نشست تکریم و تعظیم بقیع شریف، بمناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع)
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج مهندسین عمران و معماری ،این نشست که درعصرسه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ برگزارگردید، از طریق ایستاگرام ، بقعه المبارکه بصورت مستقیم برای مخاطبان پخش میگردید;بعد از قرائت قران و بخشی اززیارت نامه ایمه بقیع (ع) ابتدا اقای دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی درخصوص جنه البیع ، ائمه مظلوم بقیع(ع) و رسالت زمانه ما سخنرانی داشتند.
و سپس اقای دکتراحمد ابراهیمی با موضوع تخریب بقیع ز منظر اسناد ومدارک ، ممستندا ایراد سخن داشتند.
ابتدا اقای دکترسیدجواد هاشمی فشارکی با موضوع جنت البقیع، ائمه بقیع و رسالت زمانه ما چنین بیان داشتند:
فضیلت جنت البقیع ابعاد مختلفی دارد. مهمترین، والاترین مسأله، مدفن چهار امام معصوم است که در هیچ نقطه عالم، ما چهار امام را در یک نقطه واحد نداریم. و بعد انصار و اصحاب و یاران صدر اسلام و اینکه بخشی از تاریخ اسلام در بقیع خلاصه می شود و قطعه ای از بهشت بر روی زمین و محل نزول و عروج ملائکه الله است. همانطور که در زیارت ائمه بقیع آمده است:" أَنَّکُمْ دَعَائِمُ الدِّینِ وَ أَرْکَانُ الْأَرْضِ یعنی ائمه بقیع ستون های دین و ارکان زمین هستند".بنابراین، نه تنها برای شیعه بلکه برای اهل سنت هم این مکان مورد احترام و توجه است و آنها هم اهتمام به زیارت ائمه بقیع دارند ولی متأسفانه، در دوران با شکوه بقیع، توسط وهابیان دو بار بقیع مورد هتک حرمت و تخریب واقع می شود. ما وهابیت را به عنوان یک مسلک و مذهب نمی شناسیم. اینجا صحبت از اختلاف مذاهب نیست، بلکه صحبت از یک فرقه انحرافی است که دست پرورده استعمار است، با یک هدف خاص که آن هم سیطره بر کانون جهان اسلام یعنی مکه و قدس است. در آیات الهی، از مکه به عنوان محلی برای قیام مردم دنیا ذکر می شود که برای مسلمین و دیگر ادیان جایگاه ویژه ای دارد.
امام صادق علیه السلام به دلیل شرایط زمانه خود و تغییر حکومت از امویان به عباسیان، توانستند نسبت به ائمه دیگر عمر طولانی تری داشته باشند و این امر باعث شد که احادیث زیادی از ایشان باقی بماند و به همین دلیل مذهب شیعه را مذهب جعفری می نامند. نظام مقدس جمهوری اسلامی هم این امکان رابرای ما فراهم کرده که بتوانیم در این موضوعات کار کنیم و تحقیق کنیم در حالیکه ما با تهاجم شدید دشمنان روبرو هستیم که تخریب بقیع یکی از کارهای آنان علیه جهان اسلام است تا بتوانند از گسترش اسلام جلوگیری کنند. ضرورت دارد که ما در بسط علوم اسلامی در رشته ها و حوزه های مختلف کوشا باشیم تا بتوانیم نسبت این تهاجم مقابله کنیم.
مسأله بقیع، یک حادثه کوچک و مربوط به گذشته های دور نیست. بلک حادثه تلخ و مهم و به شدت اثر گذار است و هر کسی به وسع خودش، باید اثرگذار شود. مثل مستند سازی، شکایت رسمی و غیر رسمی و زیر فشار قرار دادن عربستان و نشر معارف بقیع و ... همگی پیشنهادهایی در این حوزه هستند.وهرکس بتناسب توان خود برای احیای مساله بقیع و معارف آن بایستی تلاش کند .
سپس اقای دکتر احمد ابراهیمی ، با موضوع بررسی تاریخ تخریب از منظر اسناد و مدارک چنین بیان داشتند:
گروه های مردمی بهشت بقیع و بقعه المبارکه در رابطه با موضوع تخریب اسنادی را جمع آوری کردند که خدمت شما عرض می نمایم. بطور خلاصه تاریخچه ای از وهابی ها عرض می نمایم. تفکر اصلی وهابیت از زمان ابن تیمیه شروع شد. ایشان با اشکال گرفتن از اعتقادات شیعیان مثل توسل و زیارت و ... شیعیان را مشرک تلقی می کردند. سال ها بعد محمد بن عبدالوهاب که شاگرد ابن تیمیه بوده ولی استاد خویش را هیچوقت ندیده بود، در نجد عربستان شروع به فعالیت می کند و دولت اول سعودی را تشکیل می دهد. در سال ۱۲۱۵ ه.ق از نجد عربستان به نجف اشرف و حرم حضرت علی علیه السلام حمله کردند، منتها با مقابله مردم آن شهر روبرو می شوند و موفق نمی شوند. در سال ۱۲۱۶ ه.ق در روز عید غدیر خم، به کربلای معلی حمله کردند و بزرگترین نسل کشی تاریخ شیعه اتفاق می افتد و شیعیان را ذبح می کنند. این موضوع در کتاب ها و اسناد خود وهابیت موجود است. مثل کتاب تاریخ المجد فی النجد. خیلی از ایرانی هایی که اطراف حرم بودند هم کشته می شوند و تا کنون هیچ کار حقوقی از طرف ایران و عراق در این رابطه انجام نشده است. حدود دو سال بعد، در سال ۱۲۱۸ ه.ق وهابی ها به نجف اشرق حمله می کنند و در آن زمان، شیخ جعفر کبیر معروف به کاشف الغطاء که از بزرگان شهر بود، به دلیل حملات مکرر وهابی ها، حصاری را در اطراف شهر نجف ایجاد می کنند و این حصار مانعی برای حمله وهابی ها می شود و در این سال یکی از اهالی نجف به نجد سفر می کند و باعث و بانی حمله به کربلای معلی را به قتل می رساند و خودش نیز در همانجا دستگیر و به شهادت می شود. در سال ۱۲۲۱ ه.ق وهابی ها، مجدداً به کربلا و نجف اشرف حمله می کنند، ولی موفق نمی شوند. در همین سال به مدینه منوره حمله می کنند و اولین تخریب بهشت بقیع در این سال رخ می دهد. این اتفاق در روز دهم ماه محرم، یعنی روز عاشورا رخ می دهد و تمام گنبدها و حرم ها، به ویژه حرم های چهار امام بطور کامل تخریب و با خاک یکسان می گردد. این واقعه را به عنوان تخریب اول بقیع یاد می کنیم. نکته مهم این است که خیلی ها فکر می کنند که دلیل حمله های وهابی ها به دلیل مخالفت آنها با قبر پرستی و گنبد پرستی بوده، ولی خیلی از اسناد موجود هست که نشان می دهد هدف اصلی آنها غارت و دستیابی به خزائن حرم ها بوده. چون سرزمین نجد، یک صحرای بی آب و علف بوده و منابع اقتصادی آنها ضعیف بوده و هر وقت دچار مشکلات مالی می شدند، با شترها به عراق حمله می کردند. چون می دانستند محل نگهداری هدایای مردم به حرم ها، داخل حرم بوده و به همین دلیل به آنجا حمله می کردند و به سرقت می بردند. سال ها بعد، در سال ۱۳۴۴ ه.ق تخریب دوم بقیع شکل می گیرد. در دوره سوم حکومت وهابی ها، یعنی سال ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ ه.ق آنها به قصد تصرف شهرهای مدینه و مکه از نجد حمله می کنند. بر اساس اسنادی که وجود دارد دولت بریتانیا به آنها چراغ سبز نشان می دهد و مجوز حمله را می دهند. عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل فیصل، پدر پادشاه فعلی عربستان، ملک سلمان، دیداری با سرگیلبرت کلایتن داشت و از او خواست که با حمله انان مخالفت نکند. در روز ششم شهریور سال ۱۳۰۶ ه.ش آنها مدینه را تصرف و محاصره کردند و مردم مدینه بعد از ده ماه دچار قحطی شدند و به همین دلیل مجبور به باز کردن دروازه های شهر شدند. در آن زمان فیصل الدویش، رهبر اخوان وهابی، که یک فرد ملعون و خونریز بوده، به دستور عبدالعزیز وارد شهر می شود و به همراه پسر عبد العزیز، محمد بن عبد العزیز وارد مسجد النبی می شوند و بعد از سخنرانی از علمای مدینه می خواهند که به فتوای آنها احترام و تأیید کنند که بسیاری به دلیل مقابله با آنها کشته می شوند و بالاخره در سال ۱۳۴۴ ه.ق حرم های امامان و ... مجدداً تخریب می شود. در آن زمان آنها به خود مسجد النبی هم با توپ حمله می کنند. سه ماه بعد، نماینده ایران با نام حبیب الله هویدا است که یک بهابی بوده و گزارش غلطی را از وضعیت مدینه ارائه می دهد که خود موجب غفلت از این موضوع می شود. یک سال بعد از تخرب، یعنی سال ۱۳۴۵ ه.ق یک عالم ایرانی به نام عبدالرحیم صاحب الفصول حائری اهل تهران، برای زیارت حج به مکه مشرف می شود. در آن زمان با عبدالعزیز، پادشاه عربستان دیدار می کند و او را متقاعد می کند که قبور ائمه بقیع را از آن حالتی که داشتند، در بیاورد. چون بقیع، طوری تخریب شده بود که شکل و جهات قبرها، مشخص نبود و سنگ چینی ای که الان موجود هست، به دست ایشان انجام شده. اگر چنین کاری بدست آقای صاحب الفصول صورت نمی گرفت، الان ما باید حدود قبرها را داشته باشیم. إن شاء الله امیدواریم با پیگیری ها و تهییج قلوبی که بین مسلمین و شیعیان انجام خواهد شد، دوباره بازسازی قبور انجام بگیرد. چون بقیع میراث اسلامی است و باید آنرا حفظ و نگهداری کنیم.