خبرهای داغ:
دختری که امام هفتم شیعیان تصدقش می رفت!

ولایت پذیری سرشتی که معصومه(س)را شبیه ترین بانوان به عقیله بنی هاشم کرد

کاروانی که از قافله سالار تا کوچک ترین عضو آن قدم ها را در وادی شهادت بر می داشتند و در این مسیر شباهتی عجیب بین کاروان فرزندان موسی بن جعفر با کاروان حسین بن علی علیه السلام وجود داشت.
کد خبر: ۹۲۵۱۰۱۶
|
۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج: در اول سال ۱۷۳ هجری قمری مصادف با اول ماه ذی القعده، مدینه صاحب دختری از تبار بنی هاشم شد .

امام موسی کاظم(ع) و حضرت نجمه(س) وی را فاطمه نامیدند. پیشی گرفتن در علم و عمل از رقبای خود و جلوگیری از ورود شیعیان به آتش دوزخ، دو راز سر به مُهر این اسم بود که بر مسلمین جهان عیان گشت.

با این وجود همان گونه که پیامبر (ص) در شأن حضرت زهرا (س) فرمود:‌ «فداها ابوها» : (پدرش به فدایش باد)، حضرت موسی بن جعفر (ع) نیز در شأن وی فرمود: «فداها ابوها»..

حضرت معصومه سلام الله به عشق دیدار برادر از خانه و کاشانه خود به سمت خراسان هجرت در این هجرت بسیاری از اولاد امام موسی بن جعفر علیه السلام همراه ایشان بودند . کاروانی که از قافله سالار تا کوچک ترین عضو آن قدم ها را در وادی شهادت بر می داشتند و در این مسیر شباهتی عجیب بین کاروان فرزندان موسی بن جعفر با کاروان حسین بن علی علیه السلام وجود داشت.

ولایت پذیری و آواره دشت و بیابان شدن حضرت معصومه (س) وی را شبیه به حضرت فاطمه و زینب (سلام ا... علیها) کرده بود ایشان در داشتن سرشتی ولایت پذیر و خالص جایگاهی ویژه داشتند که توانستند با ولایت پذیری خالص به مراتب بالای تقرب و قدرت شفا دادن دست بیابند.

هجرت حضرت معصومه (س) به همراه گروهی از قبیله بنی هاشم از مدینه به خراسان برای همراهی و کمک به امام رضا(ع)، ولایت پذیری ایشان را اثبات می کند گرچه ایشان به خراسان نرسیدند و توسط دشمنانشان مسموم و در نهایت بیمار شدند که به ظاهر اسارت نیز محسوب می شود اما مهم گامی جانانه بود که ایشان به سوی ولایت پذیری برداشتند و جان خود را در این راه دادند.

آن حضرت نیز بتول دوم و جلوه ای از وجود حضرت زهرا (س) بود. در طهارت نفس امتیازی خاص و بسیار والا داشت تا آنجا که امام هشتم برادر تنی آن حضرت، او را (که نامش فاطمه بود) معصومه خواند و فرمود: «من زار المعصومة بقم کمن زارنی» : (کسی که حضرت معصومه (س) را در قم زیارت کند مانند آن است که مرا زیارت کرده است). حضرت معصومه(س) در نزد خداوند متعال و ائمه اطهار(ع) دارای جایگاه و مقام بلندی است به نحوی که مورد توجه چهار امام معصوم بوده و زیارت ایشان توسط امام صادق، امام کاظم، امام رضا و امام جواد(علیهم‌السلام) مورد تأکید قرار گرفته و ائمه علیهم السلام بیان داشته‌اند که زیارت این بانوی بزرگ، رسیدن حتمی به بهشت را به همراه دارد، البته به شرط معرفت به او؛ امام رضا(علیه‌السلام) فرمودند: «من زارها عارفاً بحقها فله الجنه»: هر کس او را زیارت کند در حالی‌که به حق او معرفت دارد، بهشت برای او است .

عدم ازدواج حضرت معصومه (س) یکی از سؤالات تاریخی است که به مناسبت های مختلف درباره آن پرسش می شود، این امر به دستور پدر و برادر آن حضرت امام رضا (ع) بود که حضرت معصومه(س) از جانب برادرشان با وصیت پدرش در این رابطه دیه دریافت کردند. حرکت ایشان به سوی خراسان نیز به احتمال زیاد به دلیل نامه ای که از سوی امام رضا(ع) دریافت کرده و به خراسان دعوت شدند می باشد.

مضمون نامه مشخص نیست بر همین اساس فقط می توان حدس زد حضرت رضا(ع) به وسیله نوشتن نامه می خواستند ایشان به خراسان بیایند و از وی در فضایی که خفقان بر آن حاکم بود ، مراقبت کنند اما این امر میسر نشد و حضرت معصومه(س) هفده روز بعد از مسمومیت شان در روز دوازدهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری در قم به شهادت رسیدند.

حضرت معصومه(س) دارای مقام شفاعت است و همه شیعیان را در روز قیامت شفاعت خواهد کرد که گویای عظمت و بزرگی مقام و جلالت این بانوی بزرگ است .در این زمینه امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: « بهشت ۸ در دارد، که ۳ در آن به سوی قم باز می‌شود، به زودی در آن مکان، دختری از فرزندان من دفن خواهد شد که نامش "فاطمه" است و با شفاعت او تمام شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند".

گفتنی است بیت‌النور عبادتگاه حضرت معصومه(س) نیز واقع در میدان میر، وسط شهر قم قدیم (یکی از محله‌های قدیمی) {ابتدای چهل و پنج متری عمار کنونی} زیارتگاه شیعیان و شیفتگان آن حضرت است.

طنین یاس - میرستار مهدی زاده

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار