خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی مزاری گفت: دشمنان اسلام از ایجاد اختلاف بهره می‌برند، آمریکا در منطقه ما شکست‌خورده است و محوری‌ترین قدرتی که آنها را با شکست مواجهه کرده، جمهوری اسلامی ایران است.
کد خبر: ۹۲۵۲۹۳۷
|
۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱

به گزارش سرویس بسیج طلاب و روحانیون خبرگزاری بسیج، کشور افغانستان همسایه شرقی مرزهای ایران اسلامی است، دین رسمی این کشور اسلام است و چند دهه است به‌طور مکرر درگیر جنگ‌های داخلی و خارجی بوده است و در سال‌های اخیر، حضور گسترده گروه‌های تکفیری بانام‌های مختلف مانند طالبان، داعش و تلاش دشمنان اسلام برای سکولاریزه کردن این کشور، باعث شده است که افغانستان بیش از گذشته با مشکلات گوناگونی در عرصه‌های مختلف روبرو شود به گونه ای که اگر با نگاه حوزوی به وضعیت امروز افغانستان نگاه کنیم به‌سختی می‌توان اسلام ناب محمدی را در این کشور تبلیغ و تبیین و توسعه داد.

به همین منظور در گفتگویی اختصاصی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری، رئیس‌کل تشکل مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در افغانستان و رئیس خبرگزاری غیردولتی صدای افغان (آوا) درباره وضعیت امروز حوزه‌های علمیه افغانستان به گفتگو پرداخته ایم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی مزاری از سال ۱۳۶۳ شمسی وارد حوزه علمیه مشهد شد و هم‌زمان با یادگیری علوم حوزوی به فعالیت مبارزاتی مشغول بوده است.

وی باآنکه از سال ۱۳۵۷ فعالیت‌های جهادی خود را شروع نموده و از سال ۱۳۶۱ فعالیت مطبوعاتی را باکار در نشریه فریاد ملت در پایگاه جهادی البرزِ فرمانداری چمتال آغاز کرد، همراه با جمعی از نخبگان افغانستانی در سال ۱۳۷۰ شمسی اقدام به تأسیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان کرد و در سال ۱۳۷۱ نشریه فریاد عاشورا را بنیان گذاشت که در سه زبان چاپ و در بیش از ۱۵ کشور خارجی توزیع می‌گردید.

این تشکیلات اگرچه قبل از سلطه طالبان در استان‌های کابل، بلخ و هرات دفاتر مرکزی و نمایندگی داشت اما پس از سقوط طالبان دفاتر مرکز تبیان در کابل و برخی ولایات افغانستان فعال شد و اولین خبرگزاری غیردولتی صدای افغان (آوا) نیز در سال ۱۳۸۰ تأسیس گردید.

هم‌اکنون مرکز تبیان و تنها خبرگزاری بین‌المللی و غیردولتی آوا در کابل و همچنین در شهرهای مختلف افغانستان مانند هرات، بلخ، بامیان، غزنی و در خارج از افغانستان در ایران در شهرهای مشهد، قم و تهران دفاتر مرکزی و نمایندگی دارد و همچنین مرکز تبیان توانسته است در برخی از کشورهای اروپایی رابطین فرهنگی در راستای اهداف مجموعه خود داشته باشد.

سه عامل موفقیت حوزویان در افغانستان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی مزاری در این گفتگو در پاسخ به سؤال خبرنگار حوزه پیرامون وضعیت حوزوی افغانستان و نشر معارف اسلام ناب محمدی در این کشور با توجه به وضعیت فعلی این کشور گفت: حوزویان باید سه کار مهم را در افغانستان انجام دهند که شامل؛ بالا بردن سطح علمی، ارتقاء فهم معارف دینی و تهذیب، است.

وی افزود: اگر این سه در کنار هم در وجود یک طلبه نهادینه شود، قطعاً می‌تواند در هر شرایطی و مقطعی، در هر نقطه‌ای از دنیا و در بحرانی‌ترین شرایط ایفای نقش کند.

وی اظهار داشت: در شرایط موجود در افغانستان این موضوع کاملاً محرز است که می‌تواند مؤثر واقع شود و اگر در این عرصه کار جدی صورت نگیرد توطئه‌ها و مشکلات افغانستان بیشتر خواهد شد.

وی بابیان اینکه دشمنان اسلام در افغانستان به‌صورت جدی نقشه‌های پلید خود را پیگیری می‌کنند، افزود: شرایط و اوضاع افغانستان خیلی مساعد و مناسب نیست و طبعاً طلبه‌ای که به این سه موضوع مسلح نباشد به‌هیچ‌وجه قادر به انجام و اجرای رسالت دینی و الهی نخواهد بود.

وی اظهار داشت: ضعفی که امروز در جامعه افغانستان در سطح علما وجود دارد، کمبودهایی است که در سه بخش دانش‌افزایی، ارتقاء معارف دینی و تهذیب وجود دارد، ممکن است طلبه‌ای دارای قدرت علمی و معرفت دینی باشد، ولی تهذیب نداشته باشد، در صورتی که سطح علمی و فهم معارف دینی بدون تهذیب ارزشی ندارد و هر سه به یکدیگر وابسته هستند و طلبه نیاز دارد در هر مرتبه علمی که قرار دارد، این سه ارزش را حفظ کند.

وی در ادامه به خلاصه‌ای از فرمایشات امام خمینی (ره) درباره تهذیب اشاره کرد و گفت: اگر علم توحید در قلب و ذهن شما فشرده هم جا بیفتد، ولی تهذیب وجود نداشته باشد کاری نمی‌شود کرد، بلکه به قهقرا پیش خواهیم رفت و روحیه طاغوتی خواهیم گرفت و یا حداقل در کنار طاغوت قرار خواهیم گرفت.

رئیس خبرگزاری آوا خاطرنشان کرد: معضل فعلی در فضای حوزه‌های علمیه افغانستان کمبودهای موجود در سه سطح کسب دانش، ارتقاء معرفت دینی و تهذیب برای همه حوزویان افغانستان است.

وی ادامه داد: اگر این سه مسئله در وجود یک طلبه نهادینه شود، می‌تواند در سایر مسائل با شناخت زمان، مکان و شناخت دشمن و برنامه‌های او، به‌خوبی مدیریت کند.

وی افزود: اگر پایه‌های علمی و معرفتی و تهذیب حوزویان افغانستان قوی باشد، می‌توانند در برابر تهدیدات دشمن مقابله کنند، درصحنه‌های مبارزاتی حضورداشته باشند، همچنین در جهت سامان‌دهی و هدایت مردم مؤثر و اثرگذار عمل کنند.

نخبگان افغانستان برای حضور در کشور خود منتظر دعوت‌نامه نباشند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی مزاری در ادامه به اهمیت بازگشت نخبگان حوزوی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در هیچ کشوری برای بازگشت نخبگانی که منتظر دعوت‌نامه یا فراخوان باشد، کاری نمی‌کند، در افغانستان نیز نخبگان باید اراده حضور و انگیزه فعالیت را در کشور داشته باشند، بدون برنامه‌ریزی و انگیزه خدمت، نمی‌توانند نخبگان در کشور کاری انجام دهند.

وی افزود: در سال‌های ۷۵ و ۷۶ وقتی شهرهای بزرگ افغانستان یکی پس از دیگری به خاطر حضور طالبان سقوط کرد تا زمان سقوط طالبان؛ ما کارهای فرهنگی را در مشهد دنبال می‌کردیم و سال ۸۰ به‌محض اینکه فضا آماده شد، بلافاصله با چند تن از همکاران دغدغه مند فرهنگی در شهر کابل حاضرشدیم و منتظر نماندیم کسی ما را دعوت کند یا به سراغ ما بیاید.

وی ادامه داد: عده‌ای فکر می‌کنند، برای اینکه خدمت در کشور افغانستان را آغاز کنند، باید با دعوت‌نامه و هزینه بالا حاضر شوند. درصورتی‌که وقتی نخبگان حوزوی ما در کشور با برنامه‌ریزی حاضر شوند، افرادی در این کشور هستند که بالاخره از علمای خود حمایت کنند تا بتوانند به نشر معارف دینی بپردازند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی مزاری افزود: هیچ کشوری در دنیا، برای کسی که صرفاً دانش علمی دارد و برنامه‌ریزی و اراده همکاری ندارد، سرمایه‌گذاری نمی‌کند، باید حوزویان ما در افغانستان حاضر شوند، شروع به فعالیت کنند، سرمایه‌داران مؤمن افغانستانی از طلبه فعال حمایت می‌کند.

هدف دشمنان اسلام در افغانستان تخریب این کشور است

رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در ادامه این گفتگو در پاسخ به این سؤال که در سال‌های اخیر و هفته‌های گذشته شاهد کشتار و ترور علمای شیعه و سنی افغانستان در مساجد و مراکز علمی بودیم، دشمنان اسلام با تخریب مساجد و کشتار علما در این کشور چه چیزی را دنبال می‌کنند؟ گفت: هدف دشمنان در افغانستان خراب کردن این کشور است و درنهایت می‌خواهند افغانستان در تاریکی به سر ببرد و حکومت و نظامی وجود نداشته باشد.

متأسفانه برخی از علما بر اساس سیاست‌های غرب در افغانستان فعالیت می‌کنند

وی بابیان اینکه دشمنان اسلام به دنبال ایجاد سه وضعیت در کشور مسلمان افغانستان هستند، افزود: کار اول این‌ها سعی داشتند بخشی از مردم را با ترویج سکولاریسم تحت تأثیر قرار دهند.

وی ادامه داد: به‌صورت گسترده آمریکایی‌ها و در کل غربی‌ها، نخبگان را جذب کردند و حتی جامعه حوزوی شیعه و سنی را با این ترفند تحت تأثیر قراردادند، امروز متأسفانه برخی از علما بر اساس سیاست‌های غرب در افغانستان فعالیت می‌کنند و توجیه‌گر فعالیت‌های آمریکا و غرب در افغانستان هستند.

وی بابیان اینکه هدف از گروه‌های افراطی، پشتیبانی و ترویج افراط‌گرایی در افغانستان است، افزود: کار دوم دشمن ترویج افراط‌گرایی بود که با این حرکت بخش دیگری از مردم را که متدین و پای بند به مسائل مذهبی بودند، تحت تأثیر قراردادند و بدین ترتیب جذب گروه‌های افراطی تروریستی شدند و چه‌بسا هم خود و هم‌گروه‌هایی از مردم را به قتل رساندند. متأسفانه در این حوزه بیشتر عناصر پیرو مذاهب اهل سنت جذب شدند.

 شخصیت‌های حوزوی مخالف با سکولاریسم و افراط‌گرایی در افغانستان به شهادت می‌رسند

وی اظهار داشت: کار سومی که غربی‌ها در افغانستان انجام دادند، ترور شخصیت‌ها، عملیات انتحاری و انفجار مساجد و مراسم‌های مذهبی است که تحت تأثیر سکولاریسم و افراط‌گرایی قرار نگرفتند.

وی افزود: عملیات ترور، انتحار و انفجار به‌خصوص از سال ۹۰ تا به امروز، صدها قربانی داشته و ده‌ها مسجد و حسینیه و مرکز فکری فرهنگی و آموزشی مورد هدف قرارگرفته، از آن جمله دفاتر مرکزی مرکز تبیان و خبرگزاری صدای افغان (آوا) در کابل در ۷ دی سال ۱۳۹۶ موردحمله انتحاری قرار گرفت که ۵۲ نفر شهید و بیش از ۱۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی مزاری در ادامه افزود: در شهرهای مختلف افغانستان؛ هرات، بلخ، مزار شریف، خوست، علما و شخصیت‌های مذهبی و تأثیرگذاری تا به امروز شهید شدند و در هفته‌های اخیر دوعالم اهل سنت که معتقد به آزادی و استقلال و مخالف با استکبار بودند به شهادت رسیدند.

وی در ادامه گفتگو به تعاریف انحرافی از اسلام در افغانستان پرداخت و افزود: یکی از مسائلی که دشمنان در افغانستان به آن می‌پردازند، ترویج تعریف‌های انحرافی از اسلام مانند اسلام معتدل، تندرو و... است که هدف از این تعاریف به حاشیه راندن اسلام ناب محمدی در این کشور است.

رئیس خبرگزاری آوا افزود: اسلام اصیل این حرف‌ها را ندارد، در اسلام ناب محمدی صلح و عطوفت و مهربانی وجود دارد و رفتار شدت و غضب در برابر کفار و دشمنان اسلام است که هرکدام باید در جای خود به آن عمل شود.

آمریکا از ایجاد اختلاف در کشورهای مسلمان بهره می‌برد

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار حوزه، به توطئه اختلاف‌افکنی بین ایران و افغانستان اشاره کرد و افزود: دشمنان اسلام از ایجاد اختلاف بهره می‌برند، آمریکا در منطقه ما شکست‌خورده است و محوری‌ترین قدرتی که آن‌ها را با شکست مواجهه کرده است جمهوری اسلامی ایران است، لذا با چند هدف ازجمله جنگ نرم و روانی علیه جمهوری اسلامی ایران کار می‌کند.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی مزاری در ادامه به اهداف آمریکا در منطقه علیه ایران اشاره کرد و ادامه داد: یکی از هدف‌هایی که آمریکا در منطقه دنبال می‌کند، خدشه‌دار کردن وجهه ایران در سطح منطقه و دنیا است تا بتواند سایر ملت‌ها را از جمهوری اسلامی دور کند، زیرا اگر ملت‌ها ارتباطشان با ایران نزدیک‌تر شود، قطعاً روحیه انقلابی گری و عدالت‌خواهی که در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند.

وی افزود: ارتباط کشورها با ایران به نفع اسلام است و به ضرر جبهه استکبار است، آمریکا به دنبال ایجاد تنفر کشورها از هر طریقی علیه ایران است.

هدف از ایجاد اختلاف بین ایران و افغانستان ایجاد تنفر است

وی درباره ایجاد اختلاف بین مردم افغانستان و مهاجران با جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از دسیسه‌ها؛ دور کردن و ایجاد تنفر با روش‌های مختلف است و دیگر ایجاد تنش و اختلاف بین دو دولت ایران و افغانستان است، زیرا بر روی تعاملات اقتصادی، تجاری و فرهنگی تأثیر منفی می‌گذارد و تلاش می‌کند تا دولت افغانستان با ایران تعامل نداشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی مزاری بابیان دلیل دیگر سؤال استفاده غرب از موضوع مهاجران، تصریح کرد: آمریکایی‌ها دقیق می‌دانند اگر فضای تبلیغی علیه ایران ایجاد نشود و گرفتاری ذهنی در سطح منطقه به وجود نیاید تمام تمرکز و توجه مردم منطقه به سمت حوادثی که در آمریکا در حال رخ دادن است، معطوف می‌شود.

امروز حوادث آمریکا درس عبرتی برای طرفداران حکومت آمریکاست

وی بابیان اینکه قیام مردم در آمریکا علیه بی‌عدالتی و تبعیض در این کشور درس‌ها و پندهای زیادی برای کسانی دارد که در کشورهای مسلمان تصور می‌کنند آمریکا می‌تواند آن‌ها را نجات دهد و وضعیت بهتری برای آن‌ها ایجاد کند، افزود: اگر گرفتاری ذهنی و فکری در سطح منطقه وجود نداشته باشد، قطعاً حداقل مردم ما به این نتیجه خواهند رسید که دولتی که در آمریکا با مردم خود این‌گونه بی‌رحمانه رفتار می‌کند و می‌کشد و زخمی می‌کند و دستگیر می‌نماید چگونه به مصلحت ما می‌اندیشد و به فکر آبادانی کشور ما و رشد و پیشرفت افغانستان خواهد بود! پس چه‌بهتر ما هم علیه اشغالگری آمریکایی‌ها در افغانستان قیام کنیم.

وی افزود: مردم مسلمان منطقه که موافق آمریکا هستند، باید اندیشه کنند، دولت آمریکا که جنایت‌های زیادی تا به امروز علیه مسلمانان در دنیا انجام داده است و امروز به مردمی که در کشور خود برای مبارزه با نژادپرستی قیام کرده‌اند، مقابله می‌کند، چگونه می‌تواند آمریکا برای کشور ما، افغانستان مفید عمل کند.

وی ادامه داد: آمریکا با ایجاد اختلاف بین کشور ایران و افغانستان، می‌خواهد ذهن مردم را از وضعیت فعلی کشور خود منحرف کند، آمریکا در بهشت ساختگی که برای مردم خود ایجاد کرده است، به همین خاطر به فکر مغشوش کردن فضای منطقه است و یکی از این راه‌ها ایجاد فضای متشنج بین دولت و مردم افغانستان و ایران است.

رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان به مسئله غرق شدن برخی اتباع افغانستان و برخورد پلیس یزد با مهاجران غیرقانونی اشاره کرد و افزود: با فرض اینکه این دو حادثه به‌صورت عمدی توسط عده‌ای محدودی اتفاق افتاده باشد، آیا باید رابطه دیرینه دو ملت و دولت را خراب کنیم؟! آیا راه این است که به تبلیغات مسموم و هیاهو روبیاوریم؟! یا نه راه‌های معقول و مشروع دیگری هم است تا هم به حوادث رسیدگی شود و هم روابط دوجانبه استراتژیک آسیب نبیند.

وی افزود: این در حالی است که حفظ روابط با جمهوری اسلامی ایران به نفع افغانستان است و گذشته از همه، ایران با وصف داشتن مشکلات متعدد داخلی و خارجی کمک‌های فزاینده‌ای به افغانستان و نیز مهاجران مقیم ایران انجام داده است و بیش از ۴ دهه است که سخاوتمندانه پذیرای بیش از ۳ میلیون مهاجر افغانستانی بوده است.

مشکلات مهاجران در ایران پیگیری جدی شود

وی با بین اینکه در ایران مشکلاتی در رسیدگی به مهاجرین وجود دارد، نارسایی‌هایی در وضعیت کارهای اداری مهاجران مثل بحث اقامت، ثبت‌نام در مدرسه و دانشگاه، صدور گواهی‌نامه، بیمه و درمان و امثال آن وجود دارد، اظهار داشت: ولی هیچ‌کدام این‌ها باعث نمی‌شود در سطح کلان بیاییم، تنها داشته دینی، فکری و حمایتی خود را در سطح دنیا نادیده بگیریم و آن را تضعیف و تخریب کنیم، تخریب و تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها هیچ حاصل مثبتی برای ما ندارد بلکه موجب خسران دنیا و آخرت ما خواهد بود.

مردم افغانستان از نظام جمهوری اسلامی ایران باید دفاع کنند

وی در پایان تأکید کرد: وظیفه آحاد مسلمانان است از تنها نظام اسلامی در دنیا یعنی جمهوری اسلامی ایران که با رهبری آگاهانه مانند حضرت امام خامنه‌ای حفظه الله تعالی در خدمت اسلام و مسلمین است و شجاعانه در برابر استکبار جهانی حرکت می‌کند، دفاع و حمایت کنند.

وی ادامه داد: مردم افغانستان نیز در این عرصه از دیرباز درصحنه بوده و از موجودیت و اقتدار آن باجان و دل صیانت کرده و بازهم خواهند کرد، اما برای بهبودی وضعیت زندگی مهاجران در ایران مطالبات جدی نیز داریم که به‌هیچ‌وجه منافاتی با حمایت همه‌جانبه ما از نظام جمهوری اسلامی نخواهد داشت.

 

 

گفتگو: زهرا حسینی / حوزه نیوز

ارسال نظرات