استاد دانشگاه و مسئول سابق سازمان بسیج اساتید استان همدان گفت: اگر بنا بود برای واژه‌هایی یا تک واژه یا مجموع واژگان همت، ایثار، فرهیختگی، شهادت، وظیفه شناسی، ولایت‌مداری، عرفان و شجاعت یک تصویر عینی ساخته شود شخصی جز شهید چمران نخواهد بود.
کد خبر: ۹۲۵۱۶۹۵
|
۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵

شهید چمران تصویر عینی ایثار، وظیفه‌شناسی و ولایت‌مداری استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر علی طاهری در آئین تکریم و معارفه مسئول بسیج اساتید استان همدان با بیان اینکه فرهنگ و تمدن بشری مرهون و مدیون حافظه انسان است، اظهار داشت: اگر قدرت حافظه در بشر نبود، فرهنگ و تمدن مسیری را که تا به امروز، تا به اینجا طی کرده است به طور قطع طی نمی‌کرد.

وی افزود: حافظه از توانمندی ذهنی بشر است، موهبتی الهی که خداوند متعال در اختیار انسان قرار داده است که انسان با بهره‌مندی از این ظرفیت بالا تمدنی درخشان با ویژگی‌های خودش و فروزان را خلق کند.

مسئول سابق سازمان بسیج اساتید استان همدان با بیان اینکه روانشناسان معتقد هستند که حافظه با دو اهرم ارتباط و تصویر کار می‌کند، گفت: یکی از راه‌های توفیق معلمان در تدریس این است که بتوانند فراگیران خود را قادر به ایجاد ارتباط بین مفاهیم کنند که اگر این زنجیره ارتباطی برقرار شود تداعی مفاهیم، الفاظ و معانی سریع‌تر، عمیق‌تر و راحت‌تر صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه چهره‌ها زودتر از اسامی افراد به یاد ما می‌آیند، تصریح کرد: این نشان دهنده آن است که تصویر قدرت یادآوری، تداعی و ماندگاری و بازآفرینی بیشتری نسبت به زبان و ارتباط دارد.

طاهری با تاکید بر اینکه بخشی از فرهنگ و تمدن بشریت برگرفته از مفاهیم مجرد ذهنی انتزاعی است، عنوان کرد: این مفاهیم  تصویر ندارند که انسان بتواند با تداعی آن تصویر و مفهموم را در ذهن خود بازآفرینی کند.

وی با بیان اینکه روانشناسان پیشنهاد می‌کنند اگر می‌خواهید مفاهیم ذهنی مجرد انتزاعی معنوی را تداعی کنید برای آنها نیز تصویر بسازید، افزود: اگر برای آنها تصویر مادی دارای ابعاد مادی ساختید راحت‌تر تداعی می‌کنید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بعضی دیگر هم معتقد هستند که در فراسوی ذهن بشر همه امور انتزاعی مجرد و معنوی تصویر دارند، گفت: هنر شما اساتید این است که این تصاویر را بازآفرینی کنید.

وی با بیان اینکه روانشناسان معتقد هستند اگر می‌خواهیم امور مجرد معنوی انتزاعی ذهنی را در ذهن خود قوام ببخشیم و راحت‌تر تداعی کنیم باید از آنها تصاویر عینی بسازیم، عنوان کرد: ممکن است تصاویر شخصی باشند یا ملی مانند شهید چمران و ممکن است جهانی و جهان شمول باشند.

طاهری با تاکید بر اینکه همه بشریت برای یک امر معنوی ذهنی یک مصداق عینی و تصویری معینی آفریده است، گفت: ویژگی‌های این تصویرهای عینی قابل دسترس، ملموس‌تر و مفاهیم را عمیق‌تر بیان می‌کنند و هم دارای ابعاد مختلف هستند.

وی عنوان کرد: اگر بنا بود برای واژه‌هایی یا تک واژه یا مجموع واژگان همت، ایثار، فرهیختگی، شهادت، وظیفه شناسی، ولایت‌مداری، عرفان و شجاعت یک تصویر عینی ساخته شود شخصی جز شهید چمران نخواهد بود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر نامگذاری روز بسیج اساتید به نام دکتر شهید مصطفی چمران اظهار کرد: این نامگذاری یک نوع تصویرپردازی از امور مجرد ذهنی و برای این است که ما همه آن ارزش‌های معنوی و مفاهیم ذهنی انتزاعی را بتوانیم در قالب  تصویر مجسم عینی نشان دهیم.

وی با بیان اینکه فرهیختگی، رشادت، شجاعت، شهادت، اخلاص، ایثار و فداکاری از خصوصیات این شهید والامقام است، گفت: این نامگذاری کاملا علمی، روانشناسانه، هدفمند و تاثیرگذار است و استاد بسیجی نیز باید واجد این ویژگی‌های معنوی باشد.

طاهری در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های ۶ ساله خود در بسیج اساتید استان همدان پرداخت و گفت: مقابله با جنگ نرم، پیوست نگار فرهنگی، برگزاری نشست‌های علمی، نشست‌های نقد نظریه، بصیرتی و حلقات صالحین از جمله برنامه‌های اجرا شده است.

وی با بیان اینکه سعی کردیم بسیج مانند چتر فراگیری اساتید را در برگیرد، گفت: باید به بسیج اساتید ویژه نگاه شود و از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به اهداف بسیج اساتید استفاده کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار