نماینده ولی فقیه در سپاه بمناسبت هفته عفاف و حجاب بیان کرد

جریان استکبار به همان میزان که دنبال ترویج عفت زدایی است؛ به دنبال غیرت زدایی هم است/روی غیرت دینی مردان هم تکیه کنید/ نسبت به خانواده خودتان غیرت دینی داشته باشید

به آقایان می گویم، غیرت داشته باشید، نگاه نکنید توی فیلم ها جلوی مردی، مرد دیگری با خانم او چطوری صحبت می کند. این الگوی خوبی نیست که دنیای غرب به ما می دهد.
کد خبر: ۹۲۵۶۲۱۱
|
۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ،به مناسبت فرارسیدن هفته عفاف و حجاب سخنان مبسوطی را بیان کرده است که متن کامل آن به شرح ذیل است:

جریان استکبار به همان میزان که دنبال ترویج  عفت زدایی است؛ به دنبال غیرت زدایی هم است/روی غیرت دینی مردان هم تکیه کنید/نسبت به خانواده خودتان غیرت دینی داشته باشید



بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و درود به ارواح پاک همه شهداء، امام شهیدان و بویژه زنان بزرگ تاریخ اسلام که ما در کنار هر مجاهد و شخصیت برجسته در عالم اسلام از جنس مردان یک خانم می بینیم؛ این معنادار است گویا این سنت الهی است، خانم هایی که در تعبیر قرآن، آنها اسوه هر انسان مومن معرفی می شوند؛ با سلام به همه این ها، بویژه زنان جامعه انقلابی خودمان که هم قبل از انقلاب و هم بیش از ۴۰ سال نشان دادند به معنای واقعی هم در کارگردانی و تربیت نسل سنگر نشین انقلاب موثرند و هم در آنجایی که لازم است خودشان سنگر نشینی انجام می دهنداین درود و سلام و عرض ادب به این ها.
من فقط دو گروه را دیدم امام به عنوان رهبر خود انتخاب کردند:یکی آن جوان سیزده ساله را فرمودند که نارنجک به خود می بندد و به زیر تانک می رود یکی هم به یاد دارم وقتی که تعدادی از خانم های قم به نزد امام در دوران دفاع مقدس آمدند و آنچه را داشتند؛کمک کردند. امام فرمودند: اینها رهبران ما هستند؛ یک معنای دینی دارد؛ معنای دینی آن هم همین است که اسلام، زن را کارگردان، هدایتگر و مربی می بیند برعکس اومانیسم فرهنگ غرب که از زن به عنوان هنر پیشه استفاده می کند؛این خیلی تکته قابل توجهی است. نکته دوم این است که اسلام در باب ارزش ها، مخاطبش نه زن است و نه مرد.مخاطبش، انسان است؛ انسان به تعبیر قرآن حقیقت روح مجرد است، متعلق به بعد روحانی انسان است نه جسم انسان؛ به قول آیت الله جوادی آملی بحث زن و مرد نیست، بحث انسان بودن است؛ بحث برخورداری از حیاط طیبه است این که قرآن عنایت دارد بعضی جاها بگوید، اینجا فرقی بین زن و مرد نیست “من عمل صالحا من ذکر او انثی ” همه ما می دانیم “الذین امنوا”(ها) زن و مرد را شامل می شود؛ همه آن جاهایی که به صورت خاص نیامده، شامل می شود؛ اما یک جاهایی عنایت دارد که بفرماید فرقی بین زن و مرد وجود ندارد”من عمل صالحا من ذکر او انثی و هما مومن فلنحیینه حیاه طیبه” این جا بحث ارزش ها مرد و زن ندارد.
یک کاری را اخیرا کار تحقیقی هم شده، نظام ارزشی قرآن با توجه به جنسیت زن و مرد، خیلی کار قشنگی است،ثابت کرده علم، تقوا، جهاد، هجرت، عمل صالح، اینهایی که به عنوان ملاک های فضیلت در قرآن شناخته می شود؛ این ها فرقی بین زن و مرد ندارد، گرچه در مصداق عمل صالح ممکن است فرد باشد اما در اصل فضیلت فرق نیست.
آنچه مهم است اسلام در باب تکالیف، متناسب با نقشی که هم از زن و هم از مرد می خواهد برای هر کدام تکالیفی قرارداده، این تکالیف هم همه ما معتقدیم مبتنی بر مصالح واقعی است.
من اولا خواهشم این است که ما به همین میزانی که تکالیف زن مطرح می کنیم، تکالیفی را هم که متوجه مردان است هم توجه کنیم؛ از خود سوره نور نگاه کنیم اول؛ تکلالیف مردان را می گوید بعد زنان را .
در همین مسئله حجاب و عفاف من یک درخواست کنم؛ روی غیرت دینی مردان هم تکیه کنید واقعا یکی از بحث ها هم همین است یکی از کارهایی که اسلام از ما خواسته، نسبت به خانواده خودتان، خواهر خودتان، همسر خودتان، دختر خودتان، غیرت دینی داشته باشید. من به نظرم جریان استکبار به همان میزان که دنبال ترویج بی حجابی و بدحجایی و عفت زدایی است؛ به دنبال غیرت زدایی هم است. خیلی از خانواده ها را ما سراغ داریم که به خاطر ضعف غیرت و یا بی غیرتی بعضی از مردهایشان گرفتار شده اند. خانم ها برای مشاوره به خود من مراجعه کردند که ما می خواهیم این حجاب را داشته باشیم متاسفانه خانواده ی ما، همسرما برای ما مشکل ایجاد می کنند. بنابراین یک نکته هم این است که غیرت دینی داشته باشیم، چطور شما اجازه می دهید نعمتی را که خدا اختصاصی برای شما و برای بنیاد خانواده گذاشته است؛ دیگران از آن استفاده کنند؛ پس همانطور که اشار کردم؛ اسلام تکالیفش متفاوت است نه ارزش های آن، تفاوت تکالیف هم، فضیلت نمی آورد.هر کس که تکلیفش را انجام داد چه زن و چه مرد به فضیلت می رسد نکته سوم در باب حجاب و عفاف این است که ببنید پشت این قضیه چیست؟ پشت این قضیه آیا دفاع از خانم هاست؟ آیا دفاع از حیثیت زن است؟آیا صیانت است یا نه محدویت؟ اگر قبلا استدلال می کردیم امروز دیگر این دلیل ها لازم نیست. امروز تجربه مشاهده شده دنیا،تجربه مشاهده شده در عرصه بیرون به ما جواب می دهد که حجاب، صیانت است، حفاظت است، حجاب کمک کننده فعال بودن خانم هاست که اشاره فرمودید: بسیاری از مخاطبین شما. خانم های شاغل هستند، اسلام با فعالیت خانم ها هیچ کجا مخالف نیست، ما کدام زن را در دنیا پیدا می کنیم که در میدان مبارزه با دشمن به فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س) برسد؟ کدام یک از مردان زمان حضرت علی (ع) در حمایت از ولایت مانند زهرا عمل کردند، صحابه پاک، مردان بزرگ، اما همین فاطمه ای که با آن حجاب حتی نسبت به نابینا می گوید من در برابر کسی که نابینا است حجاب را رعایت می کنم ، همان فاطمه زهرا(س) برای این که نامحرم تون صدای او را متوجه نشود آن اقدام را انجام می دهد؛ می آید مسجد سخنرانی می کند، فریاد می زند،حجابش را دارد، عفافش را هم دارد برای اسلام، سیلی می خورد یعنی هر چیزی سر جای خودش.
آنجایی که دین خدا به خطر می افتد، همه چیز را باید فدا کرد، زینب کبری(س) مفسر قرآن بودف شاید این ابعاد کمتر گفته شده باشد، حضرت زینب(س) فقط یک انسان مجاهد شجاع نبود، یک خانم عالمه بود،امام زین العابدین(ع) فرمود: تو تعلیم شده ای که کسی تو را تعلیم نداده است. “عالمه غیر معلمه” خیلی مهم است، این قابل توجه است و این خانم مفسر آنجا که لازم باشد یک صحنه کربلا را اداره می کند، می شود در تاریخ هم زیاد داشته باشیم، اخیرا کارهای خوبی شده است زن های بزرگ در تاریخ، حالا من گذشته را نمی گویم، انقلاب اسلامی خودمان، در همین حادثه کرونا من، آنجایی که بیش از همه جا خودم تحت تاثیر قرار می گرفتم و واقعا احساس شرم می کردم؛ آنجایی که می دیدم خانم هایی مخصوصا خانم های شاغل در همین تهران، مسجد و مساجدی خانم هایی را می دیدم بعضی سرپرست خانواده،بعضی کمک خانواده و شاغل بودند، ایشان می گفت؛ تاساعت ۳ سر کار هستم، بعد از ظهر منزل می روم تا ساعت ۵ در منزل به غذای بچه ها و استراحت می پردازم، ساعت ۵ به بعد برای کمک به این عزیزان(کمک کنندگانبه کرونا) به مسجد می روم و در ساعت ۱۱ شب به منزل بر می گردم. من احساس شرم می کنم و می گفت: چرخ خیاطی خودم را هم آوردم اگر نخ و چیزی هم لازم داشته باشم خود آن را تهیه می کنم. با حجاب کامل هم است؛ بعد ببینید کسانی که اهل حجاب نیستند، ببینید نقششان در جامعه چقدر است؟ تاثیر گذاری آنها چقدر است؟ امروز عرض کردم اگر خانم های ما بدانند، بخواهند تاثیر گزاری اجتماعی هم داشته باشند، تاثیر گذاری تربیتی هم داشته باشند؛ باید از سنگر حجاب استفاده کنند(از سنگر حجاب)
آخرین نکته را هم عرض کنم؛ همه بحث عفاف هم به حجاب نیست ابعاد دیگر این عفاف را هم توجه کنید. مثلا یکی از کارهایی که به نظرم با دسیسه ی دشمن در حال انجام است و در بعضی از کارهای فرهنگی ما، در فیلم های ما، در مراودات اجتماعی ما در بعضی از ادارات، نیز بایدتوجه شود، ریختن قبح ارتباط نامتناسب محرم و نامحرم است ما هرگز نمی گوییم خانم ها کنار آقایان کار نکنند؛ نه خود پیامیر را داریم.ایشان با زن ها جلسه می گذاشتند، مدیریت می دادند، ماموریت می دادند؛ اما این که این طور رابطه ها و صحبت کردن ها، تماس ها، رعایت آن حریم ها نشود، من به خانم ها می گویم اجازه ندهید در برنامه های اجتماعی و غیر اجتماعی، مردان از حریم خودشان بیرون بیایند و وارد حریم شما بشوند.
به آقایان می گویم، غیرت داشته باشید، نگاه نکنید توی فیلم ها جلوی مردی، مرد دیگری با خانم او چطوری صحبت می کند. این الگوی خوبی نیست که دنیای غرب به ما می دهد. الگوی ما آن است که دختر حضرت امام (ره) از ایشان سوال می کند که؛ شوهر خواهر من به منزل ما می آید ، من لازم است به او سلام کنم، او نامحرم است و شوهر خواهر من است، لازم است به او سلام کنم، به تعبیری( به او سلام کنم یا نکنم) امام می فرمایند: ضرورت ندارد و بعد هم مسیر را طوری قرار بدهد که تو ناچار نباشی. حالا تا این حد نمی گوییم؛ چون حالت انسان های خاص است. اما این که تا این حد راحت بخواهیم نشر بدهیم و توی مسافرت ها و…. گاهی از آن طرف تفسیر می شود؛ این را مراقب و مواظب باشید، تذکر بدهید.
من از دوستان عزیزمان که در مجموعه کارهای مذهبی من جمله رادیو معارف می خواهم؛ دنبال این باشند که نگذارند قبح این فاصله ریخته شود، بله اشکال ندارد ما الان اساتید بزرگی داریم که برای خانم ها تدریس می کنند اما با حفظ همه حرمت ها، با آن نوع ادبیات، نوع سخن ها، نوع کلام ها، نوع شوخی ها و جدی ها.اینها معنی ندارداین هم یک بعد است که خواهش می کنم به آن توجه کنید.
نکته ضمیمه ای را هم عرض کنم ما در این بیش از ۴۰ سال انقلاب توجه کردیم بزرگترین سنگری که خانم ها از آن سنگر به همه سنگرهای انقلاب راه پیدا می کنند تا این انقلاب را حفظ کنند نقش آنها از مردها بیشتر است،کمتر که نیست بیشتر هم است؛ همان سنگر حجاب و عفاف است و کسانی که اهل این سنگر نبودند خیلی هم کمیتا و کیفیتا در انجام سنگرنشینی برای کشور و نظامشان ضعیف تر، پایین تر قابل شمارش با آن خانم هایی که این سنگر را حفظ کردند، نیستند.
از شما و کسانی که این برنامه را تهیه کردند، تشکر می کنم.

ارسال نظرات