خبرهای داغ:
رئیس مرفوک پایتخت؛

ترافیک تهران پازل ۲۰ میلیون قطعه‌ای

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه ترافیک تهران مانند پازل ۲۰ میلیون قطعه ای است گفت: در پایتخت میانگین روزانه ۲ هزار تصادف داریم.
کد خبر: ۹۲۵۳۵۱۳
|
۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ چند سالی است که ادعا می‌کند ترافیک پایتخت را به صورت هوشمند از مرکزی به نام «مرفوک» کنترل می‌کند، به منظور معرفی این مرکز و تشریح وظایف کاربرانی که در مرفوک مشغول به کار هستند با سرهنگ محمد رازقی رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به گفت‌وگو پرداختیم که این گفت‌وگو را می‌توانید در ادامه بخوانید.

در ابتدا بفرمائید «مرفوک» چیست؟

هر سازمانی یک جایی به نام مرکز کنترل دارد. اگر اداره آب و فاضلاب، برق، گاز و هر جای دیگر بروید یک قسمتی دارد که کنترل امورات عملیاتی را انجام دهد تا ناهماهنگی پیش نیاید. در سازمان‌های نظامی این امر مهم‌تر است و به اسم مرکز فرماندهی و کنترل شناخته می‌شود. کلمه مرفوک هم مخفف مرکز فرماندهی و کنترل است که در محل‌های نظامی به خصوص انتظامی، بلااستثناء وجود دارد چون فرمانده باید توسط همین مرکزی که تأسیس می‌شود فرماندهی کند.

از قدیم مرکز فرماندهی و کنترل راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ جای بزرگی بود و علت آن هم این بود که ترافیک تهران گستردگی خیلی زیادی دارد، ۲۰ میلیون سفر روزانه در شهر تهران داریم. شاید جمعیت خیلی از کشورها را با هم جمع کنیم ۲۰ میلیون نشود، اما در شهر تهران ۲۰ میلیون سفر روزانه را مدیریت می‌کنیم.

ترافیک تهران مثل پازلی است که ۲۰ میلیون قطعه دارد، وقتی که مردم صبح به سر کار می‌روند همانند پازلی است که تصویر آن بهم ریخته می‌شود، تا ظهر یک بار توسط پلیس راهنمایی و رانندگی این پازل مرتب می‌شود و همه به محل کار خود می‌روند و شهر نظم پیدا می‌کند، بعد از ظهر که مردم می‌خواهند به خانه برگردند، دوباره این پازل ۲۰ میلیون قطعه‌ای بهم می‌خورد و تا شب که همه به محل استراحت خود برگردند، این تصویر ساخته می‌شود.

مدیریت این امر بسیار سخت است. چراکه اگر تصادفی در یک جایی از تهران اتفاق افتد برابر تجربه و بررسی‌های علمی که انجام شده یک واحد تأخیر، ۵ واحد تأخیر ایجاد می‌کند. یک تصادف در محور بزرگراهی به مدت یک دقیقه، ۵ دقیقه بار ترافیک را عقب می‌اندازد. اگر این یک دقیقه ۲۰ دقیقه شود، یعنی ۵ تا ۲۰ دقیقه ترافیک عقب می‌افتد و مردم در ترافیک می‌مانند.

واقعاً برای مدیریت ترافیک تهران به محلی مثل مرفوک نیاز است؟

شاید تا ۱۰-۵ سال پیش امکان داشت ترافیک تهران را به صورت سنتی مدیرتی کرد ولی گستردگی به حدی شده، پیچیدگی به حدی شده که به جز استفاده از ابزارهای هوشمند امکان کنترل ترافیک تهران وجود ندارد. ابزارهای هوشمندی که با توجه به وضعیت کشور، با توجه به وضعیتی که نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی دارد، در صدد هستیم از آن استفاده کنیم و در حال حاضر هم استفاده می‌کنیم که بتوانیم مدیریت ترافیک را از حالت سنتی دربیاوریم و به حالت هوشمند و استفاده از فناوری روز سوق دهیم.

از اول محل مرفوک راهور تهران بزرگ در همین مکان و به همین شکل بود؟

تا دو سال قبل محل استقرار ما اینجا نبود. از مهر ماه ۱۷ مهر ماه سال ۹۷ در هفته نیروی انتظامی این مرکز به عنوان مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهنمایی و رانندگی (مرفوک) افتتاح شد. از آن روز اول تمام تلاش ما این است که تمام ابزارهایی که برای کنترل ترافیک شهر تهران نیاز است اینجا داشته باشیم.

کاربری که اینجا پشت سیستم می‌نشیند اجازه جریمه کردن دارد؟

نوعی جریمه کردن از این محل جریمه کردن نظارتی است. در کنار تسلیمی، الصاقی، دوربین، دوبرگی یک نوع جریمه کردن نظارتی است یعنی فرد در مرکز کنترل با استفاده از تصاویری که وجود دارد تخلفات ساکن را با دوربین می‌بیند همانند مأموری که در خیابان با چشم تخلف را می‌بیند و برای آن تخلف برگه جریمه صادر می‌کند. این مأمور در مرکز برای جریمه کردن قدری محدودیت نسبت به مأموری که در خیابان است دارد و فقط تخلفات ساکن را نظارت می‌کند.

در این مرکز پلیس می‌تواند کدام معابر و خیابان‌ها را رصد کند؟

در مرفوک تهران بزرگ، شهر تهران و جاده‌های منتهی به شهر تهران را رصد می‌کنیم. ۹۰ درصد معابری که کاربری ترافیکی دارد را در این مرکز رصد می‌کنیم. میادین و بزرگراه‌ها و تقاطع‌های اصلی شهر تهران و منطاقی که کاربری ترافیکی دارد، هر محوری که محوری و فرعی محسوب نمی‌شود را رصد می‌کنیم.

دوربین‌هایی که در اینجا از آن استفاده می‌کنید متعلق به پلیس راهور است یا شهرداری یا جای دیگر است؟

دوربین‌هایی که ما داریم دوربین‌هایی است که راهنمایی و رانندگی نصب کرده است، همچنین تصاویر دوربین‌هایی که شهرداری هم نصب کرده است را داریم. غالب دوربین‌هایی که در سطح شهر نصب می‌شوند برای شهرداری است و تعدادی برای راهنمایی و رانندگی است.

حتی برخی جاها مثل داخل بهشت زهرا که سازمان بهشت زهرا دوربین نصب کرده است را به ما هم دسترسی داده‌اند تا برای روزهای پنج شنبه و جمعه داخل بهشت زهرا و داخل قطعات ترافیک سنگین می‌شود بتوانیم با استفاده از دوربین‌ها کنترل ترافیک را انجام می‌دهیم. یکسری دوربین‌ها هم برای اداره راهداری است که تصاویر اطراف شهر تهران را به ما می‌دهد، از این دوربین‌ها در زمینه کنترل ترافیک استفاده می‌کنیم.

/منبع: مهر/

ارسال نظرات
پر بیننده ها