انترن‌ها اجازه حضور در بخش مراقبت‌های ویژه کرونا را ندارند

رئیس دانشکده پزشکی تبریز تاکید کرد: انترن‌ها اجازه حضور در بخش مراقبت‌های ویژه کرونا را ندارند و از نظر تخصص به حدی نرسیده‌اند که با بیمار تداخل داشته باشند.
کد خبر: ۹۲۵۵۶۰۶
|
۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷

حجت پورفتحی، چهارشنبه هجدهم فروردین ماه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: حیطه مسئولیت‌های دانشکده پزشکی بر عکس دیگر دانشکده‌ها پس از پاندمی کووید19 افزایش یافته است و با وجود نگرانی‌های به حق دانشجویان و خانواده‌هایشان مجبور شدیم در این شرایط نیز حتی با اعمال فشار و اصرار هم که شده از دانشجویان این دانشکده برای حضور در کلاس و ادامه آموزش دعوت کنیم.

وی در پاسخ به ادعای حضور انترن‌ها در خط مقدم مبارزه با کرونا در بیمارستان‌ها، افزود: تا زمانیکه دستیاران یا همان رزیدنت‌های پزشکی حضور دارند، دلیلی برای حضور انترن‌ها در خط مقدم نیست، به استثنای بخش عفونی که 12 انترن در آن مستقر هستند، حضور آنها را در سایر بخش‌ها تا 85 درصد کم‌تر کرده‌ایم.

وی با اشاره به تعداد تقریبی انترن‌ها و رزیدنت‌های مبتلا به کرونا، گفت: از ابتدای اسفند ماه تا کنون حدود 10 نفر از رزیدنت‌های رشته بیهوشی فعال در بخش آی سی یو و دو نفر از همکاران طب اورژانس به کرونا مبتلا شده‌اند و به علت تداوم پاندمی، ابتلای دستیاران و پزشکان به این بیماری هم دور از انتظار نیست.

پورفتحی خاطرنشان کرد: تا به حال از بین انترن‌ها و دستیاران مبتلا به کرونا بیمار بدحال و نیازمند به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه نداشته‎ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تبعات منفی و بار روانی کرونا نگران‌کننده‌تر و بیشتر از بار بیماری زایی آن است، اظهار کرد: با توجه به فشارهای مختلف در سطح جامعه و مشکلات متعدد ناشی از کرونا باید توجه بیشتری به مداخلات و مطالعات روانشناختی در سطح جامعه شود.

وی در ادامه با اشاره به روش‌های حمایتی و بهبوددهنده علایم کرونا، گفت: پلاسما درمانی یکی از این روش‌ها بوده که نتایج مثبتی هم داشته و وظیفه استخراج پلاسما بر عهده اداره کل انتقال خون در استان‌ها است، پایگاه‌های انتقال خون در استان هم اکنون پذیرش دارند و مبتلایان بهبود یافته می‎توانند با مراجعه به این مراکز دیگر مبتلایان را یاری کنند.

رئیس دانشکده پزشکی تبریز، هموپرفیوژن را از دیگر راه‌های درمانی مورد استفاده در درمان بیماری کرونا عنوان کرد و افزود: این روش شباهت‎هایی به دیالیز داشته و خون با استفاده از آن سم زدایی می‎شود، هر فیلتر مورد استفاده در این روش حدود 10 میلیون تومان هزینه دارد، هموپرفیوژن در برخی موارد می‎تواند بیماران بدحال را از آی سی یو به بخش عادی منتقل کند.

وی که همزمان رئیس دانشکده طب سنتی نیز هست، در ادامه با اشاره به اجرای سه طرح طب سنتی در حوزه کرونا در دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، خاطرنشان کرد: از مجموع حدود هفت طرح اجرا شده در این حوزه در کشور سه طرح مربوط به دانشکده طب سنتی تبریز است.

وی، نتایج طرح‌های اجرای شده در حوزه طب سنتی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: یکی از این طرح‌ها مربوط به بهبود عملکرد ریه بوده که در آن از گیاهان دارویی بومی استان استفاده شده است و نتایج دقیق آن پس از به قطعیت رسیدن رسانه‌ای و در صورت تولید انبوه، محصول برندسازی می‎شود.

رئیس دانشکده طب سنتی تبریز خاطرنشان کرد: این طرح بر روی یکی از همکاران پزشک بستری در بیمارستان تامین اجتماعی 29 بهمن و همچنین بر روی 60 نفر داوطلب امتحان شده و نتایج اثربخشی را داشته است.

وی گفت: همچنین ترکیبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن با همکاری بسیج جامعه پزشکی در بخشی از استان امتحان شده است که این طرح هم در صورت به قطعیت رسیدن در آینده رسانه‌ای می‎شود.

وی از بررسی بیش از 30 مورد ادعا مبنی بر درمان کرونا با طب سنتی خبر داد و بیان کرد: تعدادی از این مدعیان حتی تحصیلات کافی هم نداشتند، اما ما حاضر شدیم تا این ادعاها را بررسی کنیم که اکثرا پایه علمی نداشتند.

ارسال نظرات