد: اگر می‌خواستیم دوباره موضوع مذاکره را در پیش بگیریم و ماه‌ها و سال‌های طولانی، وقت ملت و ظرفیت‌ها را مصرف مذاکرات کنیم به طور قطع نتیجه نمی‌گرفتیم.

وی ابراز داشت: امروز آمریکا جرأت ایجاد مزاحمت برای نفتکش‌های ایرانی را ندارد.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: با توجه به واکنش صریح جمهوری اسلامی ایران در مقابل تهدیدهای آمریکا که اگر برای کشتی‌های ما مزاحمت ایجاد کنند به طور قطع به منافع آنها آسیب وارد می‌کنیم  و همچنین تجربه تلخ آمریکا در هدف قرار گرفتن پایگاه عین الاسد، امروز آمریکا تلاش می‌کند که این تجربه تلخ را تکرار نکند ضمن اینکه آنچنان هم ناشی نیست که بخواهند هنوز خسارت شکست قبلی را جبران نکرده وارد بازی دیگری شود که برایش خیلی سنگین است.

وی در ادامه همکاری کشورهایی که مورد تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته‌اند، در  بی‌اثرکردن تحریم‌های یک‌جانبه‌ گرایانه آمریکا اثرگذار دانست و بیان کرد: علاوه بر ایران 16 کشور دیگر  مورد تحریم آمریکا و بعضاً کشورهای اروپایی هستند که  باید به نحوه سیاست‌ورزی جمهوری اسلامی در اعزام نفتکش به ونزوئلا و موفقیت این سیاست در برابر آمریکا توجه کنند که این مهم به مرور موجب شکست و بی‌اثر کردن حربه تحریم از سوی آمریکا خواهد شد.

قاسمی با بیان اینکه تحریم یکی از روش‌های استکبار جهانی است، گفت: همان گونه که جنگ، ترور، تهاجم فرهنگی، کودتا و ... از روش‌های استکبار جهانی است تحریم نیز یکی دیگر از روش‌های برخورد با دولت‌های هدف است به طوری که وقتی استکبار جهانی از طریق جنگ، کودتا، تهاجم فرهنگی و دیگر روش‌ها به هدف خود نمی‌رسند دست به تحریم می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه فرموده امام(ره) مبنی بر اینکه «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، به عینیت می‌رسد، اضافه کرد: به نظر می‌رسد اگر کشورهایی که مورد تحریم قرار گرفتند از تمامی ظرفیت‌های ممکن استفاده کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند این بزرگ‌ترین ضربه دندان‌شکن را به آمریکا وارد می‌کند و با زبان عمل ثابت می‌کند که آمریکا نمی‌تواند هیچ غلطی بکند.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ونزوئلا و ایران کارایی خود را از دست داده و همچون گذشته ثاتیر ندارد.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم کشورهایی که مورد تحریم هستند با یکدیگر اتحادیه‌ای تشکیل دهند و بر اساس مواضع قانونی کارها و اقدامات خود را به  پیش ببردند که این بهترین دهن کجی به گستاخی‌های آمریکا است تا متوجه شود حریف کشورهای قدرتمندی همچون ایران نمی‌تواند باشد.

به  گزارش خبرگزاری بسیج؛ پنج کشتی نفتکش «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» حامل سوخت ایران، راهی ونزوئلا شده‌اند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار