یادداشت/ حسن هانی زاده

سد النهضه و سربازان فراعنه

تحلیل گر مسائل بین الملل و کارشناس خاورمیانه طی نگارش یاداشتی، به بررسی ابعاد احتمال وقوع درگیری نظامی بین مصر و اتیوپی پرداخت.
کد خبر: ۹۲۵۱۴۷۲
|
۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹

سد النهضه وسربازان فراعنهبه گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج، حسن هانی زاده تحلیل گر مسائل بین الملل و کارشناس خاورمیانه یاداشتی درمورد احتمال وقوع درگیری نظامی بین مصر و اتیوپی به شرح زیر نوشت:

 یک مقوله افسانه ای که بیش از 3 هزار سال در ادبیات سیاسی مصرشایع است می گوید هرگاه عامل بشری در کاهش جریان اب نیل به سمت مصر دخیل باشد سربازان فراعنه برای مقابله با آن عامل بشری بپا خواهند خاست.

سد النهضه مصر به یک چالش جدی برای دولت مصر تبدیل شده زیرا به ادعای مصر دولت اتیوپی بر خلاف توافقنامه های دو جانبه سد النهضه را برای کاهش جریان اب نیل احداث کرده است.

عملیات احداث این سد از سال 2011 میلادی با سرمایه گذاری چین ،صندوق بین المللی پول،ترکیه،قطر ،عربستان ،ایتالیا وشرکت الستوم فرانسه در محدوده نیل ابی اغاز شده ومرحله ابگیری ان از هفته گذشته شروع شد.

حجم سرمایه گذاری بر روی این سد که بزرگترین سد افریقا ودهمین سد جهان تلقی می شود حدود 5 میلیارد دلار است وبهره بر داری از آن ،کاهش شدید سرازیر آب نیل به سمت مصر را به دنبال خواهد داشت.

از شگفتی های پرونده احداث این سد بزرگ برق آبی این است که رژیم صهیونیستی از هم اکنون سامانه پیشرفته ضد موشکی " اسپایدر" را برای دفاع از سد النهضه در برابر هر گونه حمله هوائی احتمالی مستقر کرده است .

قدرت ذخیره سازی سد النهضه که 170 متر طول و1800 متر عرض دارد 74 میلیارد متر مکعب است وقادر است 6 هزار مگاوات برق تولید کند و یک میلیون و100 هزار هکتار از اراضی زراعی اتیوپی را ابیاری کند.

مصر احداث این سد را برخلاف توافقنامه های 1902 و1906 و و1920 می داند زیرا این سد که تنها رود جاری مصر است یگانه منبع ابی زراعی واب شرب مصر بشمار می رود وکاهش "دبی " اب نیل بر زندگی بیش از 100 میلیون مصری تاثیرمنفی خواهد گذاشت.

دولت مصر بشدت از حجم سرمایه گذاری کشورهائی مانند قطر و عربستان وترکیه به عنوان 3 کشور اسلامی در پروژه سد النهضه انتقاد کرده وان را یک توطئه مشترک علیه ملت مصر تلقی کرده  است.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در جریان نشست سران کشورهای عضو سازمان ملل در سپتامبر گذشته با استفاده از تریبون این نهاد بین المللی بشدت از همکاری برخی کشورها در احداث سد النهضه اتیوپی انتقاد کرد.

از انجائی که قرار است این سد طی 3 ماه اینده وپس از تکمیل مرحله ابگیری رسما با حضور سران کشورهای سرمایه گذار از جمله رئیس رژیم صهیونیستی مورد بهره بر داری قرار گیرد لذا مصر از هم اکنون تحرکات دیپلماتیک خود را درسطح بین المللی آغاز کرد.

اما برخی گزارشها نشان میدهد که رئیس جمهوری مصر در نشست هائی با فرماندهان نیروهای مسلح این کشور سازوکارهای نظامی را برای جلو گیری از افتتاح سد النهضه ، در صورت شکست تحرکات دیپلماتیک مورد توجه قرار داد.

جنگ لفظی رسانه ای وسیاسی مصربا ترکیه به بهانه حضور نظامی انکارا در لیبی در راستای مقابله با ژنرال "خلیفه حفتر "فرمانده نیروهای ملی وکمک به دولت اسلامی وفاق ملی به ریاست فائز السراج نشان می دهد که مصر اماده رویاروئی احتمالی با دولت رجب طیب اردوغان است. در عین حال گسترش مقوله خیزش "سربازان فراعنه "برای دفاع از رود نیل که این روزها در رسانه های مصری مطرح می شود نشان میدهد که مصر در صورت شکست مذاکره با اتیوپی گزینه نظامی را در دستور کار خود قرار داده است. ترکیه نیزحضور نظامی خود را در لیبی تقویت کرده زیرا دولت رجب طیب اردوغان پس از سرنگونی دولت اسلامگرای محمد مرسی رئیس جمهوری منتخب سابق مصر توسط ژنرال عبدالفتاح السیسی ،سطح روابط خود را با قاهره بشدت کاهش داد.

اکنون دولت مصر با چالش جدی مواجه است زیرا احداث سد النهضه را یک توطئه بین المللی علیه استقلال و حتی حق حیات یکصد میلیون شهروند مصری می داند وامادگی خود را برای دفاع مشروع از حق بهره بر داری طبیعی از آب نیل اعلام کرده است.

اکنون سوال اینجاست که آیا سربازان فراعنه حقیقتا به کمک ژنرال عبدالفتاح السیسی برای نجات رود نیل خواهند شتافت ویا تاریخ مصرف السیسی مانند حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر برای بازیگران بین المللی به پایان رسیده است؟

آینده سیاسی عبدالفتاح السیسی به رفتار هوشمندانه وی در صحنه شطرنج سیاسی بین المللی بستگی دارد ویک اشتباه کوچک و یا یک حرکت شتابزده می تواند ژنرال کودتاگر مصری را برای همیشه از عرصه داخلی مصر خارج کند.

آماده باش سفارتخانه های مصری در سراسر جهان نشان میدهد که دولت مصر تصمیم دارد در مرحله اول از گزینه جریان سازی سیاسی علیه دولت اتیوپی استفاده کند ودر مرحله بعد گزینه نظامی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات