جانشین معاونت سیاسی ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به پیشرفت اقتصادی ایران در جریان انقلاب گفت: اقتصاد مقاومتی راه نجات ایران از تحریم‌های ظالمانه دشمن است.
کد خبر: ۹۲۵۱۳۴۸
|
۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، به مناسبت شهادت شهید چمران و هفته بسیج اساتید؛ «آیین بزرگداشت استاد تراز انقلاب اسلامی» باهدف تجلیل از اساتید برگزیده استانی تراز انقلاب به همت بسیج اساتید سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان و با سخنرانی مهمان کشوری دکتر قاسمی، جانشین معاونت سیاسی ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالن جلسات شهید بسطامی سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان برگزار شد.

دکتر قاسمی در این مراسم گفت: در فرایند چندساله که مقام معظم رهبری شعار سال را طراحی کردند با توجه به فراوانی موضوعات اما شعارها غالباً و نزدیک به ۷۰ درصد اقتصادی است و این نشان‌دهنده این است که در منظومه فکری ایشان اشتغال، تولید، معیشت، اقتصاد اسلامی و مقاومتی جایگاه ویژه‌ای دارد و از فراوانی تکرار می‌توان به این موضوع پی برد.

وی با اشاره بر اینکه برخی افراد صاحب‌نظر موافق انتخاب شعار سال نیستند گفت: برخی می‌گویند انتخاب شعار چه فایده‌ای دارد و رهبر معظم انقلاب در این خصوص می‌فرمایند نگاهم در تحقق شعار سال صددرصدی نیست جهت‌گیری مسئولین و متولیان به موضوع می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند و اگر این نگاه ۲۰ یا ۳۰ درصدی شکل بگیرد و جهت تولید عوض شود، راضی‌کننده است.

وی افزود: شعار سال قبل رونق تولید بود که تا حدی تحقق پیدا کرد و ۱۵۳۵ شرکت از حالت رکود درآمد و جمعاً ۲۰۰۰ شرکت جان تازه گرفتند‌؛ اما چون در زندگی مردم ملموس نبود امسال جهش تولید نام‌گذاری شد.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی یک راهبرد کلان است و مواردی مثل خرید کالای ایرانی و جهش تولید به‌صورت زنجیره‌ای در چند سال متوالی می‌توانند بحث گفتمان اقتصادی را تکمیل کنند.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران دارای ظرفیت بالایی است افزود: اقتصاد ایران ظرفیت خوبی دارد و تا حدی  هم پیش رفتیم و به‌جایی رسیدیم که رتبه‌های خوبی داریم؛ دو کالا و مواد اساسی برای اغلب کارها لازم است یکی سیمان و دیگری فولاد است؛ اگر رتبه‌ها را در تولید این دو با اول انقلاب مقایسه کنید متوجه پیشرفت اساسی می‌شوید؛ سال گذشته ۸۰ میلیون تن سیمان تولید شد و در فولاد نیز رتبه ۹ جهانی راداریم.

وی با اشاره بر رتبه‌های مختلف جهانی ایران ادامه داد: در فنی مهندسی و دانش‌بنیان به حدی رسیدیم که سال گذشته برای اولین باریک میلیارد و سی و شیش میلیون دلار درامد دانش‌بنیان کسب کردیم؛ اما این رقم در جهان مبلغ مطرحی نیست و باید برای بهتر شدن تلاش کنیم.

 قاسمی یادآور شد: در حوزه کشاورزی و در اوایل انقلاب ۲۵ میلیون تن تولید و سال گذشته ۱۳۶ میلیون تن تولید کشاورزی داشتیم اما اگر جهش تولید لحاظ می‌شد حتماً نمود بیشتری داشت.

وی اقدام و عمل را در شرایط کنونی ضروری دانست و گفت: نباید در معنای لغوی بمانیم بلکه اکنون زمان حرکت و شناسایی موانع است.

وی افزود: دو گفتمان اساسی در چند سال اخیر شکل گرفت که یکی از آن‌ها اقتصادی و دیگری گفتمان عدالت و پیشرفت است که مکمل همدیگر هستند و البته عادلانه بودن اقتصاد حتماً رضایتمندی را در پی خواهد داشت.

وی بابیان اینکه ظرفیت برای پرش در اقتصاد ایران فراهم است گفت: باوجود ۸۰ نوع معدن در جهان ۷۰ نوع از این معادن را در کشور داریم و در نفت و گاز نیز داری رتبه‌خوبی هستیم که باید فرآوری شوند. رتبه‌خوبی داریم باید فراوری شود.

قاسمی اظهار داشت: باوجود تلاش‌های متعدد اهداف به‌خوبی تحقق پیدا نمی‌کنند که در این خصوص معتقدیم یک جریان لیبرالی در حوزه تصمیم‌گیری حاکم و یک مانع عمده است و دیگر عامل فاصله‌گیری از امروزه‌های دینی است که این عامل بنیادی عدم پیشرفت هست.

وی ادامه داد: نظامی که ساختار آن اسلامی است باید دارای اقتصاد اسلامی باشد؛ پیوند قدرت و ثروت در تولید رانت و فساد و واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروری نیز ازجمله عوامل تضعیف قدرت اقتصادی است و برای رسیدن به اقتصاد قدرتمند باید مبارزه با قاچاق کالا صورت بگیرد.

وی با اشاره بر عوامل فرهنگی که بر اقتصاد کشور تأثیرگذار هستند گفت: ادراک غلط دربرتری کالای خارجی و باور نداشتن ب تولید ملی از موانع فرهنگی است که باید اصلاح شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها