کلدر خرم‌آباد، غاری به قدمت ۶۳ هزار سال

سرپرست سه فصل کاوش باستان شناسی درغار کلدرخرم‌آباد گفت: پس از یک دهه مطالعه بر روی شواهد فرهنگی حاصله از سه فصل کاوش باستان شناختی در غار کلدر، نتیجه گاهنگاری نشان می‌دهد که لایه پارینه سنگی میانه این غار بیش از ۶۳ هزار سال قدمت دارد.
کد خبر: ۹۲۵۰۵۵۱
|
۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان،بهروز بازگیر، سرپرست سه فصل کاوش باستان شناسی درغار کلدرخرم‌آباد گفت: پس از یک دهه مطالعه بر روی شواهد فرهنگی حاصله از سه فصل کاوش باستان شناختی در غار کلدر، نتیجه گاهنگاری نشان می‌دهد که لایه پارینه سنگی میانه این غار بیش از ۶۳ هزار سال قدمت دارد.

وی  افزود: این گاهنگاری که به روش ترمولومینسانس در آزمایشگاه سالیابی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اندازه گیری و محاسبه شده است نشان می دهد که قدمت به دست آمده حتی می تواند از سن واقعی نمونه تاریخنگاری شده کمتر باشد.


وی اظهار داشت: دلیل این موضوع، مشاهده "پدیده (Fading ) به معنای کاهش شدت نور ترمولومینسانس در نمونه مورد آنالیز است که نشان می دهد قدمت پارینه سنگی میانه این محوطه کلیدی بیش از ۶۳ هزار سال می باشد.


بازگیر گفت: تاریخ به دست آمده با محاسبه میزان گاما و پرتوهای ذخیره شده در دوزیمترهای کار گذاشته شده در لایه پارینه سنگی میانه این غار در فصل سوم کاوش باستان شناختی صورت پذیرفته است.


وی تصریح کرد: نمونه تاریخنگاری شده، در عمق ۱۶۳ سانتیمتری لایه پارینه سنگی میانه غار کلدر به دست آمده و از آنجایی که عمق نهایی نهشته های فرهنگی این لایه بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ سانتی متر متغیر می باشد لذا دستیابی به قدمت نهایی پارینه سنگی میانه این محوطه منوط به کاوش های جدید و کشف نمونه های حرارت دیده در عمق های پایین تر است.

 

 

غار کلدر خرم آباد در پنج کیلومتری شمال شهر خرم آباد به شماره ۱۸۷۹۶ در فهرست آثار غیر منقول کشور به ثبت رسیده است.

گفتنی است، پارینه سنگی میانه منتسب به دوره زیست انسانهای نئاندرتال و غار کلدر در مبحث پارینه سنگی جدید (دوران زیست انسانهای هوشمند (Homo-Sapiens با قدمت ۵۴ هزار و ۴۰۰ سال، تا به امروز قدیمی ترین محوطه پارینه سنگی جدید ایران است.

ارسال نظرات