خبرهای داغ:
در جلسه کمیته جوانان بزرگداشت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس شاهرود مطرح شد:
مسئول کمیته جوانان، طلاب و روحانیون ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس شاهرود گفت: در دیدگاه اسلام اصل صلح و دفاع است نه جنگ، زیرا جنگ آثار منفی و مضرات زیادی برای جامعه بشری دارد و ماهیت آن خوب و مطلوب نیست.
کد خبر: ۹۲۵۶۲۵۳
|
۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
دیدگاه اسلام اصل بر صلح و دفاع است، چون دفاع مقدس، ولی جنگ منفی و مضر استبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، جلسه کارگروه جوانان، طلاب و دانشجویان ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس با حضور نمایندگان حوزه‌های علمیه، تشکل‌ها و دانشگاه‌های شهرستان شاهرود و جمعیت هلال احمر جوانان شهرستان شاهرود به منظور تصمیم گیری و هماهنگی در خصوص برگزاری برنامه‌های محوری و سازمانی با رویکرد نسل جوان در جهت بزرگداشت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود برگزار شد.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود پس از عرض خیر مقدم به نمایندگان دانشگاه ها، حوزه‌های علمیه، تشکل‌ها و جمعیت هلال احمر ابراز کرد: با توجه به تصمیم فرماندار ویژه شهرستان شاهرود در خصوص ارائه برنامه‌های ویژه هفته دفاع مقدس به کارگروه‌های مختلف در سطح شهر و اینکه ریاست کارگروه جوانان، طلاب و دانشجویان شهرستان به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شده است، لازم است برنامه‌های هفته دفاع مقدس را به دو صورت یعنی به صورت مجازی و به صورت حضوری و فیزیکی ارائه کنیم.
حجت الاسلام احمد نظری در ابتدای جلسه با اشاره به کتاب جهاد و نظام دفاعی در قرآن نوشته دکتر احمد نظری در پاسخ به این سؤال که چرا در قرآن حدود ۴۰۰ آیه در مورد جهاد داریم و اینکه آیا ادیان آسمانی و مخصوصا دین اسلام اصل را جنگ و خشونت می‌داند یا صلح و دفاع ابراز کرد: بر اساس آیات و روایات و بر اساس ادله‌ای که در کتاب نقل شده است در اسلام اصل بر صلح است؛ زیرا جنگ آثار منفی و مضرات زیادی برای جامعه بشری دارد و ماهیت آن خوب و مطلوب نیست و مورد تنفر است.
عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با بیان اینکه در قرآن کریم حدود ۴۰۰ آیه در خصوص جهاد است خاطر نشان کرد: علت اینکه این همه آیه در خصوص جهاد نازل شده است و چرا پیامبران و برخی از امامان معصوم جنگ‌هایی داشته اند این است که سیره عملی معصومین و پیامبران دفاع بوده است؛ مصداق دفاع هم می‌تواند دفاع از ناموس، دفاع از دین و ارزشها، دفع شر و زیان از انسان‌های مظلوم و مؤمنین و ... باشد.
امام جمعه موقت شاهرود در پاسخ به این سؤال که این دفاع تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند گفت: قرآن می‌فرماید: وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِینَ " " و با آن‌ها بجنگید تا فتنه باقى نماند و دین تنها از آنِ خدا شود. پس اگر (از روش نادرست خود) دست برداشتند، (مزاحم آن‌ها نشوید. زیرا) تعدّى جز بر ستمکاران روا نیست، مشخص است که هدف اسلام از جنگ، کشور گشایى و کسب غنائم یا انتقام گیرى نیست، بلکه غرض از جنگ و جهاد در اسلام، برچیده شدن بساط شرک و کفر و ظلم است.
نظری با اشاره به اینکه در این جلسه و جلسات بعد نماینده‌های دانشگاه‌ها و حوزه‌ها و تشکل‌ها می‌توانند پیشنهادات خود را در خصوص انجام اقدامات در سطح سازمان خود بیان کنند تأکید کرد: لازم است در خصوص برنامه‌های محوری برای کل شهرستان نیز تصمیم گیری شود و اینکه باید در فضای مجازی چه اقداماتی انجام شود و به صورت فیزیکی چه فعالیت‌هایی صورت پذیرد.
امام جمعه موقت شاهرود افزود: تأثیر روایتگری به گمان من روی جوانان بسیار زیاد است و لازم است این محتوی ایجاد شود و در فضا‌های مجازی نشر داده شود. این روایتگری را می‌توان در اماکن عمومی مثل پارک‌ها و تلویزیون‌های شهری نیز گسترش داد تا برای عموم مردم و به ویژه جوانان حداکثر انتشار صورت پذیرد، همچنین به عنوان یک برنامه داخلی می‌توان هر روز پس از قرائت قرآن در هفته دفاع مقدس کلیپ‌هایی از دفاع مقدس پخش شود.
نظری با جمع بندی موارد مطرح شده تصریح کرد: موارد مطرح شده همگی مناسب است، اما چگونگی سرایت دادن و اثر گذاری برای رساندن محتوا به جوانان مد نظر است و لازم است نتیجه آن به همه دانشگاه‌ها و حوزه‌ها ارسال شود.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با بیان اینکه پیشنهادات همه نمایندگان حوزه ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های مربوط به جوانان جمع آوری می‌شود و پس از تصویب در این جلسه با مشخص کردن مسؤول پیگیری برای هر مورد به فرمانداری ویژه شهرستان شاهرود ارسال خواهد شد، مواردی را پیشنهاد و ابراز کرد: در هفته دفاع مقدس می‌توان اقدامات مختلفی را به صورت هماهنگ بین حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و تشکل‌های جوانان در شهرستان به انجام رساند.
سپس نمایندگان حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع)، حوزه علمیه حضرت معصومه (ع)، بسیج دانشجویی شهرستان، دانشگاه غیرانتفاعی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای دختران، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به ایراد سخن پرداختند و مواردی را پیشنهاد دادند و در پایان جلسه موارد زیر به تصویب رسید:
ارائه دروس دفاع مقدس برای طلاب، فعالیت گسترده در فضای مجازی، ارائه بسته آموزشی دفاع مقدس، تهیه محتوای فرهنگی و تبلیغی با موضوع دفاع مقدس، حمایت مالی از پایان نامه‌های طلاب با رویکرد دفاع مقدس، برگزاری دوره‌های مجازی دفاع مقدس و برگزاری آزمون و اعطای گواهینامه به شرکت کنندگان، نمایش فیلم دفاع مقدس در پارک‌ها و بوستانها، اختصاص بیلیورد‌های سطح شهر برای موضوع دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس با هماهنگی شهرداری، پخش فیلم ردّخون در نشست‌های هفته دفاع مقدس، فراخوان آثار نمایشگاه از دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، برگزاری اردو‌های جهادی و خدمت رسانی به محرومین و مستضعفین که تنها شامل بسیجی‌ها نباشد و عموم جوانان بتوانند در آن‌ها شرکت داشته باشند، برگزاری شب شعر، مسابقات ورزشی بین حوزه و دانشگاه، فضاسازی محیطی، زیارت گلزار شهدای گمنام دانشگاه‌ها و گلزار شهدای شهرستان و اهدای گل و ادای احترام به ساحت شهیدان، دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان، نواختن مارش نظامی به صورت همزمان در حوزه و دانشگاه در ساعت مشخص، پخش کلیپ‌های جهاد و جنگ، برگزاری کارگاه مشترک برای اساتید حوزه و دانشگاه با موضوع دفاع مقدس، برگزاری کارگاه مشترک برای کارکنان حوزه و دانشگاه با موضوع دفاع مقدس، برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس، هماهنگی با سپاه ناحیه جهت تیر اندازی در میدان تیر، برگزاری همایش کوهپیمایی، تهیه برنامه‌های مستند از شهدای شهرستان و روایت گویی و ... ایجاد کانالی برای طرح پرسش و پاسخ به جوانان برای رفع شبهات در خصوص دفاع مقدس و سایر شبهات فرهنگی و ایجاد فضای مجازی مشترک بین حوزه و دانشگاه‌ها با استفاده از امکانات دانشگاه پیام نور که علاقمندان به صورت غیرحضوری و تصویری در آن بتوانند مشارکت داشته باشند، برگزاری مسابقه با موضوع دفاع مقدس در فضای مجازی شامل فیلم، شعر، داستان و ... نیز پیشنهاداتی بود که به تصویب رسید.
ارسال نظرات
پر بیننده ها