عضو کارگروه اقتصادی مجمع بسیج تربت حیدریه خبر داد؛

آغاز واکسناسیون دام‌های سبک و سنگین در تربت حیدریه

مسئول مرکز دامپزشکی شهر رباط سنگ گفت: واکسیناسیون رایگان دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری تب مالت، ابله و هاری طبق برنامه زمانبندی شده در بخش رخ تربت حیدریه در حال انجام است.
کد خبر: ۹۲۴۷۹۹۲
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
کاظم فیاض در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی؛ با اشاره به آغاز اجرای طرح واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری تب مالت یا بروسلوز، اظهار کرد: در مرحله نخست اجرای این طرح ۱۰ هزار راس دام سبک (بره و بزغاله) در بخش رخ واکسینه می‌شود و واکسیناسیون تب مالت دام سنگین در اولویت‌های بعدی انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه بیماری تب مالت از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است، افزود: باتوجه به آمار دام سبک و سنگین در سطح منطقه در مراحل بعدی به منظور پیشگیری و مهار این بیماری، تعداد واکسیناسیون دام سبک نیز افزایش می‌یابد.
 
مسئول مرکز دامپزشکی رباط سنگ اظهار کرد: بخشی از مقدار پیش بینی واکسن تب مالت بصورت رایگان در اختیار مراکز مایه کوبی قرار می‌گیرد که هزینه‌های واکسیناسیون در قالب طرح‌های توسعه از سوی دولت پرداخت می‌شود و باقیمانده پیش بینی توسط بخش دولتی و بصورت کاملا رایگان انجام می‌شود.
 
وی به واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب برفکی نیز اشاره کرد و گفت: در راستای پیشگیری و جلوگیری از بیماری تب برفکی در دام سبک هر سال یکبار و در سه ماهه پایانی تا اواخر فروردین سال بعد اجرا می‌شود.
 
فیاض تصریح کرد: با توجه به شروع مایه کوبی در سه ماهه پایانی سال گذشته تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار راس دام سبک و بیش از ۲ هزار راس دام سنگین درمنطقه علیه این بیماری واکسینه شده است.
 
وی با هشدار به صاحبان دام‌های سنگین در خصوص جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی، گفت: این بیماری یک بیماری مسری و واگیر دامی است که لازم است دامداران حین خرید دام از خریداری دام‌های بی هویت و دام‌هایی که سابقه واکسیناسیون ندارد خودداری کرده و بهتر است دام‌های خریداری شده حداقل به مدت دو هفته در محل دیگری بصورت قرنطینه نگهداری و در صورت عدم بروز بیماری به بقیه دام‌ها اضافه شوند.
 
فیاض اظهار کرد: کنترل و اقدامات انجام گرفته در خصوص این بیماری تنها در واکسیناسیون خلاصه نمی‌شود، بلکه اقدامات پیشگیرانه و بحث قرنطینه کردن دام از مهمترین اقدامات برای کنترل شیوع این بیماری است و دامداران در این ارتباط ضمن رعایت نکات ایمنی، همکاری لازم را داشته باشند.
 
وی ادامه داد: با وجود شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های تردد، نیرو‌های دامپزشکی برای خدمات رسانی آماده انجام وظیفه هستند، لذا دامداران با اکیپ‌های اعزامی دامپزشکی نهایت همکاری را بعمل آوردند.
 
فیاض یاد آور شد: در سال گذشته بیش از ۵۰۰ فقره گواهی بهداشتی، قرنطینه‌ای حمل محموله‌های دام، طیور، آبزیان و فرآورده‌های خام دامی از مبداء رباط سنگ به مقصد شهر‌های داخل استان صادر و حمل شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار