خبرهای داغ:
اکثر افرادی کهفقط به فکر ظاهرسازی هستند، این افراد تنها برای کسب وجهه اجتماعی این اقدامات را انجام می دهند و هدفی جز ایجاد و حفظ پرستیژ اجتماعی خود ندارند.
کد خبر: ۹۲۴۵۶۹۸
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،انسان ها به سبب اجتماعی بودنشان همواره در حال تعامل با یکدیگر هستند. این تعامل ها سبب می شود رفتارهایی به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه از آن ها بروز کند که بر دیگران تأثیر می گذارد، ممکن است از او الگوبرداری کنند و یا در حالت کلی تر، نوع نگاه آن ها را نسبت به فرد تغییر می دهد.
یکی از این رفتارها که سابقه دیرینه دارد، دو رویی در رفتار و گفتار است که به تناوب در جامعه شاهد آن هستیم، افرادی که برخلاف آنچه می گویند رفتار می کنند یا برخلاف آنچه رفتار می کنند ادعاهایی دارند. به طور مثال کسی که تمام دغدغه اش بحث های مالی است اما موقع صحبت با دیگران از فضل، کمالات و اخلاق دم می زند و یا کسی که درس برای او در اولویت زندگی قرار ندارد اما برای حفظ پز اجتماعی خود بیان می کند که در اثر عشق و علاقه به تحصیل، قصد ادامه دادن این مسیر را دارد، نمونه های بسیار کوچک اما آشکار این آسیب در جامعه است.
در قرآن نیز به این موضوع اشاره شده است و با مخاطب قرار داد مومنان در سوره مبارکه صف، آیات ۲ و ۳ می فرماید: «چرا چيزي مي‏ گوييد که انجام نمي‏ دهيد، نزد خدا سخت ناپسند است که چيزي را بگوييد و انجام ندهيد».
این دو رویی امروز به کمک بهره گیری از شبکه های اجتماعی بیش از گذشته ظهور و بروز یافته است و مشاهده آن تنها محدود به فضای حقیقی نیست. فردی که در استوری اینستای خود در حمایت از مردم کم درآمد از گران شدن کرایه خانه ها شکایت می کند، بلافاصله پستی از یک سفر خود به شهرهای شمالی می گذارد که در ویلای شخصی در حال درست کردن جوجه است! یا دیگری که دلش برای کودکان کار می سوزد و بر اساس آن پستی منتشر می کند در حالیکه در پست بعدی و چه بسا، قبلی خود تصاویری از خرید اجناس برند و مارک خود گذاشته است.
در کنار این ها، شاهد شکل گیری و رشد کاربرانی هستیم که سعی می کنند جلوه هایی غیر واقعی از زندگی خود را به نمایش بگذارند که نشان دهند زندگی خاص و پر زرق و برقی دارند، در حالیکه با کمی گشتن در فضای مجازی حقه های این افراد مشخص می شود، گرفتن عکس از زاویه بسته، بریدن یک تکه از تصویر و نیز روتوش کردن عکس، از جمله فنون عکاسی پر کاربرد و سواد استفاده از نرم افزارهایی است که به وفور این روزها مورد استفاده قرار می گیرد و هدف این است که به مخاطب القا کند در فضا و مکان بسیار خاص و زیبایی در حال زندگی و یا تفریح است.
در نشان دادن روابط خانوادگی هم این معضل ریشه دوانده است، کسی که با خانواده خود اختلافات سلیقه یا عقیده دارد، پست هایی از مهر و عاطفه ی سرشار اعضای خانواده خود منتشر می کند که هر بیننده ای را به حسرت این همدلی اعضای خانواده وا می دارد. این رفتار می تواند دو منظور داشته باشد، یکی اینکه نشان دهد با تمام اختلاف ها، آرامش خانواده در اولویت قرار دارد و یا اینکه کاربر در حال ظاهرسازی و موجه جلوه دادن رفتار خود است زیرا اگر از نزدیک با وی برخورد داشته باشید، متوجه این موضوع می شوید. این کاربران سعی می کنند تصاویر زیبا و به یاد ماندنی از خود در کنار خانواده و دوستان منتشر کنند تا نشان دهند که انسان های موفقی در برقراری ارتباط با سایرین هستند اما آن میزان که به ظاهر توجه دارند به اصل و مبداء کار اهمیت نمی دهند و برای حل مشکلات خود با دیگران گامی بر نمی دارند.
نکته مهم در این مورد، داشتن آگاهی نسبت به پشت پرده این تصاویر است تا بدین ترتیب، مخاطب به اصطلاح ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه نکند و در کنار آن با کم توجهی به چنین پست هایی، سعی در اصلاح رفتار وی داشته باشد ولی مخاطبی که این بخش از سواد رسانه ای را نداشته باشد، با دیدن چنین تصاویری با خود فکر می کند که ثروت آن چنانی ندارد که بتواند این سطح از زندگی را برای خود ایجاد کند، پس دچار افسردگی و ناامیدی می شود و از طرف دیگر ممکن است مانند همین کاربران به ورطه ی دو رویی بیفتد و خود نیز به این جرگه بپیوندد.
اما اگر کسانی ناآگاهانه دچار چنین مشکلی شده اند بهترین توصیه برای اصلاح این رفتار آن است که پیش از انجام هرگونه رفتاری در مورد آن فکر کنند و خود را در جای مخاطب قرار دهند که اگر با چنین رفتار دوگانه ای مواجه شد، چه عکس العملی نشان می دهد؟ با چنین دیدگاهی کم کم می تواند رفتار خود را بهبود ببخشد و اختلاف حرف تا عمل را از بین ببرد.

طنین یاس - زهرا باقری

ارسال نظرات