خبرگزاری بسیج: به دنبال خبر شیوع ویروس کرونا در کشور، اخبار ضد و نقیضی درباره آسایشگاه خیریه کهریزک در فضای مجازی و برخی رسانه ها و حتی شبکه های ماهواره ای منتشر شد که تعجب همه مسئولان این مجموعه خیریه و به تبع آن نگرانی دوستداران کهریزک را برانگیخت.
کد خبر: ۹۲۵۴۶۳۷
|
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹

تیترهایی با عنوان: «فاجعه انسانی در کهریزک»، « مرگ روزانه چندین نفر از سالمندان و معلولین کهریزک»، « کهریزک به حال خود رها شده است» و مطالب دیگر ، بخشی از اخبار غیر موثق و ضد و نقیضی است که برخی رسانه ها در مورد آسایشگاه خیریه کهریزک منتشر کرده و به گونه ای مطرح کرده بودند که حکایت از نابسامانی در خانه امید 1750 مددجوی سالمند و معلول که نیازمند مراقبت شبانه روزی هستند، داشت.

 متأسفانه در این اوضاع و احوال برخی افراد نیز ناخواسته یا بدون اطلاعات کافی، از روی این رسانه ها کپی برداری کرده و به انتشار این شایعات دامن می زدند و بر تب وتاب ایجاد شده افزودند، حال آنکه با آرامش مثال زدنی و البته با برخورداری از حداقل امکانات بهداشتی-درمانی و مراقبتی، مبارزه بی امان با ویروس منحوس کوید 19 و مهار این بیماری و پیشگیری از عوارض آن در آسایشگاه کهریزک به همت همه عوامل این مجموعه در جریان بود.

با این وصف و در تشریح آنچه در آن روزهای سخت بر کهریزک گذشت و آنچه امروز همچنان در جریان است، پای صحبت های محمدرضا صوفی نژاد مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک می نشینیم تا بیش از پیش در جریان وقایع کهریزک در مواجهه با روزها و شرایط بحرانی ایجاد شده قرار بگیریم.

مطمئن بودیم کرونا به کهریزک هم خواهد آمد

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک با اشاره به اقدامات اولیه به منظور پیشگیری از ابتلای مددجویان به ویروس کرونا، می گوید: با وجود آنکه هیچ گونه علائمی از ابتلای بیماران به ویروس کرونا گزارش نشده بود، اما می دانستیم که دیر یا زود با این بیماری دست به گریبان خواهیم شد. بنابراین دراولین گام و با اتکاء به توان نیروهای داخلی، ستاد مدیریت مبارزه با کرونا متشکل از معاونین حوزه های مختلف، پزشکان و سوپروایزر ارشد از اوایل اسفندماه 98 تشکیل شد، ضمن آنکه به همه واحدهای آسایشگاه ابلاغ شد تا با پشتیبانی لازم از تصمیمات این کمیته، راه را برای مقابله با نفوذ و گسترش این بیماری هموار کنند. درنخستین گام، یک بخش ویژه بستری و مراقبت از بیماران احتمالی آماده سازی شد. کلیه نیروهای کادر پرستاری توجیه شدند و امکانات موجود در اختیار آنان قرار گرفت و به همین ترتیب تدارکات لازم یکی پس از دیگری در حال شکل گیری و انجام بود.

ورود کرونا به آسایشگاه کهریزک

 صوفی نژاد در ادامه با اشاره به شیوع کرونا در آسایشگاه می گوید: در گرماگرم انجام انواع تمهیدات لازم و همانطور که از قبل می دانستیم در چند بخش بستری علائمی از وجود بیماری در تعدادی از مددجویان مشاهده شد. با ارسال نمونه های آزمایشگاهی به دانشگاه تهران، 3 یا 4 نمونه مثبت اعلام و زنگ خطر را بطور جدی بصدا درآورد.

حالا باید هوشیارتر و سریعتر از قبل عمل می کردیم. با وجود آنکه رفت و آمد ها را به حداقل رسانده بودیم، اما اینبار نوبت قرنطینه سراسری بود تا آسیب های پیش بینی شده به کمترین میزان برسد. کارکنان حوزه سلامت و خدمات عمومی قرنطینه شدند. ملاقات ها و حضور بازدیدکنندگان متوقف و در نهایت از گروه بانوان و آقایان نیکوکار خواستیم تا برای حفظ سلامتی خود و مددجویان تا اطلاع ثانوی به کهریزک نیایند.

دستگاه های دولتی به کمک آسایشگاه کهریزک شتافتند

صوفی نژاد با تبسمی حاکی از رضایت او از دستگاه ها و ادارات دولتی،  ادامه می دهد:  کارکنان پرتلاش ما با حداقل امکانات، بیشترین خدمات را به بیمارانی که روز به روز بر تعداد آنان افزوده می شد، ارائه می کردند اما این کافی نبود. باید دستگاه های متولی بهداشت کشور به کمک می آمدند تا این خدمات به نتیجه مطلوب برسد. با رایزنی های فشرده و پیگیری های مستمر و البته اهتمامی که نسبت به کهریزک وجود داشت، امداد رسانی در دستور کار مسئولان قرار گرفت.سازمان بهزیستی کشور و استان تهران،  وزارت بهداشت با اعزام کادر تخصصی و ملزومات، جمعیت هلال احمر،سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اداره بهداشت شهرستان ری و حتی فرماندار شهرستان ری که برای رسیدگی به اوضاع در این مرکز حضور یافت و اوضاع را مورد ارزیابی قرار داد، همه اینها دست به دست هم دادند تا قدرت اجرایی ستاد مقابله با کرونا در آسایشگاه قوی تر از هر زمان دیگری عمل کند.

هرروز منتظر شنیدن یک خبرناگوار بودم

صوفی نژاد نگران تر از هر زمان دیگری، به تشریح روزهای سخت کرونایی می پردازد و می گوید: بیش از 68 درصد سالمندان زیر پوشش، مبتلا به دیابت هستند. همچنین 70 درصد از آنان بیماری فشارخون دارند؛ بیماری های قلبی - عروقی، گوارشی، انواع عفونت های رایج در سالمندان و دیگر بیماری های زمینه ای را به  همه اینها اضافه کنید. نتیجه اش یک چیز است: « نگرانی برای از دست دادن جمع زیادی از عزیزانمان در کهریزک». این یک سوی میدان بود و در سوی دیگر با فشار بی امانی که به کادر درمان وارد می شد، آشفته بودیم که چه تعداد مبتلاء از چرخه خدمت رسانی خارج شوند و یا حتی خدای ناخواسته از دنیا بروند.

حتی از دست دادن یک نفر از مددجویان و کارکنان قابل پذیرش نبود

محمدرضا صوفی نژاد با مروری به آمارهای موجود از ابتدا تاکنون می گوید: بیش از 40 نفر از عزیزانمان را که شرایط بحرانی داشتند به مراکز درمانی اعزام کردیم که متأسفانه 11 نفر از آنان هرگز باز نگشتند. 17 نفر دیگر نیز که حتی شرایط اعزام به بیمارستان را نداشتند و برخی علائمی شبیه به کرونا در آنها گزارش شده بود، متأسفانه در خانه خود یعنی کهریزک در گذشتند که مجموع عزیزانی که برای همیشه از جمع ما رفتند به عدد 28 رسید.( میانگین سنی درگذشتگان 83 سال بود.) در بخش پرسنلی هم با وجود آنکه تعدادی از همکاران ما مجبور به بستری در بیمارستان شدند اما خوشبختانه   هیچ خانواده ای داغدار نشد و همه با صحت و سلامت به محل کار خود بازگشتند.

  جانفشانی های کارکنان قابل ستایش است

صوفی نژاد با ابراز رضایت از عملکرد همکاران خود، می افزاید:  مطلع شدیم یکی از همکاران واحد پرستاری، 2 فرزند خردسال خود را به شهرستان فرستاده تا بتواند به طور تمام و کمال در خدمت بیماران باشد. شخصاً به دیدار این بانوی متعصب و عاشق خدمت رفتم تا از او قدردانی کنم و به او بگویم که می دانم افرادی مثل شما هستند که حال و احوال کهریزک را با وجود تمام سختی ها خوب می کنند. وی اذعان کرد که بسیاری دیگر از همکاران به صورت گمنام در مسیری حرکت می کنند که این بانوی فداکار  گام برداشته است ، اما وجودشان و خدماتشان منشاء خدمت بوده و برای همیشه تاریخ در نام و اعتبار کهریزک ماندگار خواهد شد.

دستان سخاوتمند مردم را خاضعانه می بوسم

صوفی نژاد با قدردانی از مردم سخاوتمند و نوع دوست، می گوید: با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی     در کسب و کار، به قطعیت رسیده بودیم که شاید کمتر بتوان بر روی کمک های مردمی حساب باز کرد. اما خدای من و خدای بیماران نیازمند کهریزک شاهد و گواه است که نه تنها این کمک ها کاهش نیافت، بلکه دوستداران کهریزک و انسان های خداباور و آگاه به شرایط، دستان ما را گرمتر از گذشته فشردند و عملاً ثابت کردند که هیچ حادثه ای نمی تواند از ایمان و باور قلبی آنان در کمک به نیازمندترین و ضعیف ترین اقشار جامعه بکاهد.

هنوز به پایان راه نرسیده ایم

  مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک در پایان این گفتگوی صمیمی، اظهار داشت: تکلیف مشخص  و معینی برای آینده مبارزه با این ویروس و نیز ساخت قریب الوقوع واکسن این بیماری گزارش نشده است. برخی شروع فصل سرما و افزوده شدن آنفلوآنزا به این بیماری را سبب گسترش موج دوم همه گیری می دادند. برخی دیگر معتقدند به مرور این بیماری ضعیف و ضعیف تر خواهد شد و برخی هم اعتقاد دارند تا زمان ساخت داروی قطعی یا واکسن مورد نیاز  باید همچنان در حال مبارزه با این بیماری بود. هرچه باشد ما یک تکلیف نهایی داریم. گرچه کهریزک به ثبات نسبی رسیده و برخی محدودیت ها به حداقل خود نزدیک شده، با این حال با توکل به پروردگار یکتا و با اتکاء به توانایی و از خود گذشتگی کارکنان، کمک های همیشگی مردم سخاوتمند و حمایت های مستمر دولتمردان برای حفظ سلامت همه سالمندان، معلولین و بیماران مبتلا به ام. اس در کهریزک تا روز پایانی پای کار می مانیم.

ارسال نظرات