مسئول بسیج حقوق دانان کرمانشاه مطرح کرد:

هشدارهای امام(ره) همیشه احیاگر حقوق اسلامی و شهروندی بوده است

مسئول بسیج حقوق دانان کرمانشاه رسول بهرامی پورگفت: عدم دخل و تصرف در اموال مردم، پرهیز از اهانت و اعمال غیر‌انسانی و غیر اسلامی، عدم افشای اسرار مردم، از مواردی است که امام(ره) به آن موکدا می‌پرداختند.
کد خبر: ۹۲۴۶۷۵۶
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱

به گزارش سرویس بسیج حقوقدانان خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج حقوقدانان خبرگزاری بسیج؛ به نقل از بسیج حقوق دانان استان کرمانشاه،رسول بهرامی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: یکی از نگاه‌های حضرت امام خمینی(ره) برای پیروزی انقلاب اسلامی از همان ابتدای حرکت انقلابی موضوع حقوق اسلامی و حفظ حقوق شهروندان بود که به آن توجه ویژه‌ای داشتند و بارها در سخنرانی‌ها و مجالس مختلف به آن اشاره می‌فرمودند.

بهرامی‌پور گفت: یکی از ظلم‌های رژیم منحوس پهلوی به ملت ایران و شهروندان ایرانی نادیده گرفتن حقوق اسلامی و حقوق شهروندی افراد جامعه بود. وی افزود: در رژیم پهلوی حقوق اسلامی زیر پا گذاشته می‌شد، حقوق شهروندی شهروندان به راحتی نقض می‌شد، قصاص برگرفته از مبانی فقهی و کلام الهی به عنوان یکی از مصادیق حقوق اسلامی جایگاهی نداشت، رسیدگی‌های مبتنی بر اصول دادرسی عادلانه و منصفانه زیر سؤال بود و رعایت موازین شرعی در حفظ حقوق ملت معنا و مفهومی نداشت. بهرامی‌پور گفت: اما با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و نگاه ویژه حضرت امام خمینی(ره) در حقوق اسلامی و حقوق شهروندی با انقلاب اسلامی و نگاه امام امت(ره) تحولی عظیم ایجاد شد. وی بیان کرد: مجموعه نصایح و تذکرات و سخنان مکرر حضرت امام (ره) در ابتدای انقلاب اسلامی به یک دفعه در یک پیام تاریخی با عنوان "فرمان هشت ماده‌ای" درباره حقوق مردم و لزوم اسلامی شدن قوه قضاییه و ارگان‌های اجرایی کشور جلوه گر شد.

وی افزود: با گذشت سال‌ها از این فرمان تاریخی که در ۲۴ آذر ماه ۱۳۶۱ صادر شده همچنان منبع و مرجع رجوع بسیاری از حقوق‌دانان و جامعه حقوقی است که نقش بارزی در احیای حقوق اسلامی و حقوق شهروندی افراد جامعه ایفا کرده و خواهد کرد. مسئول بسیج حقوقدانان استان کرمانشاه گفت: بر اساس فرمان مذکور، تهیه قوانین شرعیه و تصویب و ابلاغ آنها، عدم تضییع حقوق مردم، بی‌طرفی کامل قضات بدون مسامحه و بدون اشکال تراشی‌های جاهلانه، صدور احکام اسلامی بدون ملاحظه، در امان بودن جان، مال و حیثیت ملت در سایه احکام عدل اسلامی، عدم توقیف یا احضار افراد بدون حکم قاضی که آن هم از روی موازین شرعیه باشد، همگی از مصادیق احیای حقوق اسلامی است که در فرمان تاریخی امام جلوه‌گری می‌کند و این مرد بزرگ و با بصیرت تصریح می‌کند که احدی حق ندارد با مردم رفتار غیر اسلامی داشته باشد. وی افزود: عدم دخل و تصرف در اموال مردم، پرهیز از اهانت و اعمال غیر‌انسانی و غیر اسلامی، عدم افشای اسرار مردم، عدم تعدی از حدود شرعیه در مجازات‌ها، عدم هتک حرمت افراد، ظلم دانستن تعدی از حدود اسلامی و رعایت حقوق شهروندی افراد نیز از مواردی است که امام(ره) به آن موکدا می‌پرداختند. بهرامی‌پور عنوان کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که با مدیریت‌های امام امت بر اساس موازین شرعی و احکام اسلامی تصویب شد نیز مصداق بارز احیای حقوق اسلامی است. وی افزود: بنابراین حضرت امام خمینی(ره) علاوه بر پایه گذاری انقلاب اسلامی به معنای عام، احیاگر حقوق اسلامی به معنای اخص نیز بوده‌اند و امروز تصویب قوانین منطبق بر موازین شرعی نشأت گرفته از هشدارها، توصیه‌ها و پیام‌های مکرر امام بزرگوار بود که امروز به عنوان یک سند افتخار در سطح ملی و بین المللی مورد توجه است و می‌تواند یک منشور حقوقی اسلامی برای نسل حاضر و آیندگان و به ویژه جامعه حقوقی باشد.

بهرامی‌پور بیان کرد: این مبانی حقوق اسلامی امام‌(ره) می‌تواند به عنوان چراغ راه دستگاه‌های حقوقی و قضایی و سایر نهادهای مرتبط با حقوق شهروندی افراد جامعه قرار گیرد و امید داریم همگان در مقام عمل خود را مقید به اجرای این فرامین و متون حقوق اسلامی امام امت(ره) بدانند.

ارسال نظرات