عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان گفت :عبور از کرونا در هرمزگان نیازمند بازنگری در ایثار و مدیریت است.
کد خبر: ۹۲۵۰۳۵۳
|
۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از ایرنا ،عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان، دوام کرونا و میزان اثرگذاری آن بر روی افراد مختلف در این استان را مساله‌ای جدی دانست و گفت: گذر از وضعیت فعلی نیازمند یک بازنگری در عرصه خودباوری، ایثار و مدیریت جامعه‌محور است.

مهدی میرزاده روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در اینکه کرونا یکی از مهم‌ترین بحران‌های دهه اخیر است تردیدی نیست، اما اینکه آن را مهم‌ترین بحران دهه‌‏های اخیر همه جوامع بدانیم، کمی دشوار است.

وی ادامه داد: کرونا به دلیل سرعت رشد، دامنه شیوع، هزینه‏‌های درمان و تلفات انسانی و آثار اقتصادی و اجتماعی آن مانند قرنطینه عمومی و تعطیلی مراکز اداری، خدماتی، آموزشی و اقتصادی بحرانی جدی است، اما در کشورهای مختلف میزان اثرگذاری و ماندگاری اثرات آن برای میان مدت و بلند مدت متفاوت بوده و دلیل آن نیز وضعیت متفاوت جوامع و کشورهاست.

استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک دانشگاه هرمزگان گفت: آثار کرونا در یک جامعه فقیر که با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و از کمبود زیرساخت‌های بهداشتی رنج می‏برد، مخرب و درازمدت است و به طور یقین جدی‏ترین و بزرگ‌ترین بحران سال‌ها و حتی دهه‌‏های اخیر خواهد بود.

کرونا آشکارکننده بحران‌‏های موجود در جوامع

میرزاده بیان داشت: در تعریف بحران و قلمداد کردن یک رخداد به عنوان بحران سرعت رشد و "شیوع" مولفه مهمی است اما گاهی ما از عبارت بحران خفته صحبت می‏کنیم یعنی وضعیت و شرایطی که مستعد بحران است؛ در چنین حالتی به نظرم در همه جوامع و کشورها کرونا مهم‌ترین بحران نیست بلکه بحران‌‏های جدی‏تری وجود دارند.

وی عنوان کرد: برای مثال دشوار است که در سوریه یا یمن از میان جنگ داخلی یا کرونا خطر یکی را بیشتر بدانیم، با این حال "جنگ" بحران فراگیرتر و مهم‌تری به نظر می‏رسد یا در آفریقا و کشورهای فقیر و مناطق محروم، ضعف زیرساخت‌ها، بحران جدی است.

این کارشناس در حوزه مسائل سیاسی و راهبردی ادامه داد: کرونا یک بحران جدی و فراگیر جهانی است اما ترس از کرونا به دلیل وجود بحران‌های دیگری مانند بحران زیرساخت‌های سلامت، آموزش سنتی، بحران مدیریت و غیره جدی‌تر است، زیرا با شیوع کرونا این بحران‌های خفته برای جامعه و مسوولان آشکارتر شدند؛ در واقع کرونا به همان میزان که یک بحران محسوب می‌شود، آشکارکننده بحران‌‏های موجود در جامعه است.

میرزاده با بیان اینکه در کشورهایی با اقتصاد نابسامان و مدیریت و ساختار اداری ناکارآمد، اثرات بحران کرونا مدت‌ها می‌ماند و چه بسا بدتر و مخرب‌تر از اثرات کوتاه مدت خود کرونا باشد، ابرازداشت: بحران‌های مالی، گسترش بیکاری، فقرعمومی و رکود گسترده به همراه ناهنجاری اجتماعی، کاهش اعتماد عمومی و آشوب سیاسی پیامدهای محتمل و بعضا قطعی کرونا برای کشورهایی با دولت و مدیریت ضعیف است.

اُفت تحصیلی در سال آینده پیامد محسوس کرونا

این مدرس اقتصاد و گردشگری دانشگاه هرمزگان معتقد است: در حوزه فرهنگی ما نیز با شیوع کرونا تغییراتی ایجاد شده و می‏شود اما اطلاق بحران به آنها دشوار است، زیرا بخشی از این تغییرات در میان مدت به حالت سابق برمی‌گردد.

وی در این رابطه به وضعیت کرونا در کشور و استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: در کشور و استان نیز کرونا تغییرات ملموسی در بخش‌های مختلف ایجاد کرده و وضعیت طبقات اجتماعی و اقتصادی در کشور را تغییر خواهد داد.

میرزاده گفت: جامعه ایرانی از جمله هرمزگان پس از کرونا در مولفه‌ها و شاخص‌هایی مانند همبستگی اجتماعی، اعتماد عمومی، دوراندیشی، نگرش‌‏ها و رفتارهای مذهبی، گذران اوقات فراغت، رعایت مسائل بهداشتی، فرهنگ و باور سیاسی و نگرش به دولت و حاکمیت تغییر خواهد کرد اما برخی از این تغییرات مقطعی و زودگذرخواهد بود.

وی بیان داشت: دوام کرونا و میزان اثرگذاری بر روی افراد و اقشار هم مساله مهمی است و به عنوان مثال نوع مواجهه با کرونا در یک فرد از طبقه متوسط با یک فرد از طبقات پایین و کارگری متفاوت می‌باشد؛ لذا نوع آسیب‏‌ها، هزینه‌‏ها و مدت زمانی که طول خواهد کشید فرد به وضعیت و جایگاه سابق برگردد، متفاوت است.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان ادامه داد: حتی میزان عمل به توصیه‏‌های بهداشتی متفاوت است؛ به عنوان مثال فردی که در تامین هزینه‏‌های معیشتی با مشکل موجه است چگونه در خانه بماند؟ یا فردی که مشکل اقتصادی دارد و درآمدش پایینی دارد چقدر توان تامین ماسک، دستکش، ژل و الکل و مواد ضد عفونی کننده را دارد؟ و چقدر می‏‌تواند از وسیله نقلیه عمومی استفاده نکند؟ همه این‌ها مسائلی مهم‌ در این زمینه هستند.

به گفته وی، نوعی تبعیض طبقاتی در اساس مواجهه با ویروس کرونا وجود دارد که اگر مداخله نهادهای عمومی و دولتی و کمک خیریه‏‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نباشد کرونا در میان اقشار ضعیف، طبقات پایین، جامعه کارگری و حاشیه‏‌نشینان به یک فاجعه ملی دراز مدت تبدیل می‌شود.

هرمزگان تحمل تداوم وضعیت فعلی را ندارد

میرزاده در این باره بیان داشت: در همین استان هرمزگان هنوز کرونا چندان مناطق روستایی را درگیر نکرده اما چنانچه این اتفاق بیافتد با توجه به وضعیت اقتصادی خانوارهای روستایی و وضعیت زیرساخت‌های بهداشتی، بحران کرونا در استان ابعاد جدید و وضعیت تراژیدیکی پیدا می‌کند هرچند همین امروز نیز این مناطق با بحران‏‌هایی مواجه هستند، لذا به دلیل ضعف اینترنت در مناطق روستایی در سال آینده یک افت تحصیلی محسوس خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در سطح هرمزگان و شهرها نیز اندوخته‏های اقتصادی اقشار ضعیف و حتی متوسط رو به پایان است و این زنگ خطری جدی برای این استان محسوب می‌شود و به همین دلیل هرمزگان تحمل تداوم وضعیت فعلی را ندارد و گسترش بیماری در آن هرروز بیشتر می‏شود.

لزوم فداکاری ملی از رعایت بهداشت تا کمک به نیازمندان

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان گفت: ما به یک فداکاری ملی نیازمندیم بنابراین نه تنها به خاطر خودمان بلکه باید به خاطر دیگران و جامعه بهداشت و فاصله اجتماعی را رعایت کرده و کمک‏ها به نیازمندان را هم از نظر سرعت و هم از نظر کمیت و ارزش افزایش دهیم.

میرزاده افزود: در معاملات تجاری نیز مانند مسائل بانکی و اقتصادی، روابط مالک و مستاجر و روابط کارگر و کارفرما نهایت تعاون و تساهل را به خرج بدهیم که اقشار ضعیف کمتر آسیب ببینند.

این کارشناس حوزه سیاسی و راهبردی خاطرنشان کرد: امروز کشور علاوه بر کرونا با بحران‏های دیگری مانند بحران اقتصادی، تحریم‏‌های بین‏‌المللی، محرومیت و مسائل طبقاتی و بحران مدیریت مواجه است، لذا گذر از وضعیت فعلی نیازمند یک بازسازی و بازنگری در عرصه خودباوری، مدیریت جامعه محور و ایثار و فداکاری همگانی است.

از دیروز تا امروز ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۹۵ مورد بستری شدند.

دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جان باختن ۱۱۵ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته در کشور خبر داد و افزود: با این تعداد فوت شده، مجموع جان باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۵۰۷ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این که خوشبختانه تا کنون ۱۶۱ هزار و ۳۸۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند، افزود: ۲۸۴۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

دکتر لاری همچنین گفت: تا کنون یک میلیون و ۳۹۵ هزار و ۶۷۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی افزود: استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، کرمانشاه، آذربایجان‌های شرقی و غربی، گلستان و کردستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

هرچند در این خبر اسمی از هرمزگان برده نشده است اما این استان همچنان یکی از استان‌های قرمز و در وضعیت هشدار قرار دارد.

ارسال نظرات