خبرهای داغ:
حقوق

مجازات برابر کودکان با بزرگسالان در آمریکا

آمریکا بسیاری از کشورها را به سبب عدم رعایت کنوانسیون حقوق کودک تحت فشارهای شدید قرار می دهد، در حالیکه خود هنوز به این کنوانسیون ملحق نشد
کد خبر: ۹۲۵۲۹۸۶
|
۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،آرزو بهشتی، ظلم ها و خیانت هایی که دولت آمریکا در مورد جهان انجام داده است، در کنار انواع و اقسام فشارهای سیاسی، اقتصادی، ترورهای نظامی و شخصیتی و عملیات های روانی ای که در سال هاست در مورد کشور ایران انجام می دهد، باعث شده است که از تاریخ ۶ تا ۱۲ تیر هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی نام‌گذاری شده است.
یکی از موضوعات مورد توجه در این بین که در یک ماهه اخیر بیشتر حالت عینی به خود گرفته است و دیگر نه تنها دولت آمریکا بلکه هیچ کدام از طرفداران آن نیز نمی توانند این موضوع را انکار کنند و تنها راه را مهرسکوت بر دهان نهادن، انتخاب کرده اند، عدم توجه به حقوق مردم رنگین پوست در این کشور است.
مردم مظلوم آمریکا که سال هاست سنگینی بی توجهی و محروم بودن از حقوق طبیعی خود را به دوش می کشند بعد از مرگ جرج فلوید، یک سیاه پوست آمریکایی زیر دستان پلیس این کشور، دست به اعتراضات خیابانی زده اند و این اعتراضات حکایتی آشکار از محرومیت این قشر جامعه که بخش قابل توجهی از مردم آمریکا را تشکیل می دهند، از حقوق طبیعی، انسانی و شهروندی در کشوری که مدعی حقوق بشر است، صورت می گیرد.
اما این عدم توجه به حقوق بشر تنها مربوط به رنگین پوستان نیست، حقوق سایر شهروندان نیز در آمریکا رعایت نمی شود. به طور مثال حقوق کودک در تمام کشورهای جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و سازمان ملل متحد، برای آن ها حقوقی را در نظر گرفته است که در کنوانسیون سال ۱۹۸۹ به تصویب ۱۹۳ کشور رسید ولی آمریکا در کنار کشور سومالی که نشانی از یک دولت را ندارد و سودان جنوبی، این پیمان نامه را نپذیرفته است. پیش نویس این کنوانسیون در زمان دولت ریگان و کلینتون به مجلس سنا برده شد، اما هنوز به تصویب دو سوم از اکثریت نمایندگان مجلس نرسیده است.
سازمان ملل متحد، اسناد متعدد بین المللی دیگری را در راستای حقوق کودک تدوین کرده است و به طور پیوسته کنفرانس هایی را در جهت حمایت از کودکان و نوجوانان برگزار می کند.
نقض حقوق کودک در فضای مجازی
یکی از موضوعات که موجب احتمال به خطر افتادن سلامت روحی و جسمی کودکان است، گسترش استفاده از اینترنت و امکانات متعددی که در آن وجود دارد، است؛ زیرا اگر خشونت جنسی یا سوء استفاده ای در این فضا در مورد کودکان و نوجوانان صورت گیرد، اغلب آن ها به جهت خجالت یا ترسی که دارند، از اعلام این موارد، پرهیز می کنند و همین ترس باعث می شود که جرم و جنایات سازمان یافته در این حوزه با سود بسیار و ریسک پایین انجام شود.
سازمان ملل سال ۲۰۰۰ در واکنش جامعه جهانی به گسترش و توسعه جرائم فروش، روسپیگری و هرزه انگاری کودکان از طریق ابزارهای مدرن، پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک، در مورد فروش، فحشا و پورنوگرافی کودکان را تصویب کرد، اما دولت آمریکا هیچ برنامه ای برای جلوگیری از سوء استفاده از کودکان در فضای مجازی ندارد!
این عدم برنامه برای کودکان منحصر به فضای مجازی نیست، بلکه امنیت جسمی کودکان در فضای حقیقی نیز تأمین نمی شود و گرچه بیشتر قربانیان قتل در کشورهای با سطح درآمد متوسط و پایین رخ داده است اما ایالات متحده آمریکا در میان ۳۴ کشور پیشرفته، بیشترین میزان قتل کودکان را ثبت کرده است.
برخورد با بزه دیدگان نوجوان آمریکایی
طبق قوانین بین المللی کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال باید در دادگاهی مختص به خود محاکمه شوند و مجازات آن ها با مجازات بزرگسالانی که همان جرم را مرتکب شده اند متفاوت باشد و باید حداکثر توجه را به مهم ترین منافع کودکان معطوف داشت.
آمریکا بسیاری از کشورها را به سبب تکلیف و حقوق کیفری کودکان که مشابه با بزرگسالان است تحت فشارهای شدید قرار می دهد، در حالیکه به گفته اکرم فضلی خانی در مقاله «نقض حقوق کودکان در ایالات متحده امریکا»، ۴۴ ایالت این کشور، قانون درباره برخی جرائم سنگین مانند قتل و فعالیت های باندی هیچ تفاوتی بین بزرگسالان و نوجوانان قائل نشده است و بیش از ۱۵۰۰ نوجوان به علت جرایمی که قابل چشم پوشی بوده، در دادگاه بزرگسالان تحت محاکمه قرار گرفته اند و در بسیاری از موارد برای مدت های طولانی زندانی می شوند.

طنین یاس

ارسال نظرات