مینو اصلانی:

شبکه‌های اجتماعی رها موجب بلوغ زودرس در دختران می‌شود

مسئول مطالعات زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع مقدس گفت: وقتی شبکه‌های اجتماعی رها داریم، بلوغ زودرس در دختران اتفاق می‌افتد و این یک خطر اجتماعی است.
کد خبر: ۹۲۴۶۲۲۳
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، برنامه گفت‌وگوی اجتماعی با موضوع «کاسبان رومینا» با حضور مینو اصلانی (مسئول مطالعات زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع مقدس و عضو بسیج زنان) از رادیو گفت‌وگو پخش شد.

در ابتدای برنامه، اصلانی با اشاره به قضیه رومینا اشرفی گفت: این مسأله اجتماعی است و ابعاد مختلفی دارد و تحلیل آن به کشف زوایای پنهان کمک می‌کند و شاید به نوعی تنبهی برای خانواده و جامعه ما باشد تا این مسیر دوباره تکرار نشود. متأسفانه انحراف از افکار عمومی در قضیه قتل رومینا اتفاق افتاد، اما در سبک زندگی بومی و اسلامی نباید چنین اتفاقی رخ دهد.

وی با اشاره به آزادی در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد: وقتی شبکه‌های اجتماعی یله و رها داریم، بلوغ زودرس در دختران اتفاق می‌افتد. پایین آمدن سن بلوغ نوجوانان یک خطر اجتماعی است و این موضوع را باید بسیار جدی بگیریم. چه در سطح شهرهای بزرگ و چه کوچک باید روندی طبیعی برای سن بلوغ دختران اتفاق بیفتد و این سیر طبیعی نباید با مشکل رو‌به‌رو شود که امروز با چنین شرایطی مواجهیم.

مسئول مطالعات زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع مقدس با اشاره به اینکه مقصود اصلی من ازدواجی نیست که ممکن است در زیست بوم و محل زندگی آن دختر هنجار محسوب شود، خاطرنشان کرد: در بعضی از مناطق کشور ما دختران در سنین پایین ازدواج می‌کنند و حتی در شهرهای بزرگ ازدواج‌های موفق در سنینی که باید اتفاق بیفتد، رخ داده است.

اصلانی با بیان اینکه سبک زندگی ایرانی و اسلامی ما اقتضاء می‌کند که در سنینی ازدواج کنیم که این نیاز در وجود دختر و پسر شکل گیرد و بلوغ فکری و جسمی با هم اتفاق بیفتد، گفت: بحث من روی سن نیست بلکه روی سبک زندگی است. وقتی سبک زندگی را تغییر می‌دهیم اتفاقات ناگوار رخ می‌دهد و همه این‌ها ناشی از سبک زندگی است.

عضو بسیج زنان یادآوری کرد: ما به داشته‌ها و سن ازدواج خود توجه نمی‌کنیم و معمولا در گوش آنها می‌خوانیم که کوچک است و نباید ازدواج کند و زمانی که این اتفاقات می‌افتد دوستی دختر و پسر را زیر سؤال می‌بریم. اینجاست که دچار تناقض می‌شویم که بعضی در سنین پایین ازدواج را کودک-همسری می‌دانند و بعضی دیگر دوستی دختر و پسر را در این سن تأیید می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید به سبک زندگی بر مبنای عفاف برگردیم، افزود: باید ازدواج‌ها بهنگام و به موقع انجام شود و به سمت روش‌های غربی از جمله سند ۲۰۳۰ نرویم.

اصلانی با اشاره به اینکه موج سواری روی جریان رومینا از توییت دولتی‌ها، سلبریتی‌ها و بازیگران مشخص است، افزود: هرکدام از این اقشار دقیقاً به منفعت خودشان فکر می‌کنند و دوباره بحث خانه پدری و فراستی به میان آمد.

این عضو بسیج زنان ادامه داد: هیچکس مسئولیت قبول نمی‌کند که با عنوان سلبریتی با این عکس‌ها در این تغییرات ایجاد شده، دخیل است و باعث خط دادن به نوجوانان می‌شود. بعضی معتقدند روابط دختر و پسر آزاد است، اما اصلاً این طور نیست و ما باید به فرهنگ بومی و دینی با عفت ورزی، روابط سالم و ازدواج به موقع برگردیم.

وی یادآوری کرد: وقتی قانون تسهیل ازدواج به وجود آمد، هیچکس توییت نزد که چرا قانون تسهیل ازدواج انجام نمی‌شود و چرا شبکه‌های اجتماعی مهار نمی‌شود؟

اصلانی با اشاره به اینکه در این ماجرا باید همه سلبریتی‌ها و مسئولان مسئولیت‌پذیر باشیم، گفت: آیا در مدرسه انجمن اولیاء و مربیان وظیفه آموزش پدر و مادر را در این رابطه ندارد که در هنگام بحران چطور با فرزندان برخورد کنند؟... چه کسانی مقصر بودند که روابط پسر و دختر را به صورت رها تبلیغ کردند و اینترنت پاک را رواج ندادند؟

انتهای پیام/

ارسال نظرات