استاد دانشگاه در گفت وگو با «بسیج» عنوان کرد
یکی از اساتید دانشگاه گفت: در فرهنگ اسلامی محور اصلاحات فرهنگ سازی است بنابراین با توجه به این موضوع فعالیت های آموزشی،فرهنگی وتبلیغی میتوان فضای اجتماعی جامعه را به سمت رعایت خودجوش عفاف وحجاب در جامعه هدایت کرد.
کد خبر: ۹۲۵۶۷۷۰
|
۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

فرزانه اله وردی در گفت وگو با خبرنگار بسیج زنجان با اشاره به وضعیت عفاف و حجاب در جامعه اظهار داشت:قضاوت درباره این موضوع ساده نیست زیرا پوشش به صورتی که قرآن کریم و روایات بدان اشاره کرده به طور کامل در جامعه مشهود نیست و در جامعه کم پوشی وجود دارد ولی کلیت پوشش را در جامعه می بینیم.

 

وی با بیان اینکه  حضور بخش زیادی از بانوان مومن و محجبه در فضای جامعه و خیابان ها مشهود نبوده اما در فعالیت های فرهنگی و مذهبی پررنگ است،تصریح کرد:با توجه به موارد فوق می توان چنین استنباط نمود که پوشش تن در جامعه مناسب بوده و پوشش و سر نیز بطور نسبی در جامعه وجود دارد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به عوامل موثر در تشدید وضعیت کنونی عفاف و حجاب در جامعه بیان داشت:حجاب یکی از قوانین الهی است و قانون حجاب در جمهوری اسلامی  چیز جدیدی نیست واگر مجازاتی در قانون برای آن تعیین شده همان مجازاتی است که در منابع اسلامی برای کسانی که آن را رعایت نمیکنند،مشخص شده است.

 

وی درباره موفقیت یا عدم موفقیت این قانون در جامعه بیان داشت:این مهم به عملکرد دستگاه های فرهنگی،اجرایی و مسئولان جامعه بر میگردد.

 

اله وردی کوتاهی و بی توجهی برخی مسئولین فرهنگی در تثبیت ارزش ها و احکام اسلامی و عمق بخشیدن به این ارزش ها را از عوامل موثر تشدید وضعیت کنونی عفاف و حجاب در جامعه دانست عنوان کرد:عملکرد منفی و نامطلوب برخی دستگاه های فرهنگی سبب فعالیت برخی افراد سودجو که هیچگونه اعتقادی به نظام اسلامی ندارند،گردید که با استفاده از امکانات مادی و معنوی و بدون نظارت جامعه سبب ترویج فرهنگ و ارزش های غلط جامعه غربی در کشور رواج یابد.

 

وی خاطرنشان کرد:برخی از افراط و تفریط های سال های اول انقلاب و پس از آن در رابطه با بی حجابی وبدحجابی خصوصا روش های خشونت آمیز سبب ایجاد تنفر،انزجار و بدبینی در برخی افراد نسبت به این حکم الهی گردید.

 

این پژوهشگر اجتماعی عدم اجرای فریضه مهم امر به معروف ونهی از منکر را از علل دیگر ترویج بدحجابی در جامعه دانست وافزود:متاسفانه این مورد مهم در جامعه به درستی و کامل تبیین نشده است.

 

اله وردی به نقش وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم در راستای گرایش به بدحجابی اشاره و اذعان داشت:از سال های گذشته تا به امروز مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره تهاجم فرهنگی وجنگ نرم دشمن بارها تاکید کرده و هشدار داده اند اما با این همه کم کاری مسئولین سبب نفوذ و موفقیت دشمن در این زمینه شده است.

 

وی یادآور شد:تاثیر شرایط نامطلوب اقتصادی بر کمرنگ شدن حجاب در جامعه بر کسی پوشیده نیست اما بسیاری از افراد حتی در سختترین شرایط اقتصادی حجاب خود را حفظ میکنند.

 

اله وردی کم توجهی به تربیت اسلامی در خانواده ها،عدم آگاهی های لازم،بی عدالتی در نوع رفتار مسئولین،اشرافی گری دستگاه های اجرایی که موجب سلب اعتماد افراد ضعیف میشود،پیروی کورکورانه از فرهنگ غرب را از دیگر دلایل کمرنگ شدن حجاب در جامعه دانست و افزود: از بین رفتن قبح گناه در برخی خانواده ها که مردانشان غیرت و زنانشان عفت را به فراموشی سپرده اند،کم توجهی به کسب روزی حلال و تهاجم فرهنگ غربی و هزینه های کلان دشمن در جهت  ناکارآمدی اهمیت حجاب در کشور بی تاثیر نبوده است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در جهت اصلاح وضعیت کنونی عفاف و حجاب در جامعه باید اقدامات موثر و قابل توجهی صورت گیرد،گفت: در فرهنگ اسلامی محور اصلاحات فرهنگ سازی است بنابراین با توجه به این موضوع فعالیت های آموزشی،فرهنگی و تبلیغی می توان فضای اجتماعی جامعه را به سمت رعایت خودجوش عفاف و حجاب در جامعه هدایت کرد.

 

وی ادامه داد:احیای فرهنگ اسلامی،پیاده کردن آموزه های دینی که در این میان وظیفه سازمان های تبلیغی و دینی دوچندان می باشد،اصلاح نگرش های فرهنگی در سیاست گذاران و برنامه ریزان،آگاهی مجریان و مسئولان و توجه به معضلات اخلاقی در جامعه و اختصاص  اعتبارات مناسبت میتواند گام موثری در جهت رفع مشکلات فرهنگی جامعه به خصوص عفاف و حجاب باشد.

 

اله وردی به اصلاح عملکرد رسانه در خصوص زنان اشاره کرد و گفت:برخی برنامه های تبلیغی و فرهنگی زمینه ساز تحقیر زنان و تضعیف موقعیت آنان بوده که لازم است نهادهای مربوطه با تربیت هنرمندان متعهد به مبانی اعتقادی  و با اجتناب از عرضه چنین برنامه هایی که زنان را به سوی جلوه گری سوق می دهد،سبب پیشرفت آنان شود چرا که به عنوان الگو برای نسل های بعدی مطرح می شوند.

 

وی به اصلاح نظام الگوسازی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد:یکی از مسائل جدی درعصر حاضر این است که بانوان مسلمان ما با تاریخ زندگی افرادی نظیر حضرت زهرا(س)،حضرت مریم و...  به عنوان الگوی زنان مطرح می شوند چندان آشنا نیستند. که این مهم باید به درستی تبیین و در بین بانوان جامعه به عنوان الگو شناخته شوند.

 

وی بکارگیری روش های صحیح برای گسترش حجاب را از دیگر موارد اصلاح وضع کنونی حجاب در جامعه دانست و بیان داشت:مسیر اعتدال و پرهیز از  افراط و تفریط می تواند فضای رغبت و گرایش به حجاب را در جامعه فراهم نماید.

 

اله وردی با تاکید بر اینکه همه ما در برابر عفاف و حجاب در جامعه مسئولین باید نقش خود را به خوبی ایفا نماییم،ابراز کرد:روحانیون،حوزه های علمیه،مدارس،مساجد،معلمان،پژوهشگران و... می بایست با مشارکت و همفکری در جهت بهبود هرچه بیشتر وضعیت عفاف و حجاب در جامعه قدم بردارند.

ارسال نظرات