خبرهای داغ:
در جلسه اخلاق ناحیه امام رضا (ع) بررسی شد
نشست اخلاق با حضور حجت الاسلام سید بهاء الدین ضیایی با شرح حدیث جنود عقل و جهل با حضور پایوران و بسیجیان و سربازان در ناحیه مقاومت بسیج امام رضا (ع) با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار گردید.
کد خبر: ۹۲۵۲۲۷۷
|
۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۶
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،نشست اخلاق با حضور حجت الاسلام سید بهاء الدین ضیایی با شرح حدیث جنود عقل و جهل با حضور پایوران و بسیجیان و سربازان در ناحیه مقاومت بسیج امام رضا (ع) با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار گردید.

وی این حدیث را بسیار ارزشمند و مورد توجه علمای شیعه دانست و بیان کرد: علمای بزرگی همچون امام خمینی (ره) و ملاصدرا و ملاصالح مازندرانی وغیره این حدیث را شرح داده اند و کتاب‌ها نوشته اند در واقع این حدیث بیان اصول و مبانی اخلاق اسلامی و سبک زندگی اسلامی می‌باشد.

حجت الاسلام ضیایی با بیان اینکه در بین علما مرسوم است که اگر فردی بخواهد شرح حدیث بنویسد، سند حدیث را از خود تا امام نقل می‌کند افزود: سند حدیث در کتاب شریف کافی مرحوم کلینی به سند خود تا راوی اول سماعه بن مهران و او هم از امام صادق (ع) این حدیث را نقل کرده اند.

وی در ادامه اظهار کرد:سماعه بن مهران عن ابی عبدالله می گوید در روایات هرکجا که کلمه اباعبدالله آمد منظور امام صادق (ع) می‌باشد و در مورد امام حسین همیشه اباعبدالله الحسین ذکر میشود.

کارشناس معارف قرآن، با اشاره به بیان امام صادق (ع) که سماعه بن مهران نقل می‌کند اظهار داشت: امام صادق (ع) فرمودند: ان الله عزوجل خلق العقل من اول الروحانیین (خداوند عقل را اولین از روحانیین آفرید) انسان دارای دو بعد میباشد همانطور که در دعای کمیل می‌فرماید: «قو علی خدمتک جوارحی واشدد علی العزیمه جوانحی» جوارح همان اعضای جسم انسان است که محروم شدن از آن‌ها ظاهر و مشخص است، ولی جوانح به مسائل منتسب به روح مثل رذایل اخلاقی و فضایل اخلاقی و... می‌گویند.

وی در تشریح بیان امام صادق (ع) بیان کرد: عقل اولین از جوانح روحی میباشد لذا و قتی قران می‌فرماید نفخت فیه من روحی اینجا به معنی عقل است یعنی روح خودم که عقل باشد را در زمان بلوغ و مکلف شدن به انسان عطامیکنم چرا که انسان ابتدای زندگی تا زمان بلوغ فقط در گیر ظواهر و شناخت دنیاست.

حجت الاسلام ضیایی در ادامه گفت: از زمان بلوغ به بعد زندگی دارای ۴ سیر است :
۱. عبور از ظاهر دنیا به درون خود و روح خود
۲. حرکت از درون و روح خود به سمت خدا (یعنی شناخت و فهمیدن اینکه همه کاره خداست)
۳. حرکت از محضر حق به سوی خلق خداوند (یعنی با روحی محو در خداوند متعال به سمت مردم بازگردد)
۴. تبلیغ برای جذب خلق الله و به همراه خلق خدا به سمت خدا حرکت کردن، که به ۴ سفر روحانی معروف است.

حجت الاسلام ضیایی با تشریح تفاوت بین عقل و فکر کردن اظهار کرد: عقل معیار سنجش و تشخیص حسن و قبح اعمال است، اما فکر یافتن مجهول از معلومات ذهن است.

وی در ادامه با بیان اینکه جهل (شیطان) نتوانست تفاوت بین این دو امر الهی و حکمت آن را بفهمد و تشخیص دهد پس اعتراض کرد و تکبر ورزید اظهار کرد: نتیجه اینکه عقل با سنجش و تشخیص می‌فهمد که نسبت به ذات حق جاهل است و باید مطیع باشد.

خاطرنشان می‌شود ادامه مباحث شرح حدیث جنود عقل و جهل در نشست بعدی مطرح خواهد شد.

انتهای پیام/ کریمی
ارسال نظرات