خبرهای داغ:
مددجویان کمیته امداد امیرآباد و کارآفرینان گِره عشق بر تارو پود فرش ایرانی می‌زنند و افسون نگاره ها‌ی اصیل ایرانی با دستانی توانا و پر از هنر بر قلب فرش ایرانی نمایان شده و آن را به رخ جهانیان می‌کشانند.
کد خبر: ۹۲۵۴۴۳۲
|
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
افسون نگاره‌ها بر قلب فرش اصیل ایرانی در سرکویر استان سمنانبه گزارش خبرگزاری بسیج از استان سمنان، در سفر یک روزه به منطقه سرکویر روستا‌های رشم، معلمان، حسینان با دستانی پر از مهر و مهارت آشنا شدیم که تاریخ و فرهنگ ایران را به رخ جهانیان می‌کشند.
وقتی از سمنان حرکت می‌کنید، قبل ازرسیدن به شهرستان دامغان و طی کردن ۸۵ کیلومتر مسیر به شهر امیرآباد می‌رسیم؛ در ۱۸۰ کیلومتری جنوب امیر آباد منطقه‌ای به نام سرکویر وجود دارد؛ منطقه کوه‌زر و روستا‌های اطراف شامل رشم، سطوه، معلمان، حسینیان، سینک و همچنین دهستان طرود و چند روستا و آبادی دیگر، مجموعأ منطقه‌ی ((سرکویر)) را تشکیل می‌دهد.
منطقه‌ای بیابانی، خشک که پوشش گیاهی کمتری جز در دل روستا و حاشیه آن به چشم می‌خورد و جز درختان پسته و نخل‌های خرما چیزی دیده نمی‌شود.
در نخستین بازدید از طرح‌های اشتغال فرش، که این خانوار یکی از اتاق‌ها را به کارگاه تبدیل کرده بودند، سه خواهر به همراه مادر خانواده به همراه یک شاگرد در حال بافت فرش اصیل ایرانی بودند.
خانم سادات حسینی که ۳۵ میلیون تومان وام گرفته می‌گوید: این فرش هشت ماه زمان نیاز دارد تا از دار قالی بریده شود خودنمایی کند.
گرچه کمی از اختلاف دستمزد و قیمت تمام شده فرش در ایران و تا رسیدن به دست تاجران گِله داشت، اما از خدمات کمیته امداد و مهیا کردن شرایط کار راضی بود.
از آنجایی که رئیس اداره کمیته امداد امیر آباد با همراه بود، علاوه بر بازدید از طرح اشتغال با هدف نظارت و همراهی ما، قول مساعد ترمیم قسمتی از ساختمان به ویژه سرامیک کردن مطبخ را داد.
در این بین دهیار روستای حسینان که برای خوشامد گویی به استقبال ما آمده بود و در کنار این شغل به عنوان کارشناس فرش هم‌بود، قول داد با رایزنی بخش خصوصی تمهیدات بهتری برای سفارش گیری بدون واسطه فرش برای مددجویان کمیته امداد و مجریان فرش مهیا کند.
در کوچه روستا، یک پیر زن سراغ ما آمد و گفت: قسط ندادیم، یارانه ام را قطع کردند؛ تو رو خدا کاری کنید؛ یارانه مان وصل شود؛ انگاری، مددجوی تحت حمایت کمیته امداد نبود، اما قرار شد پیگیری کنند تا مشکلش حل شود.
پیرمرد ساکن روستا حسین آباد؛ اگر ما نبودیم مسئولین هم نبودند؛ اگر مسئولین هم نبودند ما نبودیم، این جمله پیر مردی بود که در بازدید از دومین طرح فرش دست بافت که به تازگی قیچی یک قالی را زده بودند، شنیدیم.
همانطوری که مجری طرح از کارش برایمان توضیح می‌داد، پیر مرد زیر لبش زمزمه می‌کرد، بهتر است چرخ رونق روستا شتاب گیرد؛ الهی آمین؛ از کمیته امداد تشکر می‌کنیم؛ خدا شما را برای ما نگه دارد... خدا شما را حفظ کند...
بعد از گرفتن فیلم عکس از دار قالی مجری طرح، به رسم مهمان نوازی برایمان شربت آوردند.
پیرمرد می‌گفت: گرم‌ترین نقطه سمنان حسینان و معلمان است، من جز بافت فرش کار دیگه‌ای نداریم، اگر کمیته امداد نبود؛ معلوم نبود چه می‌شد؛ چه کسی جواب خانواده ما را می‌داد.
رئیس کمیته امداد امیرآباد می‌گفت: ۱۸۵ طرح اشتغال با اعتبار چهار میلیاردو ۵۵۰ میلیون تومان برای مددجدیان امیر آباد ایجا شده است.
مهدی رومنانی گفت: امید داریم در سال جاری تعداد طرح‌های استغال بیشتری برای مددجویان این منطقه ایجاد کنیم. /ع
ارسال نظرات
پر بیننده ها