دبیر شورای تبیین مواضع کشور:

کانال ارتباطی مجلس با مردم برای بیان اعتراضات ضعیف است/تنها عزل و نصب رئیس صداوسیما با رهبر است

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور: متأسفانه شاهد این هستیم که وزیری در مجلس استیضاح می‌شود؛ اما در وزارتخانه دیگری بدون توجه به سابقه قبلی‌اش به‌کارگیری می‌شود، لذا باید در مجلس سازوکاری وجود داشته باشد که یک مسئول ناکارآمد به سطوح بالاتر منتقل نشود.
کد خبر: ۹۲۵۴۶۱۴
|
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، نشست زنده مجازی «مقصود درودی» دبیر شورای تبیین مواضع کشور و «امین همتی» دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان یزد با موضوع «دیدار رهبری با دانشجویان و سخنرانی تلویزیونی روز قدس» به صورت زنده در فضای مجازی برگزار شد.

مقصود درودی در این نشست با اشاره به پرسش نماینده تشکل‌ها در دیدار با رهبری و یکی از نمایندگان پیرامون پایین آمدن درصد مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: این موضوع نیازمند آسیب‌شناسی توسط تشکل‌های علمی و اتحادیه‌ها است و بررسی‌های انجام‌شده توسط تشکل‌های دانشجویی نشان از فاصله این تشکل با قشر عادی و مردم جامعه است.

وی افزود: تشکل‌های دانشجویی از ابتدای تأسیس به عنوان حلقه بین مردم و نظام شناخته شده‌ است که فاصله بین این دو قشر روز به روز بیشتر و تشکل‌ها به صورت آکادمیک درآمده‌، بیشتر سیاست‌زده شده و به‌جای همراهی با مردم، طرف مسئولین را گرفته‌اند.

دبیر شورای تبیین مواضع کشور با بیان اینکه سازوکار رسیدن اعتراضات مردم به گوش مسئولین وجود ندارد، ادامه داد: مردم نمی‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند و حتی قوانین موجود برای اخذ مجوز تجمعات و اعتراض‌ها به شکل شوخی است که معمولاً برای اعتراضات مجوز داده نمی‌شود و یا معترضین سرکوب می‌شوند.
درودی در پاسخ به سؤال امین همتی در خصوص اینکه «آیا بسیج دانشجویی سعی کرده ‌است سازوکارهایی برای اعلام اعتراض مردم ارائه کند»، گفت: رویکرد بسیج از آذرماه ۹۶ به طرح مسئله محوری تغییر یافت به‌این‌ترتیب که ابتدا مسائل را در سطح کشور و استان‌ها شناسایی و پس‌ازآن اولویت‌بندی می کند و در ادامه نیز گفتمان‌سازی و مطالبه گری انجام و به گوش مسئولین می‌رسد.

وی اضافه کرد: بسیج سه اقدام پژوهش و فناوری، مطالبه گری و گفتمان سازی و عملیات جهادی را در دستور کار دارد و بر روی جدایی مردم از تشکل‌ها نیز مطالعه و تحقیقاتی را انجام داده است.

دبیر شورای تبیین مواضع کشور پیرامون تأیید یا رد مشارکت امنیتی که مردم را هنگام انتخابات و راهپیمایی‌ها می‌خواهد، ابراز کرد: ما در جامعه یک نظام و یک رهبر داریم که اغلب یکسان پیش‌ نمی‌روند؛ به‌عنوان‌مثال تعدادی از مسئولین بعد از سقوط هواپیما در فکر پنهان کردن حقیقت از مردم بودند؛ اما رهبر در جلسه شورای امنیت صریحاً بیان می‌کنند که این موضوع را سریعاً با مردم در میان بگذارید.

درودی با بیان این که در یک نظام اسلامی واقعی، مردم درغم‌، شادی‌، مشکلات و رفاه شریک هستند و با مخفی ماندن خبرهای بد هم مخالفند ادامه داد: اگر به مردم گفته شود که شرایط ما جنگی است، نمی‌توانیم نفت بفروشیم و در شرایط تحریم هستیم، قطعاً این وضعیت را درک می‌کنند؛ اما اگر بگوییم اوضاع خوب است، مردم می‌گویند پس چرا وضع ما این‌گونه است.

وی با اشاره به بیانات رهبری پیرامون رزمایش مواسات، عنوان کرد: اگر ما مردم را نامحرم بدانیم و مشکلات را بیان نکنیم، آنان نیز احساس می‌کنند که مملکت ما را فقط برای روز‌های حماسی می‌خواهد و از تحریم و مشکلات با ما حرف نمی‌زند، درحالی‌که چهره نظام این‌چنین نیست.

دبیر شورای تبیین مواضع کشور پیرامون طرح مسئله نظارت بر مسائل اداری مسئولان نظام، گفت: در پی گفتگو با رئیس دستگاه قضا خواستار مشخص شدن افرادی برای نظارت بر عملکرد مسئولین و اهمیت شفاف‌سازی شدیم.
درودی اظهار کرد: برخی از مسئولین تنها به فکر خود بوده و مصالح و مطالبات مردم در اولویت برنامه‌های آنان نیست؛ اما از سوی دیگر در تفکر برخی مسئولین، مردم بدنه نظام بوده و همه‌چیز به مردم ختم می‌شود که ما نمونه آن را در دوره‌های قبل دیده‌ایم.

وی در رابطه با چگونگی نحوه اعتراض مردم نسبت به دولتی که ناکارآمد است ضمن اشاره به اینکه در مجلس هیچ کانالی برای اینکه مردم اعتراض خود را بیان کنند وجود ندارد، تصریح کرد: متأسفانه شاهد این هستیم که وزیری در مجلس استیضاح می‌شود؛ اما در وزارتخانه دیگری بدون توجه به سابقه قبلی‌اش به‌کارگیری می‌شود، لذا باید در مجلس سازوکاری وجود داشته باشد که یک مسئول ناکارآمد به سطوح بالاتر منتقل نشود.

درودی ابراز کرد: سازوکارهای نظارتی بر مجموعه‌های تحت نظارت رهبری وجود دارد و ما در شورای تبیین مواضع کشوری درحالی‌که تهیه‌ محتواهایی در این زمینه هستیم، به‌عنوان‌مثال صداوسیما سازوکارهایی دارد که توسط مجلس و ریاست قوا انجام می‌شود و تنها عزل و نصب رئیس صداوسیما با رهبر است.

وی در رابطه با پاسخگو بودن مسئولین نسبت به سؤالات دانشجویان، گفت: برخی دانشجویان صرفاً به دنبال مچ‌گیری و بردن آبروی مسئولین هستند؛ لذا ضروری است که نقد بر عملکرد مسئولین به صورت محترمانه همراه با پیشنهاد راهکارها، انجام شود،ضمن اینکه می‌توان مسئولین را از طرق مختلف مجاب کرد که از طریق صداوسیما و یا مجلس به مردم گزارش دهند.

دبیر شورای تبیین مواضع کشور در رابطه با اعتمادسازی بین مردم و تشکل‌های دانشجویی، اذعان کرد: ابتدا باید همراه بودن خود را به مردم ثابت کنیم تا بتوانیم از زبان آنان سخن بگوییم وما باید از محیط آکادمیک و دانشگاهی بیرون رفته و به سمت مردم حرکت کنیم و در خدمت آنان باشیم.

درودی پیرامون تأثیر مطالبات دانشجویان در روند انقلاب، خاطرنشان کرد: دیدار هرساله دانشجویان با رهبری نشان از اهمیت این موضوع دارد تا هم مسئولین حرف‌ها را بشنوند و با نقاط ضعف خود و قسمت‌های مختلف نظام آشنا شده و هم مقام معظم رهبری در جریان موضوعات قرار بگیرند.

وی در رابطه با وظیفه قرارگاه جوان دولت حزب الهی، اذعان کرد: می‌توان جوانان با استعداد را از طریق بسیج دانشگاه‌ها و محلات شناسایی و به صداوسیما، قوه مجریه و بیت رهبری معرفی شوند و هرکسی که استعداد خاصی دارد در زمینه نویسندگی، شاعری و اجرا و دیگر موارد می‌تواند خودش را به دبیر تبیین استان‌ها و از آن طریق به بسیج دانشجویی معرفی کند.

دبیر شورای تبیین مواضع کشور در ادامه ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند در هرگونه تصمیم‌گیری و اقدام بایستی به موقعیت کنونی کشور توجه کرد که موقعیتی مهم و حساس است؛ جمهوری اسلامی یک طرف مبارزه وسیع و عظیم در سطح جهانی است، لذا مطالبه گری شما طوری نباشد که دشمن بتواند نقد به نظام را مطرح کند.

درودی یادآور شد: متأسفانه بعضاً عدالت‌خواهی‌های ما تندوتیز شده و به این توجه نداریم که دشمنی وجود دارد که لحظه‌به‌لحظه ما را رصد می‌کند.

وی افزود: نوع بیان و اعتراض نباید همراه با پرخاش و نقد به نظام باشد، کاستی‌هایی وجود دارد؛ اما اینکه کاستی‌ها را با چه ادبیات و در چه فضایی مطرح کنیم مهم است و باید به آن دقت شود.
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسن فراهانی از اراک
۱۶:۱۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
سلام خدمت رئیس محترم بند به عنوان یک کارمند با ۳۶ سال سابقه پیشنهاد می کنم وزارت نفت و وزارت نیرو را با هم ادغام کنید و وزارت انرژی ایجاد کنیدکه اگر این کار انجام شود وضع اقتصاد خیلی خوب میشود از رئیس محترم تقاضا دارم خواهشمند هستم هر چه زودتر این کار را انجام دهد وجلو ریخت و پاش ها در این دو وزارتخانه را با ادغام ای دو وزارت خانه را بگیرد اول صندوق باز نشستگی انها را ادغام کند و هر دو صندوق را ببرند زیر نظر سازمان تامین اجتماعی وصندوق هر دو وزارت خانه را یکی کنند با انجام این کار خیلی به نفع اقتصاد کشور میشود و می دانم که اقتصاد کشور شکوفا مشود تما کشور های غرب وزارت انرژی دارند ولی ما سه وزارت موازی برای این کار داریم که ریخت و پاش خیلی خیلی خیلی زیاد است