رسولی گفت: هنر دینی باید مروج معارف ناب دین و ارزش های والای الهی باشد
کد خبر: ۹۲۵۳۳۰۵
|
۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳

هنر دینی باید مروج معارف ناب دین و ارزش‌های والای الهی باشد

«حاتم رسولی»  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در اردبیل گفت: راجع به مقوله هنر دینی بحث های بسیاری مطرح و نظریات زیادی نیز ارائه شده است و برخی هنر دینی را نمایش نمادهای دینی در آثار هنری معرفی کرده اند و برخی آنچه محصول تراوشات ذهنی یک هنرمند دینی است را هنر دینی قلمداد کرده اند. حتی برخی آن دسته از آثار هنری را که در سرزمین های اسلامی یا دینی خلق شده را جزو آثاری می دانند که در مقوله هنر دینی جای می گیرد.

دبیر اجرایی دومین دوره هنرواره حبیب تصریح کرد: اما حقیقتاً هنر دینی چیست؟ آیا صرف استفاده از نمادهای دینی در آثار هنری می تواند اثری را دینی کند و اگر این نمادها در آن به کار گرفته نشود آن اثر دینی نیست؟ یا وقتی صاحب یک اثر هنری، هنرمندی مسلمان یا معتقد به آیین های الهی باشد قطعا اثر هنری او نیز دینی است.

وی اظهار داشت: هنر دینی را نباید با تظاهر ریاکارانه یا نگاه قشری به دین اشتباه گرفت و ضمن آنکه هنر دینی صرفاً با استفاده از واژگان دینی پدید نمی آید یا با به تصویر کشیدن نمادهای دینی و مذهبی اثری دینی خلق نمی شود و هنر دینی زمانی خلق می شود که بتواند معارف دین را در بین مردم نشر دهد و آن‌ها را در ذهن مخاطبان خود ماندگار بسازد. هنر دینی حقایقی است که همه پیامبران به خاطر آن بار سنگین رسالت را بر دوش کشیدند و تلاش شان مصروف هدایت انسان ها شد و در این راه مصیبت‌ها و رنج های بسیار تحمل کردند.

رسولی افزود: هنر دینی باید مروج معارف ناب دین و ارزش‌های والای الهی باشد و هنرمند مسلمان باید با بهره بردن از تعالیم مکتب انسان ساز اسلام ارزش های معنوی و اخلاقی را در جامعه اشاعه دهد. ياد خدا، عدالت، شهادت طلبي، توكل و ياري از خدا، اخلاص، صبر و استقامت، داشتن عشق و محبت به ولايت، جهاد با نفس، اخوت و همدلي، ايثار و فداكاري، امر به معروف و نهي از منكر و بسیاری دیگر از فضایل اخلاقی و انسانی معارفی است که باید هنرمند متعهد به آن بپردازد و آنها را به عنوان ارزش در جامعه معرفی کند.

دبیر اجرایی دومین دوره هنرواره حبیب خاطر نشان کرد: در هنر دینی لزومی به نشان دادن مستقیم نمادها و آداب شکلی دینی و مذهبی نیست. می توان از موضوعی اخلاقی مانند توکل سخن به میان آورد و نام و نمادی از دین هم ذکر نکرد و ضرورتی برای مستقیم‌گویی در هنر دینی وجود ندارد.

رسولی یادآور شد: هنری که این بار در خدمت ابتذال، خشونت، شهوت و استحاله هویت انسان نیست و هنری که قشری و ریاکارانه و تحجرگرا هم نیست، هنری است که آرمان‌های ناب دینی و اسلامی را به بهترین صورت ارائه می دهد. هنری که هدف و مقصود او اعتلای انسان هاست. هنری که مروج تقوا و پرهیزگاری آحاد بشر است. هنری که می خواهد عدالت را در جامعه تامین و گسترش دهد و فضایل اخلاقی را اشاعه کند و هنری که می خواهد انسان را به سوی حقیقتی ناب هدایت کند.

ارسال نظرات