نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان با محوریت حجاب و عفاف در دفتر نماینده ولی فقیه استان برگزار شد.
کد خبر: ۹۲۵۵۶۲۷
|
۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، محمود الله‌مرادی در نشست امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی که برگزاری جلسات فرهنگی به دلیل ویروس کرونا تعطیل است، به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که جایگاه حجاب و عفاف از نظر دین برای مردم تبیین شود.

به گفته وی، ۲۴ اداره در شورای عالی انقلاب فرهنگی متولی فریضتین امر به معروف و نهی از منکر و موضوع مهم حجاب و عفاف هستند که فعالیت‌های آنها باید به سمت ترویج فرهنگ حجاب و عفاف باشد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان تاکید داشت: همه دست به دست هم بدهیم تا فرهنگ ارزشی حجاب و عفاف در جامعه را ترویج دهیم.

وی اذعان داشت: در کردستان اقدامات متعدد فرهنگی انجام می‌شود که وابستگی به هم ندارد و انسجام فرهنگی وجود ندارد.

الله‌مرادی اذعان داشت: باید به این نکته توجه داشت که اثرات کارهای فرهنگی طولانی‌مدت است و لذا نیاز به برنامه‌ریزی فرهنگی دراز مدت و مستمر دارد.

وی ادامه داد: کار سلبی در مباحث فرهنگی موثر نیست بلکه نیاز به کار ایجابی داریم و این هم هزینه‌بر است، به فرض حجاب و عفاف از این دست کارهاست که نیاز به توجه بیشتری دارد.

الله‌مرادی عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی که بالاترین مرجع تصمیم‌گیری است وظایفی برای دستگاه‌های متولی اتخاذ کرده است که می‌طلبد همه ادارات، اعم از نظارتی و اجرایی در این خصوص به وظایف خود عمل کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم حجاب و عفاف در جامعه نمود داشته باشد باید مداوم کار فرهنگی انجام دهیم تا اثرگذاری لازم داشته باشد.

ایجاد مرکز برای ترویج حجاب در کردستان

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان گفت: ویروس بی‌عفتی و بی‌غیرتی به مراتب از ویروس کرونا خطرناک‌تر است و هیچ تصمیمی قاطعی در مورد توجه به حجاب و ضرورت‌های آن وجود ندارد.

وی افزود: در کشور قوه عاقل‌ ای که در مورد حجاب تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بکند وجود ندارد و این فریضه الهی در جامعه بسیار مظلوم است و نه تنها حامی ندارد بعضا در برخی مواقع حجاب در دولت معارض نیز دارد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان خاطرنشان کرد: طرح 2030 و نهادینه‌کردن فرهنگ غرب نمونه‌ای از معارض‌ها نسب به فریضه الهی حجاب است.

حجت‌الاسلام سادات با بیان اینکه استفاده از ماسک‌زدن در ورود به ادارات اجباری شده است اما ویروس بی‌عفتی و بی‌غیرتی به مراتب از ویروس کرونا خطرناک‌تر است، گفت: هیچ تصمیمی قاطعی در مورد توجه به حجاب و ضرورت‌های آن وجود ندارد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان اذعان کرد: قوانین راهنمایی رانندگی قوانین اجتماعی هستند چقدر نسبت به اجرای آن در جامعه ما پافشاری می شود اما نسبت به قانونی که قانون خدا است و در قرآن آمده است متاسفانه مسامحه می شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان اظهار کرد: حجاب تابلوی جمهوری اسلامی است و بسیار از مقوله ها مثل سیاست، فرهنگ و اقتصاد در هم تنیده شده است.


حجت الاسلام سادات به برخی راهکارها به ترویج فرهنگ حجاب در جامعه گریزی زد و گفت: ایجاد یک مرکز برای حجاب با حضور و نقش آفرینی افراد شاخص در عرصه آموزش و پژوهش ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مقوله حجاب و عفاف بیش از مردان به بانوان ارتباط دارد نظارت در این مرکز و تصمیم گیری در آن هم باید بر عهده خواهران باشد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه خواهران در این موضوع باید ورود پیدا کنند و با تربیت مبلغه های توانمد در حوزه ترویج حجاب و ورود آنها به ادارات و مراکز آموزشی زمینه پاسخگویی به شبهاتی که در حوزه حجاب وجود دارد فراهم شود.


ترویج حجاب و عفاف نیازمند برنامه‌ریزی مدون متناسب با شرایط امروزی است

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: برنامه‌ریزی مدون جامع متناسب با شرایط امروز جامعه برای ترویج و تعمیق اهمیت حجاب و عفاف ضروری است.

حسین خوش اقبال 40 سال از انقلاب اسلامی می گذرد همه ما خودمان از ابتدای انقلاب تا امروز با انقلاب جلو آمده‌ایم اما برخی سیاه‌نمایی‌ها بیشتر با واقعیت‌ها همخوانی ندارد

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان خاطرنشان کرد: وقتی مقام معظم رهبری در مورد رویش‌ها صحبت می‌کنند می‌فرمایند اتفاقات زیادی در طول انقلاب افتاده است.

برجسته‌سازی برخی موضوعات در رسانه‌ها موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود

خوش‌اقبال افزود: آمار و ارقامی که ارائه شد بیانگر این است که وضعیت جامعه خراب است، اما واقعا وضعیت به این خرابی هم نیست، نباید اجازه دهیم که این مباحث در رسانه‌ها برجسته‌سازی شود و زمینه بی‌اعتمادی بیشتر در جامعه فراهم شود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان عنوان کرد: انصافا وضع بد نیست در برخی جاها در زمینه حجاب و عفاف تذکرات لسانی داده شده است در این جلسات دنبال راهکار هستیم.

خوش‌اقبال بر مشارکت همه دستگاه‌ها در بولدکردن دستورالعمل‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی متناسب با وضعیت و شرایط استان تاکید کرد و گفت: دستگاه‌ها باید در راستای اجرای برنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که ابلاغ شده اهتمام جدی داشته باشند.

نظارت بر رعایت حجاب و عفاف در ادارات بیشتر شود

وی تصریح کرد: نظارت جدی مدیران در ادارات و بزرگان خانواده‌ها بر لزوم رعایت حجاب و عفاف ضروری است اگر هر کدام از ما از خانواده‌های خود شروع کنیم این مهم در جامعه بسط و گسترش پیدا خواهد کرد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اظهار کرد: برجسته کردن نقاط مثبت فرهنگی در طول عمر 40 ساله انقلاب از دیگر ضرورت‌هایی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

خوش‌اقبال گفت: با گذشت سال‌ها از دفاع مقدس احساس می‌کردیم دیگر فرهنگ و روحیه ایثار و شهادت در جامعه وجود ندارد، اما نسلی که به عنوان مدافع حرم جلوی دشمنان سینه سپر کردند و مدافعین سلامت که در جنگ با کرونا تلاش و ایثار می‌کنند از نسل‌های امروز انقلاب هستند.

وی با بیان اینکه شرایط امروز جامعه ما از لحاظ اقتصادی، معیشتی، گرفتاری و تنگناها مطلوب نیست، اضافه کرد: اگر مقداری سنجیده‌تر عمل نکنیم ممکن است این شرایط حادتر شود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان تاکید کرد: باید طوری حرکت کنیم که کارهای خوب نظام و خدمات دولت بیش از پیش برای مردم بیان شود و با این کار زمینه را برای افزایش سطح اعتماد و امید در جامعه فراهم سازیم.

خوش‌اقبال افزود: اگر کارهایی که انجام شده را برجسته نکنیم به عنوان مسئولان نظام فردا زیرسوال خواهیم بود چرا که این سوال را از ما خواهند کرد پس به عنوان مسئول چه کارهایی انجام داده اید.

ضرورت استفاده از ظرفیت فضای مجازی در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف

وی استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف را ضروری خواند و گفت: از فضای مجازی در زمینه آموزش و آگاه‌سازی خانواده‌ها باید استفاده حداکثری صورت بگیرد در این زمینه غافل هستیم.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان تصریح کرد: برنامه‌ریزی مدون جامع متناسب با شرایط امروز جامعه برای ترویج و تعمیق اهمیت حجاب و عفاف ضروری است.

خوش‌اقبال با بیان اینکه توجه قانون‌گذاران در حوزه امر حجاب و عفاف ضروری است، گفت: در مجلسی که اکثر نمایندگان با نام فرهنگی رفته‌اند هنوز ترکیب کمیسیون فرهنگی مشخص نشده است.

وی اضافه کرد: اگر فرهنگ اولویت است چرا باید در مجلس که مرکز قانون گذاری است استقبال خوبی در مورد کمیسیون فرهنگی صورت نگیرد.

دشمن به دنبال وارونه جلوه‌دادن امر به معروف و نهی از منکر است

آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی اظهار داشت: دشمن وقتی کار می‌کند یکی از راه‌هایش برنامه‌ریزی در حوزه حجاب و عفاف است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان اذعان داشت: دشمن برای رسیدن به یک وضعیت خاص قدم به قدم جلو می‌رود که جلوگیری از آن مستلزم اجرای امر به معروف و نهی از منکر است.

وی ادامه داد: دشمن در تلاش است تا امر به معروف و نهی از منکر معکوس شود و نگاه‌ها تغییر کند طوریکه معروف‌ها را منکر و منکرها را معروف دید که باید ما نگذاریم این موضوعات عمومیت پیدا کند.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی افزود: نوع رفتارها و دوگانگی‌هایی که پیش می‌آید، نشان دادن الگوهایی از صدا و سیما و یا شبکه‌های خانگی از خطاهایی است که الگوهای غلط به جامعه معرفی می‌شود.

وی در ادامه گفت: وقتی زن و یا مرد با حجاب کامل باشد، نگاه‌ها به وی مثبت خواهد شد و کسی با دید منفی آن را رصد نخواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان اذعان داشت: حجاب حائل بین محرم و نامحرم است که نگاه‌های نامحرمانه و شهوت‌آمیز را از بین خواهد برد چرا که تاکید اسلام بر پوشیدگی شخصیت مرد و زن است.

وی عنوان کرد: شاید برخی‌ها حجاب را قبول دارند اما در عمل مورد بی‌تفاوتی قرار می‌دهند و این همان تلاش دشمن برای عادی‌سازی چنین موضوعی است.

به گفته آیت‌الله حسینی‌شاهرودی، اگر زنان صحبت‌های قرآن را بدانند، کلمه سرابیل، همان لباس‌های بدن‌نماست که در قیامت صورت‌های آنان را آتش می‌زند.

وی گفت: باید از این شرایط کرونایی استفاده کرد و در مسوولیت‌هایمان جدی‌تر باشیم و با تبیین مباحث مردم را قانع به رعایت کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان همچنین افزود: جنگ امروز بین مرزها، تمدنی است که آنها به این اعتقاد رسیده‌اند که تاب‌آوری آنها در حال شکستن است.

وی تصریح کرد: قدرت‌هایی که دین را افیون ملت‌ها می‌دانستند امروز در تلاشند معروفات را در جامعه‌شان ترویج دهند و جلو برخی مسائل منکراتی را می‌گیرند.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی ادامه داد: حرکت کلی دنیا به سمت جامعه اسلامی است و کشورمان که ام‌القرای جهان اسلام است باید همت کنیم به مسوولیت‌ها توجه کنیم.

وی در ادامه افزود: دین زورکی نیست بلکه باید به درک و فهم رسید و این با مسائل فرهنگی امکان‌پذیر است و همین باید در اولویت اقدامات باشد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان اذعان داشت: باید موضوعات را جدی‌تر بگیریم و همه دست به دست هم بدهیم و در راستای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و امر به معروف و نهی از منگر همت کنیم.

به گفته وی، برخی‌ها که به بهانه گرم‌بودن هوا لباس‌ها ناجور می‌پوشند، مدافعان سلامت در لباس‌هایی خدمت می‌کنند که تحمل ان در شرایط عادی بسیار سخت است.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی تاکید کرد: تهدیدات دشمن جدی است، باید با منطق و عاقلانه برخورد کرد و مسوولان از خانواده خود شروع کنند.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت: لباس کردی به ماهوی لباس کروی پوشش کاملی است اما گاها این پوشش هم به نوعی دستخوش فرهنگ‌هایی قرار می‌گیرد که از پوشش کامل ان دور می‌شود
۴۳ درصد مردم سنندج به حجاب نگرش مثبت دارند

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان گفت: براساس یک نظرسنجی در سنندج، ۱۷ درصد مردن نسبت به حجاب نگرش منفی دارند، ۳۱ درصد بینابینی اظهارنظر کرده و حجاب را مجوز عبور دانسته‌اند و بیش از ۴۳ درصد مردم نسبت به حجاب نگرش مثبت دارند.

جعفر عبدالملکی با یادآوری انجام یک نظرسنجی در خصوص حجاب و عفاف در سنندج، اظهار داشت: در این نظرسنجی ۱۷ درصد نسبت به حجاب نگرش منفی دارند، ۳۱ درصد بینابینی اظهارنظر کرده و حجاب را مجوز عبور دانسته‌اند و بیش از ۴۳ درصد مردم نسبت به حجاب نگرش مثبت دارند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان افزود: وقتی نگرش مثبتی نسبت به حجاب بالاست باید در کارهای عملیاتی هم نسبت به ترویج فرهنگ حجاب در جامعه همت نشود.

وی تصریح کرد: رابطه معناداری بین حجاب و عفاف با دوستی با افراد ناباب، دیدن شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه و الگوگیری از فرهنگ‌های بیگانه وجود دارد.

به گفته عبدالملکی، در قرآن عفاف بر حجاب مقدم است و مصداق آن تاکید بر چشم‌پوشی مردان از نگاه به نامحرم است و لذا می‌بایست به این موضوع هم توجه کرد.

وی همچنین گفت: براساس این نظرسنجی، ۸۱ درصد مردم آرایش ملایم را پسندیده‌اند، ۱۸ درصد بدون آرایش و یک درصد هم آرایش غلیظ را قبول دارند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان ادامه داد: در نظرسنجی‌های صدا و سیما بیشترین گرایش به مد در سنندج و بیشترین استفاده از ماهواره مربوط به سنندج و مهاباد است.

وی در پایان گفت: ۹۰۰ دقیقه صدا و ۶۰۰ دقیقه سیما و ۸۰ دقیقه خبر و ۸ عدد گزارش تصویری و ۱۵ مورد خبر مکتوب از اقدامات صدا و سیمای مرکز کردستان در ارتباط با حجاب و عفاف بوده است.

مسائل فرهنگی لازمه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف است

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان گفت: دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها نمی‌توانند حجاب را ارتقا بخشند چراکه حجاب امری فطری، ذاتی و پوشش در زمان خلقت اولین انسان‌‌ها مطرح است.

فرانک قدسی اظهار داشت: توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۷۶ دستورالعمل‌هایی برای ترویج و اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف صادر شده و در این خصوص وزارت کشور متناسب با کمیته‌هایی که در استانداری‌ها تشکیل شده است، ستادی راه‌اندازی و بازرس‌هایی برای این امر انتخاب شدند.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ به بعد این تیم نظارتی سعی بر آن داشت که با همکاری ستاد امر به معروف و نهی از منکر در هر کدام از دستگاه‌ها یک نفر را به عنوان نماینده در این تیم بازرسی حضور داشته باشد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان گفت: حدود ۱۵۰ دستگاه اجرایی استانی و شهرستانی توسط این ستاد مورد بازرسی و ارزیابی قرار گرفت که توسط ۷۵ بازرس طی احکام و ابلاغ‌هایی در مراکز دولتی حضور و طبق چک لیست‌های مصوب ارزیابی می‌‌‌کردند.

قدسی بیان کرد: به خاطر اینکه ملاک‌های ارزشیابی به واقعیت نزدیک باشد در این کمیته دستگاه‌ها را در طیف مشخصی تقسیم و بعد از ارزیابی نمره هر کدام را استخراج کردیم و طبق آن مکاتبه به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: طبق بازرسی دستگاه‌ها و ارزیابی کمیته مذکور در استان هفت دستگاه از لحاظ حجاب و عفاف با نمرات برتر اعلام شد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان عنوان کرد: در حاشیه شهر ۹ دفتر تسهیلگری و توسعه محلی در کنار دیگر برنامه‌های
فرهنگی مشوق اجرای امربه معروف و نهی از منکر هستند.

قدسی با بیان اینکه بحث حجاب و عفاف نه تنها در دستگاه‌های دولتی بلکه در بخش خصوصی هم باید تسری یابد افزود: بین ۲۱۱ NGO استانی دارای مجوز استانداری، فعالیت ۱۲ مورد آنها به بحث امر به معروف و نهی از منکر در عناوین مختلف مرتبط است که این‌ها طی جلسه‌ای که هفته آینده برگزار خواهد شد و پیش‌قراول و راهبر دیگر سمن‌ها در این زمینه معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها نمی‌توانند حجاب را ارتقاء دهند افزود: حجاب امری فطری و ذاتی بوده و پوشش در زمان خلقت اولین انسان‌‌ها مطرح است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان با بیان اینکه حجاب مختص به یک دستگاه نیست افزود: در این زمینه به دلایل مختلفی از قبیل عدم دقیق بودن در برنامه‌ریزی‌ها، عدم تداوم برنامه‌ریزی‌ها در بحث حجاب و عفاف و در اولویت نبودن مسائل فرهنگی، نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم.

قدسی با اشاره به نگاه اداری و دستورالعملی به بحث حجاب عنوان کرد: ما هیچ گاه نتوانستیم از ظرفیت مردمی به خوبی استفاده کنیم و به قشر سازمان‌های مردم نهاد در این بخش توجه نکرده‌ایم.


بنیاد حجاب و عفاف در کردستان تشکیل می‌شود

معاون فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: بنیادی در تهران با عنوان بنیاد حجاب و عفاف تشکیل شده است که این بنیاد در کردستان نیز تحت مدیریت دفتر نماینده ولی فقیه تشکیل خواهد شد.

حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی‌شاهرودی اظهار داشت: گاها در جامعه می‌بینیم پوشش‌هایی وجود دارد که حتی خود بانوان نیز به آن خرده می‌گیرند و آن را نمی‌پسندند.

به گفته وی، در راستای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف هم موضوع آموزش داریم و هم باید قوه قهریه داشته باشیم در صورتی که درست عمل نمی‌کنیم.

حسینی‌شاهرودی ضمن انتقاد به معرفی برخی الگوهای غلط در صدا و سیما و شبکه‌های خانگی، گفت: در صدا و سیما نشان داده می‌شود که چادری‌ها فقیرند و بدحجاب‌ها متمکن هستند و این تصوری غلط را در اذهان مجسم می‌نماید.

وی همچنین تصریح کرد: در آموزش و پرورش و یا کتب مدارس ابتدایی چیزی در خصوص حجاب و عفاف نداریم و جدای از اینها، مانتوی جلوبسته در مغازه‌ها وجود ندارد در حالیکه ما به مردم گیر می‌دهیم.

حسینی‌شاهرودی ادامه داد: بنیادی در تهران با عنوان بنیاد حجاب و عفاف تشکیل شده است که تحت مدیریت دفاتر نمایندگی ولایت فقیه در استان‌ها تشکیل شده و بصورت تخصصی در این زمینه فعالیت خواهد کرد.

وی اعلام کرد: یکی از وظایف آن ایجاد تشکیلات این بنیاد در استان‌هاست که باید تمامی دستگاه‌ها برای پیشبرد وظایف آن همکاری داشته باشند.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات