خبرهای داغ:
مدیرعامل آبفای استان:

۲۷ پروژه آب در استان افتتاح می شود/وجود ۴۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده در استان

بیرنوندی گفت: وزارت نیرو در اسفندماه ۲۵۰ پروژه با ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار را در کشور افتتاح خواهد کرد که در استان ۲۷ پروژه خواهد بود.
کد خبر: ۹۲۵۱۵۵۸
|
۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، داراب بیرانوند در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره برق قزوین برگزار شد، تامین آب و برق وظیفه ذاتی دولت‌ها است، اظهار کرد: در ایام کرونا باتوجه به مشکلاتی که پیش آمد از شهروندان خواهش کردیم تا در مصرف خود مدیریت کنند.

وی افزود: در ابتدای شیوع بیماری، مصرف آب استان تا ۳۰درصد افزایش پیدا کرد که اکنون به ۲۱درصد کاهش پیدا کرده است که در نتیجه همکاری مشترکان در مدیریت مصرف است.

مدیرعامل آبفای استان ادامه داد: کشور ما در صنعت آب و برق این افتخار را دارد که نسبت به متوسط جهانی مطلوب‌تر عمل می‌کند؛ به طوری که دسترسی به آب در رنج جهانی ۸۵ درصد است که در ایران ۹۹/۹ درصد است و میانگین جهانی دسترسی به آب در روستاها ۵۳ درصد و در ایران ۸۲/۵ درصد است که این عدد در استان ۸۶/۵ درصد است.

بیرنوندی با تصریح بر اینکه آب و فاضلاب خدمات مستمری است که هیچگاه قابل توقف نیست، گفت: در سال گذشته اعتباراتی بالغ بر ۷۶۰ میلیارد ریال در سطح روستاها و شهرهای استان تخصیص یافت و ۱۰۶ کیلومتر انشعاب آب و ۳۹ کیلومتر فاضلاب اجرا شد.

این مقام مسئول با اشاره به حفر ۴۱ حلقه چاه در استان یادآورد شد: برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدتی برای حل مشکلات آب استان در نظر گرفته شده است.

بیرانوند ادامه داد: در برنامه کوتاه مدت، پنج حلقه چاه حفر شد که سه حلقه دیگر هم تا هفته آینده حفر می‌شود و باوجود مشکلات و تحریم‌ها تلاش می‌کنیم که تا سال آینده فاز اول طرح انتقال آب ۲۰ حلقه چاه را افتتاح کنیم.

افتتاح ۲۷ پروژه در قزوین

وی عنوان کرد: وزارت نیرو در اسفندماه ۲۵۰ پروژه با ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار را در کشور افتتاح خواهد کرد که در استان ۲۷ پروژه خواهد بود.

مدیرعامل آبفای استان با بیان اینکه امیدواریم رضایت نسبی را ایجاد کنیم، ابراز کرد: در هر شبانه روز به ازای هر نفر در استان ۲۱۰ لیتر آب تولید می‌کنیم اما باز هم مشکل داریم، لذا ما نیاز به صرفه جویی در آب و برق داریم ک هر چه هزینه‌ها را کم کنیم نیز مشکلات تسهیل می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ناظر بر کیفیت آب است، ابراز کرد: نیترات آب باید به طور استاندارد کمتر از ۵۰ppm باشد؛ امروز در بخش سختی آب آبیک مشکلاتی داریم که برای حل این مشکل پیگیر هستیم.

بیرانوند ادامه داد: متوسط آب بهای شهری ۱۱ هزار و ۵۰۰ و روستایی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که ۶۰ درصد مشترکین زیر ۸ هزار تومان پرداخت می‌کنند؛
کمتر از یک پنجم یعنی کمتر از ۲۰ درصد هزینه‌ها را از محل دریافت آب بها تامین می‌کنیم و ۶۲ درصد از مشترکین نیز الگوی مصرف را رعایت کردند.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ کیلومتر انشعاب فرسوده داریم، اظهار کرد: در شهرها ۱۸ درصد و روستاها ۳۷ درصد هدررفت آب داریم؛ به طوری که ۱۰درصد مناطق روستایی زیر نظر آبفا نیست.

مدیرعامل آبفای استان تصریح کرد: حادترین مشکل ما در بافت فرسوده، بخش فرسوده شهر قزوین است و با وقوع هر نوع حادثه‌ای در ریزش یا فرونشست هم آبفا مقصر شناخته می‌شود. در حالی که در این مناطق خیابان‌های استاندارد نداریم و بلندمرتبه‌سازی صورت گرفته است.

این مقام مسئول اذعان کرد: باتوجه به اینکه بحث آب بین بخشی است، لذا همه دستگاه‌ها باید پای کار باشند؛ هر سال ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر انشعابات را اصلاح می‌کنیم اما به خاطر اعتبارات در پیشبرد کار مشکل داریم.

بیرانوند در پایان گفت: مدارسی که از الگوی مصرف پیروی می‌کنند از پرداخت آب بها معاف هستند، اما متاسفانه بیشتر مدیران این موضوع را رعایت نکردند و اکنون کمتر از ۱۰ مدرسه در استان شامل این طرح شدند.

 

1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها