معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور گفت: استفاده از فناوری‌های نوین آثار بسیار خوبی در گسترش عدالت دارد.
کد خبر: ۹۲۵۵۶۵۲
|
۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷

به گزارش سرویس خبری سازمان بسیج حقوق دانان خبرگزاری بسیج، جواد بابایی معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور به ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای گسترش عدالت پرداخت و گفت: با توجه به عدم کارایی روش‌های سنتی در کشف و پی‌جویی برخی جرائم و همچنین شرایط خاص و نیاز روز به استفاده از فناوری‌های نوین در رسیدگی‌های قضائی نقش استفاده از فناوری‌های نوین در گسترش عدالت بیش از پیش برجسته می‌شود که این امر در  بهبود مدیریت قضائی نیز بسیار تاثیرگذار است.

معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور بیان کرد: در این راستا قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، برنامه‌های پنج ساله پنجم و ششم، برنامه چهارم توسعه قضائی و برنامه‌های راهبردی سند طرح تحول قوه قضائیه به استفاده از فناوری‌های نوین در گسترش عدالت، از طریق دادرسی الکترونیکی تاکید دارد.

وی به بیان برخی فواید و آثار بهره‌گیری از فناوری‌های نوین نیز اشاره کرد و افزود: استفاده از فناوری‌های نوین آثار بسیار خوبی در گسترش عدالت دارد که از جمله می‌توان به تسهیل دسترسی به خدمات قضائی و کاهش مراجعات حضوری شهروندان به مراجع قضائی و در نتیجه کاهش هزینه‌های جانبی مادی و معنوی دادرسی برای مردم، کاهش مراسلات و مکاتبات کاغذی در نظام قضائی و اداری، کشف هوشمند جرایم  و مقابله با آن‌ها اشاره کرد.

بابایی به دیگر فواید بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اشاره و تصریح کرد: سرعت بخشی و کاهش زمان رسیدگی از دیگر فواید فناوری‌های جدید است. یکی از شاخص‌های ارزیابی کیفی گسترش عدالت، موضوع عدم اطاله و سرعت در رسیدگیست که استفاده از فناوری‌های نوین با بسترها و ساز و کارهایی که فراهم می‌کند موجب تسریع در آن می‌شود.

وی افزایش دقت، صحت، سلامت و شفافیت در فرایند دادرسی با توجه به ثبت دقیق اقدامات انجام شده در این فرایند را از دیگر اثرات و فواید فناوری‌های نوین دانست و افزود: سازماندهی مستندسازی، رویه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها برای قضات، برابری و عدالت در بهره‌مندی از خدمات قضائی، فراهم کردن اطلاعات جامع و تحلیلی برای تصمیم‌گیری صحیح و عادلانه مراجع قضائی (ارتقای کیفی) و تسریع در شناسایی و مقابله با فساد اقتصادی و جرائم سازمان یافته از طریق تحلیل پایگاه‌های داده و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین هوش مصنوعی ازدیگر مزایای بهره‌گیری از فناوریست.

معاون دادستان کل کشور به تشریح برخی اقدامات معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین پرداخت و گفت: با توجه به جایگاه معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در نظارت و پیگیری امور فضای مجازی، اقدامات و پیگیری‌های خوبی برای استفاده از این فناوری‌ها انجام شده‌است.

بابایی خاطرنشان کرد: پیگیری برای استفاده از فناوری‌های نوین برای کشف جرایم مالی در بستر مبادلات مالی و فضای مجازی با سیستم‌های کشف و مدیریت تقلب از جمله اقدامات معاونت فضای مجازیست.

وی افزود: در توضیح این موضوع باید گفت با توجه به اینکه ارتکاب جرایم مالی از قبیل کلاهبرداری، مدرن و پیچیده شده است؛ لذا کشف آن نیز نیاز به عاملی فراتر از عامل انسانی و استفاده از ابزارهای هوشمند دارد تا با تحلیل رفتارهای مجرمانه از طریق هوش مصنوعی بتوان این جرایم مدرن را کشف کرد.

معاون دادستان کل کشور به طراحی و راه اندازی سامانه مستندسازی ادله الکترونیکی در معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به ماهیت فرار ادله الکترونیکی، عدم ثبت به موقع این ادله موجب از بین رفتن آن و در نتیجه از بین رفتن قابلیت استناد به این ادله می‌شود. در این راستا عوامل فنی این معاونت سامانه‌ای برای مستندسازی طراحی کردند که به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و ا‌شالله تا پایان سال جاری به بهره برداری رسمی رسیده و در اختیار مراجع قضائی و ضابطان قرار خواهد گرفت.

بابایی اظهار کرد: طراحی و راه اندازی سامانه‌های هوشمند دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص جرایم فضای مجازی و محتوای مجرمانه از قبیل گزارشات مربوط به فیشینگ، گزارش هک و نفوذ و ارائه بیش از 24 خدمت الکترونیک معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در پرتال internet.ir از جمله اقدامات دیگر این معاونت است.

وی پیگیری اصلاح فرایندها و رفع نواقص مربوط به خدمات الکترونیک قضائی را از دیگر اقدامات معاونت فضای مجازی در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین عنوان کرد و گفت: پیگیری گسترش و ارتقای ارتباطات الکترونیک و سامانه‌های ارتباطی آنلاین بین دستگاه قضائی و ضابطان، پیگیری تحقق دادرسی الکترونیکی و خودکارسازی فرایندهای پاسخگویی به استعلامات برخط قضائی با همکاری بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و سایر نهادهای ذیربط از جمله دیگر فعالیت‌های این معاونت است.

معاون دادستان کل کشور ایجاد سامانه و درگاه اینترنتی برای دریافت گزارش‌های مردمی درخصوص نحوه رسیدگی به جرایم فضای مجازی در دادسراهای سراسر کشور (به منظور اعمال نظارت بر فرآیندهای رسیدگی و ارتقای کیفی دادرسی) را خدمتی دیگر از سوی معاونت فضای مجازی دادستانی کل معرفی کرده و افزود: پیگیری استفاده از ظرفیت دیپلماسی سایبری برای شکل‌گیری و ارتقای همکاری‌های بین‌المللی و چندجانبه برای مقابله با جرایم سازمان‌یافته و مهم فضای مجازی و پیگیری اختصاص شعب تخصصی جرایم رایانه‌ای در دادسراها و محاکم و ارائه آموزش‌های تخصصی و روزآمد از دیگر موارد مهم اقدامات است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات