خبرهای داغ:
تربیت اخلاقی وانسانی، بشر انجام دهیم این است که به رخش بکشیم که تو با عظمت هستی، وقتی دختر و پسر جوان ما عظمت وجود خود را باور کرد؛ سنگ بنای مقاوم سازی فرهنگ دینی و ملی گذاشته می شود
کد خبر: ۹۲۵۶۱۰۱
|
۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، در بحث مقاوم سازی فرهنگی و شکل دهی فرهنگ مقاومتی که یک ضرورت جدی در کشور ما و حتی در جهان اسلام محسوب می شود، مباحثی را در گفت وگوی قبلی که با معصومه حکیمیان کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت مطرح کردیم و ضمن اشاره به انواع تهدیدات دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به ضرورت وجود مقاومت فرهنگی و فرهنگی مقاومتی در کنار اقتصاد مقاومتی پرداختیم و گفتیم وقتی ما متن جامعه و بالاخص جوانان را به سمتی هدایت کنیم که فرهنگ دینی و ملی کشورمان در وجودشان مستحکم و نهادینه شود یک نوع "مقاومت فرهنگی" در داخل نسل شکل داده ایم و این مسیر در نهایت "فرهنگ مقاومتی" را رقم می زند که دیگر هجمه های دشمن که از روش های مختلف و شیطنت بار صورت می گیرد به نتیجه نمی رسید.
بیشتر بخوانید
تحقق فرهنگ مقاومتی و مقاومت فرهنگی دستاورد حیاتی مکتب سلیمانی است
در این گفت وگو می خواهیم به این موضوع بپردازیم که مصادیق پیاده سازی مقاومت فرهنگی یا مقاوم سازی فرهنگی، چه مواردی می تواند باشد و کدام موارد در اولویت قرار داد چرا که ما ده ها محتوای ارزشمند دینی و داشته های ملی داریم که مسئول مقاوم سازی آنها برای نسل جدید و حتی نسلی که اکنون به مرحله جوانی یا بزرگسالی رسیده اند، هستیم.
حکیمیان در ابتدای صحبت گفت: نخستین سؤالاتی که در این جا مطرح می شود این است : در بین داشته های ارزشمند ملی و دینی ما کدام یک باید در اولویت مقاوم سازی قرار بگیرند؟ و برای اینکه مقاوم سازی اتفاق بیفتد باید دست روی کدام یک از شاخص های شخصیتی انسان بگذاریم تا این اتفاق از مرحله شعار خارج و به مرحله عمل برسد؟
*سه گام شوم دشمن در به زانو در آوردن ملت ایران
وی با بیان اینکه به طور طبیعی در مورد مقاوم سازی فرهنگی ما قصد داریم این اتفاق ابتدا در اذهان و اندیشه های مردم بیفتد، گفت: یکی از متفکرین آمریکایی ده – دوازده سال قبل تئوری را مطرح کرد و بر اساس آن می گوید بهتر است ما دیگر سرمایه گذاری برای جنگ علیه ملت ایران نکنیم و برای به زانو در آوردن و دست نشانده کردن آنها این سه گام را به طور جدی دنبال کنیم: ۱. باید به دنبال تسخیر افکار ملت ایران باشیم. ۲. سپس به دنبال تغییر افکار آنها باشیم. ۳. در نهایت به دنبال تغییر رفتارشان باشیم.
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت افزود: این مسئله یعنی آنها برای تغییر رفتار سیاسی ملت ایران ابتدا به دنبال تغییر رفتار ملت ما در حوزه فرهنگی – اجتماعی هستند! از این رواشتباه بزرگی مرتکب می شویم اگر فکر کنیم آنها فقط به دنبال تغییر چهره ی فرهنگی – اجتماعی هستند. در واقع تغییر چهره فرهنگی – اجتماعی ملت ایران برای دشمنان، دست آویزی و زمینه سازی است برای تغییر نگرش های سیاسی ما پس لازم است وقتی صحبت از « تسخیر افکار » می شود دقت لازم را داشته باشیم.
این فعال فرهنگی گفت: باید در نظر داشته باشیم که « تسخیر افکار » حرف بسیار خطرناکی است! و دشمن برای رسیدن به این هدف، فرمول های خاص خود را پیاده سازی می کنند دشمنان برای اینکه فکری را به تسخیر در بیاروند مدل های زیادی با ظواهر غلط اندازی دارند که برای آنها سرمایه گذاری های کلانی می کنند و در پایان منتظر می مانند که به مرحله تغییر افکار برسند.
وی با بیان اینکه ابزارهای دشمنان می تواند، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی در شبکه های ماهواره ای و معاند باشد تا بهره برداری از چهره های مختلفی که اسم یا چهره ی ایرانی دارند .. گفت: این افرد که در ایران هستند یا در خارج از کشور شاید خود هم متوجه نباشد که برای دشمنان به عنوان ابزار پیاده سازی مرحله اول تغییر یا تسخیر افکار انتخاب شده و فعالیت می کند!
حکیمیان ادامه داد: حال وقتی دشمن از مرحله اول پیاده سازی برنامه های تسخیر افکار گذشت، میزان تغییر افکار را بررسی می کنند تا متوجه شوند که چه میزان موفق عمل کرده اند! نکته مهم این است که اگر احساس کنند خطایی در این مورد اتفاق افتاده باشد و به هدف مطلوب تعیین شده خود نرسیده باشند، به سراغ برنامه های دیگر می روند. مثلا اگر می خواستند ۳۰ درصد نگاه مردم ایران را نسبت به عفت ورزی، تغییر دهند بررسی می کنند آیا به این میزان تغییر رسیده اند یا نه!؟ اگررسیده باشند فبهل مراد ولی اگر به آن میزان تغییر نرسیده باشند حتما برنامه های دیگری را تدارک دیده و اجرا می کنند تا به هدف خود برسند.
وی با بیان اینکه وقتی به مرحله تغییر افکار رسیدند، آن وقت برای رصد نتیجه کارهای خود و تغییر افکاری که ایجاد کرده اند، به خیابان ها سری وه فضای مجازی، سری می زنند تا ببینند تغییر افکار چه میزان در " تغییررفتار مردم" مؤثر بوده است، افزود:در این مرحله نیز به همان شکل قبلی تغییر رفتار را نیز مورد بررسی قرار می دهند تا اگر بخشی از هدف شان در این زمینه تحقق پیدا نکرده بود، اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار دهند تا به مطلوب مورد نظر خود برسند. برای این کار ابزارهایی مانند بسته های فرهنگی جدید، راهکار جدید، چهره های جدید و حتی تغییر روش آدم ها و شبکه هایی که قبلا فعال بودند را به خدمت می گیرند.
*رضایت از مجموعه کارهای فرهنگی و توهم موفقیت، پاشنه آشیل در مقابله با توطئه فرهنگی دشمن!
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت تصریح کرد: چیزی که واضح است این می باشد که برای مقاوم سازی فرهنگی ما راه بسیار سختی را در پیش رو داریم و چون راه سختی داریم باید عمیق نگاه کنیم و خودمان را به تعداد معدود کارهایی که انجام می دهیم دلخوش نکنیم! احساس رضایت از اقدامات مان با این تصور که خودمان و همه را راضی کرده است، یک سوء تفاهم بسیار بزرگ است که می تواند ما را به اشتباه خطرناکی مبتلا کند ! اینکه نه تنها تأثیر روی عملکرد ضد فرهنگی دشمن نداشته ایم، خیال کنیم که خیلی تأثیرگذار بوده ایم! و این خواسته دشمن و خدمتی به او در راستای رسیدن به اهدافش است که دچار این توهم شویم که ما در کارهای فرهنگی انسان های موفقی بوده ایم. حال اگر ما اشتباهاتی که در این حوزه علمکرده فرهنگی مرتکب شده ایم اعم از انتخاب هدف، راه رسیدن به هدف و برنامه ای که برای رسیدن به هدف داشته ایم را بشناسیم ، بسیار به نفع ما خواهد بود.
در خور عظمت وجودی انسان برای او برنامه ریزی فرهنگی کنیم
این فعال فرهنگی با تأکید براینکه در حوزه محتوایی نیازمند عمق تر نگاه کردن و دقیق تر نگاه کردن هستیم، گفت: ما نیازمند این هستیم که کمتر خودِ هدفی که مدنظرمان است از طریق نام و نشانه اش به سراغش برویم مثلا دائم کلمه حجاب و عفاف را تکرار کنیم ! و فکر کنیم تکرار این کلمه عین رسیدن به آن است. در مورد عفت ورزی مثالی که می خواهم بزنم اشاره به ارزشمندی ذات بشر و جایگاهش در قاموس خلقت دارد.
وی در توضیح این مطلب گفت: وقتی به خلقت نگاه می کنیم متوجه می شویم که خداوند کائنات را با آن وسعت و عظمت آفریده است ولی در قبال این مخلوقاتی که برخی از آنها را ما می شناسیم و برخی هنوز برای ما راز های هستی هستند سه کار را انجام نداده است! یکی اینکه در خلقت آنها به خود "فتبارک الله " نگفته است؛ دیگری اینکه آنها را جانشین خود قرار نداده است و نگفته از روح خود در آنها دیدم پس به آنها سجده کنید! ولی یک موجود به ظاهر کوچکی را خلق کرده است به اسم انسان و این سه کار را در مورد وی انجام داده است. پس ما با چنین انسانی مواجه هستیم که برای خلاقی زندگی کردن، برای عفت ورزی، برای حیا و پوشش عفیفش نگران هستیم، این درست نیست برای چنین انسانی با نگاه کلی و فرمول کلی برنامه ریزی کرده و باید ها و نبایدهایی را برایش تعریف کنیم.
عظمت وجودی انسان را به رخ او بکشیم!
حکیمیان در ادامه افزود: با اینکه من بسیار معتقدم مطرح شدن بحث "معاد" بسیار سازنده است ولی در این مورد معتقد هستم ما باید وجود انسان را به عنوان «ذره با عظمت در قاموس خلقت» به رخش بکشیم به جایی اینکه بند به بند برای او توصیه هایی داشته باشیم، یکی از کارهای مبنایی و استراتژیکی که می توانیم برای تربیت اخلاقی وانسانی او انجام دهیم این است که به رخش بکشیم که تو با عظمت هستی. من به این نگاه « نظریه ذرات با عظمت » می گویم.
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت با بیان اینکه وقتی قرار است نسل خود را تربیت کنیم - البته نه در دوره دانشگاه و مباحث کلاس های فلسفه نه در دوره دبیرستان بلکه از مهدکودک زمانی که انسان یک موجود ۳-۲ است - به رخ او بکشیم که تو ذره با عظمت خلقت هستی، گفت: وقتی بچه این عظمت وجود را درک کرد و به دوران دبیرستان رسید و غرایض جنسی در او غلیان کرد به خاطر درک عظمت وجودی خود، تن به هر فضاحتی نمی دهد، بخاطر ارزشمندی که از وجود خود درک کرده است، عمرش را تلف نمی کند! بخاطر این درک خود را ملعبه و دست آویز مشت نفس بیمار نمی کند .. و بدون اینکه او را تهدید کنیم و یا بلای آخرت را به او یادآور شویم، صرفا به دلیل اینکه عظمت وجودی خود را پذیرفته و باور کرده است از روش های حقارت بار اندام نمایی و خودنمایی و در معرض نمایش قرار دادن جنسیت خود، پرهیز می کند.
باور عظمت وجودی انسان، سنگ بنای مقاوم سازی فرهنگی دینی و ملی
این فعال فرهنگی ادامه داد: در غیر این صورت اگر نظریه «ذرات باعظمت » در وجود فرد به یقین باور نرسد دچار سوء تفاهمی می شود که خود را "تحقیر" می کند در حالیکه خیال می کند در حال "مطرح" کردن خود است!، خودش را "تضعیف" می کند درحالیکه خیال می کند خود را " بزرگ" کرده است.. کاری که عین "روسوایی" است را انجام می دهد به خیال خود فکر می کند از رسوا شدن پرهیز می کند؛ در واقع خود را به سمت رسوایی می کشاند برای فرار از رسوا شدن!
حکیمیان با بیان اینکه من می خواهم بگویم وقتی دختر و پسر جوان ما عظمت وجود خود را باور کرد سنگ بنای مقاوم سازی فرهنگ دینی و ملی گذاشته می شود، گفت: برعکس اگر این عظمت در وجود فرد به باور تبدیل نشود هر چه ما القائات معنوی و اخلاقی، انسانی و علمی یا تاریخی .. به او بدهید، خیلی به نتیجه نخواهد رسید و برعکس اگر این فرمول رعایت شود یعنی فرد عظمت وجود خود را یقینا بپذیرد با کمترین هزینه به بهترین دستاوردها خواهیم رسید ودیگر نیازی به این همه نشست و کارگروه و برنامه ای که معلوم نیست خروجی آن چی هست، نداریم!.

طنین یاس - منیره غلامی توکلی

ارسال نظرات