نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: هیأت نظارت و خیلی موارد دیگر در سه دوره اخیر ابزاری در اختیار رئیس سابق مجلس شورای اسلامی بود.
کد خبر: ۹۲۴۵۸۱۰
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶

دکتر مهدی کوچک زاده نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج با اشاره به پیام رهبری در روز افتتاحیه مجلس یازدهم مبنی بر پرورت صیانت از شان مجلس ، پاکدستی نمایندگان وفعالیت آنان در مجلس اظهار کرد: نتیجه پاکدستی و فعال بودن نمایندگان مورد عنایت و اطمینان مردم قرار گرفتن است، در حقیقت معتقدم لازمه در رأس امور قرارگرفتن مجلس این است که نمایندگان مورد اطمینان مردم باشند.

فعال سیاسی اصولگرا درباره علل برخی ناکارآمدی های مجلس در دو دوره اخیر تصریح کرد: ناکارآمدی مجلس منحصر به یک یا دو دلیل نیست، بلکه دلایل متعددی دارد که یکی از آنها آلوده شدن  برخی نمایندگان به روابطی است که از قدرت نظارت آنها می کاهد، نماینده ای که مسئولان استانی و شهرستانی را تعیین می کند نمی تواند در آینده نظارت دقیقی نسبت مسئولان کشوری داشته باشد.

کوچک زاده تاکید کرد: نماینده ای که از رانت و امکانات اجرایی استفاده می کند زبانش بسته می شود، به قول معرف اگر نماینده ای بتواند جیب خود را ببندد می تواند دهانش را باز کند که خیلی از آقایان از این ویژگی برخوردار نیستند.

وی در پاسخ به این سوال که مصداق افراد مذکور چه کسانی هستند، گفت: بیان مصادیق این نمایندگان فاسد کار من نیست، بلکه کار دستگاه قضا و خود مجلس است، البته برخی نمایندگان فاسد فسادشان علنی و رسانه ای شده است، مانند نماینده ای که به 60 ماه حبس به دلیل اخلال در بازار خودرو محکوم شده است.

فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: چرا درمورد این نماینده کار باید به جایی برسد که قوه قضاییه فساد او را کشف و وی را محکوم کند، پس در این میان دستگاه نظارتی مجلس که همان هیأت نظارت برنمایندگان مجلس است کجا بوده است؟ آیا هیأت نظارت بی خبر بوده یا اینکه با خبر بوده و چشم خود را بسته است؟ اساسا سئوال این است که چرا تا روز آخر اجازه حضور در مجلس به چنین فردی را داده اند؟

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بنده از ابتدا که هیأت نظارت درآیین نامه مجلس پیش بینی شد به این سبک از نظارت خوش بین نبودم زیرا، یک ضرب المثل معروف می گوید چاقو دسته خود را نمی برد، در هیأت نظارت وقتی تعدادی نمایندگان بر دیگر نمایندگان نظارت داشته باشند نتیجه حاصله از آن وضعیتی است که اکنون وجود دارد.

کوچک زاده گفت: هیأت نظارت بر نمایندگان در چند مسئله سیاسی مانع از رسیدگی قوه قضاییه شدند، اما در هیچ یک از مسائل مالی هیأت نظارت ورود نکرده است. در حالی که رهبری آن زمان که پیشنهاد تشکیل هیأت نظارت را دادند، بحث مال فتون را مطرح کردند که مبتنی بر آن ممکن است نماینده به آلودگی کشیده شود. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از این مسئله نظارتی بر مجلس صورت بگیرد.

او در بیان تشریح علل ناکارآمدی هیأت نظارت بر نمایندگان اظهار کرد: علت ناکارآمدی هیأت نظارت مشکل داشتن قانون در این باره بود چراکه مبتنی بر آن قانون، مجلس خودش باید بر خودش نظارت داشته باشد، بالتبع چنین ساختاری نمی تواند کارآمدی داشته باشد خصوصا وقتی که ابزاری در اختیار رئیس مجلس باشد.

کوچک زاده تصریح کرد: هیأت نظارت و خیلی موارد دیگر در سه دوره اخیر ابزاری در اختیار آقای لاریجانی بوده است.در همین راستا شخصی از بنده سوالی پرسید مبنی بر اینکه مجلس نهم که من حضور داشتم بهتر بود یا مجلس دهم که اصلاح طلبان هستند که بنده در پاسخ به آن گفتم تفاوت زیادی ندارند زیرا در هر دو مجلس آقای لاریجانی تصمیم نهایی را می گرفت و اکثر تصمیمات خودش را با ابزار های مختلف از دادن امکانات مادی یا ابزار های دیگر به نمایندگان تحمیل می کرد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: برخی نمایندگان برای اینکه نتوانند نظارت دقیقی داشته باشند بر مسائل تهدید می شدند که این یکی از دلایل نا کارآمدی مجالس اخیر بود، زیرا مجلس نماد مردم سالاری و تصمیم گیری بر اساس نظر اکثریت است در حالی که در این سه دوره ریاست سابق مجلس، مجلس به جایی برای منویات وی  تبدیل شده بود که اوج این مسئله را در قضیه برجام مشاهده شد، که با زیر پا گذاشتن همه مقررات و آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که قسم شرف به رعایت آن خورده بودند که به آنها پایبند باشند، برجام را انگونه که خودشان می خواستتند به تصویب رساندند.

کوچک زاده در پایان تصریح کرد: فرد مداری و رئیس مداری یکی دیگر از علل ناکارآمدی مجلس در دوره های خیر بود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات