توسط سازمان بسیج اساتید کشور صورت گرفت:
پانزدهمین شماره نشریه تحلیلی "بصائر" ویژه اساتید شبکه ملی قدرت نرم، توسط معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید کشور چاپ و برای اعضای این سازمان ارسال شد.
کد خبر: ۹۲۴۵۳۵۶
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، پانزدهمین شماره نشریه تحلیلی بصائر ویژه اساتید شبکه ملی قدرت نرم و به همت معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید کشور هفته چهارم اردیبهشت منتشر شد.

گفتنی است؛ نشریه تحلیلی بصائر ویژه مسئولان و سخنرانانی است که به نحوی در امر مهم بصیرت افزایی مشارکت می‌کنند.

در بخشی از نوشتار این نشریه تحلیلی چنین آمده است:

نکات و پرسمانی در باره سهام عدالت

طرح سهام عدالت در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ در سال ۱۳۸۵ آغاز شد. این طرح که دولت نهم در راستای خصوصی‌سازی و کوچک کردن دولت‌ انجام داد، از ابعاد مختلف به ویژه از زاویه مقایسه عملکرد دولت‌های مختلف قابلیت مطالعه و بررسی جدی دارد. در اجرایی سازی این طرح سهام بعضی از کارخانه‌ها و بنگاه‌های دولتی در اختیار اقشار مشخصی از جامعه قرار گرفت. هدف از این طرح، افزایش رفاه اقشار کم‌درآمد جامعه بود. هر چند قرار بود این طرح ۱۰ ساله یعنی در پایان سال ۹۵ به اتمام رسد و آزادسازی آن شروع شود، اما تاخیر پیش آمده در این سال‌ها، عملا دارندگان این طرح را از سهام خود دور نگه داشت. ضمن اینکه پرداخت اصل مبلغ سهام عدالت از محل سود شرکت‌ها محقق نشد و در مجموع از ۴۹میلیون نفر مشمول سهام عدالت، ۳۵ میلیون نفر ارزش سهام ۴۸۰ تا ۵۳۰ هزار تومان و مابقی سهام یک میلیون تومانی دارند.

سرانجام مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در پاسخ به درخواست آقای روحانی، رئیس جمهور کشورمان در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری مبنی بر آزادسازی سهام عدالت موافقت خود را مشروط به رعایت سه شرط اعلام کردند و بدین ترتیب آزادسازی سهام عدالت کلید خورد. در حال حاضر ۴۹ شرکت در سبد سهام عدالت حضور دارند که از این تعداد، ۳6 مورد شرکت بورسی و ۱3 مورد غیر بورسی هستند. ارزش این سهام نسبت به زمان واگذاری بسیار بیشتر شده است.

در آیین نامه ای که دولت برای واگذاری سهام عدالت تهیه کرده است، دو مسیر برای سهامداران مشخص شده است؛ مسیر اول عبارت است از مدیریت سهام عدالت توسط سهامداران به صورت مستقیم. بدین ترتیب پس از دو ماه از انتخاب روش سهامدارای تعدادی از سهام عدالت به تناسب ارزش سهامش به او واگذار می شود و فرد با دریافت کد بورسی خود و از طریق کارگزاری های بورس می تواند سهام خود را خرید و فروش کند. روش دوم این است که فرد درخواستی را تکمیل نمی کند و یا مدیریت سهام را توسط شرکت های سرمایه گذاری استانی ترجیح می دهد. در این حالت شرکت های سرمایه گذاری استانی همانند یک صندوق سرمایه گذاری از طرف مشتریان خود سبد سهام را مدیریت می کنند و سود حاصل از سهام را به صورتی که در مجمع عمومی صندوق تصویب شود توزیع می کند.

طبق آخرین خبرهای دریافتی تا کنون برای بیش از 35 میلیون نفر کد بورسی صادر شده است و این بدان معنی است که با احتساب 11 میلیون نفری که در بورس فعال هستند و یا کد بورسی دارند، بورس ایران جامعه مخاطب 45 تا 50 نفری را دارد که عمق بازار را بسیار زیاد می کند....

بصائر 15

ارسال نظرات