به گزارش خبرگزاری بسیج، سعید شاهسواری، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران شمال در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت فعالیت این آزادراه پرداخت و گفت: قطعه یک آزادراه تهران شمال در سال گذشته افتتاح شد و این قطعه حد فاصل اتوبان شهید همت قبل از تقاطع آن با بزرگراه آزادگان شروع شده و در دوراهی شهرستانک به جاده فعلی کرج - چالوس وصل میشود.
وی ادامه داد: قطعه یک آزادراه به طول ۳۲ کیلومتر است و کل آزادراه معادل ۱۲۱ کیلومتر بوده و مجموعا ۶۷ کیلومتر مسیر تهران تا چالوس را کوتاه میکند که حدود ۶۰ کیلومتر از این کوتاه شدن مسیر در قطعه یک آزادراه اتفاق میافتد.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران شمال خاطرنشان کرد: طبق تعهد داده شده منطقه یک آزادراه تهران شمال در اسفندماه ۹۸ با حضور رییسجمهور افتتاح و همزمان زیر بار ترافیکی قرار گرفت ولیکن با توجه به محدودیتهای اعمال شده به دلیل شیوع ویروس کرونا، در اسفند و فروردین ماه ترددهای انجام شده کمتر از میزان پیشبینی بود.
شاهسواری تصریح کرد: با این وجود در اردیبهشت ماه و پس از رفع محدودیتهای ترافیکی و بازگشایی اماکن، ترددها به روال قبل بازگشت و ما از رشد ترافیک نسبت به سال قبل برخوردار شدیم.
رشد ۵ برابری ترددهای آزادراه در اردیبهشت نسبت به فروردین ماه
مدیرعامل آزادراه تهران شمال خاطرنشان کرد: در اردیبهشت ۳۴۸ هزار تردد و در خردادماه تا نیمه ماه نزدیک به ۳۹۲ هزار تردد در این آزادراه انجام شده است؛ این مساله در حالی است که در اسفندماه نزدیک به ۹۲ هزار تردد و در فروردین ماه با ۶۵ هزار تردد مواجه بودیم که میزان ترددها در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه با رشد ۵ برابری روبهرو گردید.
وی ضمن قدردانی از پلیس راه تصریح کرد: خداراشکر با تمهیداتی که برای برقراری تردد ایمن مسافران پیشبینی کرده بودیم و انجام هماهنگیها با پلیس راه در کنار استقرار اکیپهای پلیس وآتش نشانی، اورژانس، انجام کامل نظارت بر تونلهای داخل مسیر و تهویه مناسب و کنترل آلایندهها مشکل خاصی در ایام پیک تردد نداشتیم.
شاهسواری خاطرنشان کرد: البته در برخی از ایام پیک تردد به سوی شمال، پس زدگی ترافیک در انتهای ناحیه شمالی آزادراه تهران شمال به دلیل کندی عبور در محدوده نسا در جاده چالوس به وجود میآمد و از قبل هم پیشبینی این مساله را کرده بودیم، اما برای بازگشت مسافران از شمال تخلیه ترافیکی به نحو مطلوب انجام میشد.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران شمال با اشاره به رضایتمندی مردم در عبور از آزادراه تهران شمال خاطرنشان کرد: این آزادراه تاثیر بسیار مثبتی در کاهش حجم ترافیکی استان البرز داشت چراکه حجم بسیاری از این مسافران پیش از این برای ورود به جاده چالوس وارد کرج میشدند و اکنون این مساله مستقیم از خود تهران انجام میشود. در نتیجه استان البرز که همواره در ایام تعطیلات با مشکلاتی مانند ترافیک و کیپ شدن مسیر از محدوده وردآورد واقع در اتوبان تهران کرج روبهرو بود، با مشکلات کمتری همراه شد و بیش از ۹۰ درصد تردد از آزادراه تهران شمال انجام پذیرفت.
تاثیر شیوع کرونا بر فعالیتهای عمرانی آزادراه تهران شمال
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شیوع کرونا تا چه میزان بر فعالیتهای عمرانی آزادراه تهران شمال تاثیر گذاشته است، خاطرنشان کرد: تاثیر محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا بر فعالیت عمرانی بیشتر به محدوده زمانی اواخر اسفندماه تا نیمه اول فروردین ماه برمیگشت که مقارن با ایام تعطیلات نوروزی بود. در پایان تعطیلات با ابلاغ پروتکلهای بهداشتی برای فعالیتهای عمرانی توسط سازمان برنامه از ۲۰ فروردین ماه فعالسازی پروژههای عمرانی به تدریج آغاز و در نتیجه تاثیر شیوع بیماری کرونا بر روند اجرایی پروژه به مرور زمان کمرنگ گردید.