خبرهای داغ:
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه در گفت و گو با بسیج عنوان کرد؛
حجت الاسلام محمدی وند گفت: سالم سازی نهاد های اجتماعی بدون توجه به حجاب و فواید آن امکان پذیر نیست
کد خبر: ۹۲۵۶۵۰۶
|
۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰

حجت الاسلام و المسلمین مهدی محمدی وند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در سرخه مصادف با هفته عفاف و حجاب اظهار کرد: در عصر حاضر توجه ویژه و نگاه هوشمندانه به مسأله پوشش، از ضروریات زندگی ایمان محور به شمار می‌رود. از آنجاکه حجاب و عفاف اسلامی ضامن حفظ و پاسداری از کیان و شخصیت آحاد جامعه، به ویژه قشر بانوان می‌باشد، لذا، بیتردید از مهمترین ارمغان‌های آن تحصیل سلامت روانی پایدار است که خود از بزرگترین نعمت‌های الهی در حیات بشری شمرده می‌شود.
وی تصریح کرد: در واقع، دین اسلام نیز برای حفظ آرامش روانی زنان و مردان از عوامل آسیب زا، حجاب و عفافرا برای زنان واجب نموده، و عفت نگاه را برای مردان مقرر فرمود: ه است. به عبارت دیگر، حجاب موجب ایجاد امنیت واحساس شخصیت و هویت واقعی زنان و دور ماندن مردان (به ویژه جوانان جامعه) از وساوس شیطانی و تحریکات غریزی است و این امر سلامت روانی فرد و جامعه را سبب می‌شود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه بیان داشت: اینک، در جستار حاضر در پیآنیم که تأثیر بسزای خصلت زیبا و فریضه دینی عفت ورزی از جانب مردان و زنان ازیکسوی و حفظ حجاب اسلامی از سوی بانوان در ایجاد و ارتقاء سطح سلامت روان آحاد جامعه از منظر عقل و دینکاویده، و با مراجعه به متون دینی (قرآن و حدیث) آثار و فواید بهداشت روانی، اخلاقی و معنوی آن را تبیین نماییم.
محمدی وند با اشاره به اینکه حجاب و عفاف کامل، دستور و توصیه‌ی خداوند مهربان به همه دختران و زنان با ایمان است؛ گفت: «یا ای‌ها النبی قل لازواجک و بنائک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابییهن»؛ «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: جلباب‌های (روسری‌های بلند) خود را بر خویش فرو افکنند.» این کار برای این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، بهتر است.
وی خاطرنشان کرد: پوشش یا حجاب، به صورتی که زیبایی‌ها و زینت زن را بپوشاند و او را از چشم چرانی مردم هرزه و بی تربیت و آلودگان به شهوت حیوانی و حالات شیطانی حفظ کند، دستوری قرآنی، تکلیفی انسانی و برنامه‌ای اخلاقی است. اصل حجاب بنا به روایات مختلف از زمان خود پیامبر اکرم (ص) به وجود آمده است به طوری که به عنوان مثال در تاریخ می‌خوانیم که بعد از نزول سوره نور، عایشه زنان انصار را به علت رعایت حجاب تحسین می‌کند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه با بیان اینکه با توجه به قرآن، تاریخ اسلام و نظر فقها، هدف از حجاب در اسلام فقط پوشاندن بدن زن از تماس با نامحرمان و ممانعت از جلوه گری و خودنمایی اوست؛ نه پرده نشین کردن او؛ اذعان داشت: حجاب در اسلام از این منشا سرچشمه می‌گیرد که محل انواع التذاذ‌های زن و مرد از یکدیگر تنها باید محیط خانواده باشد و اجتماع منحصراً باید محل کار و فعالیت شود.
محمدی وند افزود: می‌توان گفت: اسلام در مورد فلسفه حجاب، جنبه‌های ذیل را درنظر گرفته است: نخست، ارزش و احترام زن: گوهر گرانب‌ها و پرقیمتی، چون زن، قوتی در صندوق الهی حجاب قرار داشته باشد، از دستبردزدن، غارت گران و آلودگان به لجن معصیت و گناه در امان خواهد بود. زنان وقتی دیده نشوند و چهره پاک و معصوم آنان در معرض دیدگان مردم قرار نگیرد، شعله‌ی هوس‌ها و هواها، آتش آمال و غرایز به سرکشی و سوزاندن پاکی یک ملت و خراب کردن بنای معنویت یک مملکت برنمی خیزد.
وی اضافه کرد. دوم، آرامش روانی: غریزه جنسی یک حس اشباع نشدنی است و در صورت رهاشدن، گرایش به آن زیاد و زیادتر می‌شود. اسلام بر این پایه دستورات خاصی برای تعدیل این غریزه آتشین در زن و مرد صادر کرده است. در این بین وظایف خاص زنان پرهیز از هرگونه خودآرایی برای جلب توجه مردان است. سوم، استحکام پیوند خانوادگی: اختصاص یافتن استمتاعات و التذاذ‌های جنسی به محیط خانوادگی و در محدوده ازدواج مشروع، پیوند زن و شوهری را محکم می‌سازد و موجب اتصال بیشتر زوجین به یکدیگر می‌شود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه ادامه داد: چهارم، استواری اجتماع: کشاندن تمتعات جنسی از محیط خانه به اجتماع، نیروی کار و فعالیت اجتماع را ضعیف می‌کند. پنجم، موفقیت‌های معنوی: زن پوشیده، از بین خود و خدا، خدا را برگزیده است. چنین انتخابی به روحیه تفکر و عمل او حال و هوای دیگری می‌بخشد و به پوشش او معنا می‌دهد و آن را عملی منطقی، خداپسندانه و در راستای حرکت‌های تکاملی او قرار می‌دهد که به زیبای‌های درونی او تجلی بخشیده است. پوشیدگی زن نمود بارز تقوای اوست. مقام معظم رهبری در بیانات خود از حجاب به عنوان مظهر معنویت یاد نموده و می‌فرمایند: سال‌ها غرب با معنویت و با مظاهر معنویت جنگیده است. یکی از مظاهر معنویت که غرب هیچ وقت با آن سر سازگاری نداشته، حجاب بوده است.
محمدی وند با بیان اینکه ششم، سلامت جسمانی و روانی است، گفت: پوشش دینی، پیام عفت، شخصیت و خداترسی زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنین بانوئی چشم طمع نخواهند برد و پاکی و نجابت او را می‌ستایند و از طرفی بدن و زیبائی‌های او در سایه‌ی حجابی که دارد، از چشم نامحرمان پوشیده خواهد بود. در این صورت است که زن در سنگر حجاب خود از تیر نگاه‌های زهرآلود و سخنان آزاردهنده و برخورد‌های اراذل جامعه مصون خواهد بود و آرامش و امنیت درونی او برقرار خواهد شد. حجاب و پوشش دینی نگهبان زن از نگاه‌های آلوده و آسیب‌های احتمالی است که به زن آرامش و مصونیت می‌بخشد و هر چه این پوشش کامل‌تر گردد، درصد امنیت و حفاظت آن بالاتر می‌رود. برعکس آنچه مخالفین حجاب خرده گیری می‌کنند، حجاب موجب فلج کردن نیمی از افراد اجتماع نیست؛ حکم اسلام در مورد حجاب، مانع هیچ گونه فعالیت اجتماعی یا اقتصادی نیست؛ آنچه موجب فلج کردن نیروی اجتماع است، بی حجابی و ترویج روابط آزاد جنسی و آلوده کردن محیط کار به لذت جویی‌های شهوانی است.
وی با اشاره به برخی از روش‌های ترویج حجاب بیان داشت: این روش‌ها شامل: آموزش حجاب در مدارس، تشویق زنان و دختران به رعایت حجاب اسلامی، فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری در زمینه فرهنگ سازی حجاب، ترویج فرهنگ غیرت، نظارت لازم بر رسانه‌های جمعی، فعالیت‌های موثر قوای سه گانه در امر ترویج و گسترش فرهنگ حجاب، امر به معروف و نهی از منکر و تقویت عقلی و منطقی حجاب در بین زنان می‌باشد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه خاطرنشان کرد: آثاری که از حجاب به‌جا می‌ماند، ابتدا در روح و روان فرد پدیدار می‌شود؛ زیرا وقتی فردی با آزادی و آزادگی برای خود پوششی انتخاب می‌کند، حتماً در خود احساس آرامش و سربلندی می‌کند. این همان حفظ ارزش‌های یک فرد مسلمان است.
محمدی وند اذعان داشت: در جامعه‌ای که افراد در آن با حفظ حدود و رعایت حقوق دیگران ظاهر می‌شوند و سبب تخریب روح و جسم هم‌نوعان خود نشده، محیط امن و آرامی را برای جوانان فراهم می‌کنند، به سوی سعادت و سلامت روانی پیش خواهند رفت و هدف اسلام نیز این است که مردان و زنان مسلمان، روح آرام، اعصاب سالم و چشم و گوش پاکی داشته باشند.
وی افزود: اثبات تقدّس و تجاذب‌های حجاب و عفاف در متون دینی سبب ساز گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در بین زن و مرد جامعه خواهد شد و سالم‌سازی نهاد‌های اجتماعی بدون توجّه به حجاب و فواید آن امکان‌پذیر نیست. اهمیّت شناسایی حجاب سرچشمه در ضرورت پردازش شخصیّت معنوی‌زا دارد و عدم وجود الگو‌های مناسب برای حجاب و عفاف سبب انتخاب الگو‌های نازل حجاب در جامعه می‌شود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه بیان داشت: اصلاح هندسه‌های معرفتی در باب ترویج مسئلة حجاب و عفاف مستلزم ارائه فواید و آثار تربیتی آن است؛ چه اینکه فواید حجاب در حدّی است که بدون آن فرد و جامعه دچار لغزش و آسیب جدّی خواهند شد. آثار فردی حجاب شامل آزادی زن، سلامت جسمی، استحکام خانواده و آرامش و امنیّت و آثار اجتماعی آن، شامل سلامت اخلاقی جامعه، مسئولیّت اجتماعی و حفظ نیروی کار و استقلال فرهنگی و سیاسی می‌شود. بنابرابن، حجاب را باید رفتاری الهی شمرد که باعث ارتباط بین فرهنگ و دین، عقل و ایمان، سیاست و دیانت و تکامل و اختیار در رفتار انسانی شده است
ارسال نظرات
پر بیننده ها