رزاقی در گفت‌وگو با بسیج؛

نمی‌خواهند اقتصاد درست شود / مالیات کلید اصلی حل اقتصاد کشور

یک اقتصاددان گفت: در انگلیس و فرانسه هزینه‌های هنگفت از محل درآمدهای مستقیم تامین می‌شود اما در ایران نمی‌خواهند از راه حل‌های درست تامین درآمد کنند و زمانی فضا این گونه است پول دائما به جامعه تزریق می‌شود.
کد خبر: ۹۲۵۶۹۴۶
|
۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴

دکتر ابراهیم رزاقی استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی خبرگزاری بسیج، در رابطه با شرایط اقتصادی کشور اظهار داشت: دولت نمی‌خواهد از ثروتمندان مالیات بگیرد و علاقه‌ای  هم ندارد کسانی که سرمایه دارند و در تولید وارد نمی‌شوند و مالیات هم نمی‌دهند را معرفی کند.

 رزاقی با بیان اینکه تفکر دولت آزاد سازی یا به عبارت دیگر لیبرال است گفت: این تفکر 250 سال قبل در انگلستان رواج داشت آن ‌هم با شرایط آن زمان که سود بالا در ماشینی شدن بود اما بعد از اینکه یک عده بزرگ شدند و بازار را به دست گرفتند، این تفکر را رها کردند و الان تمام کشورهای غربی و آمریکا بازار توسط دولت کنترل می‌شود. به عنوان مثال در آمریکا دولت از تفاوت خرید و فروش مسکن 80درصد مالیات دریافت می‌کند یعنی برای کسی صرف نمی‌کند که مسکن خرید و فروش کند چرا که سود آن به جیب دولت می‌رود.

وی اضافه کرد: حدود 32 سال است که دولت‌های ما این خط را دنبال کردند که دولت در بازار دخالت نکند و به خاطر همین است که الان بیکاری در کشور رشد داشته یا افراد بی خانمان زیاد شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد:  اصل موضوع این است که اقتصاد ایران بر اساس قانون اساسی نباید سرمایه‌داری باشد. می‌بینیم که سیاست‌هایی که اجرا شده سبب ایجاد تورم، افزایش فساد، نقدینگی شده است و مثل این است که دولتی اینجا نیست که کشور را اداره کند و مسئولیتی هم ندارد.

رزاقی بیان کرد: ابزارهای اقتصادی ای که به کار می‌گیرند مخدوش است و این سیستم سبب ایجاد ناامیدی در مردم می‌شود از طرف دیگر هم نمی‌خواهند راه حل اصلی را انتخاب کنند. به عنوان مثال چرا دولت بودجه‌ای را تنظیم می‌کند که از غیر مالیات درآمدش تامین شود؟ چرا نمی‌خواهد افرادی که درآمد بالا کسب می‌کند را بشناسد؟ در حالی که برای گرفتن مالیات باید افراد و سرمایه‌داران را بشناسد.

این اقتصاددان اضافه کرد: در انگلیس و فرانسه هزینه‌های هنگفت از محل درآمدهای مستقیم تامین می‌شود اما در ایران نمی‌خواهند از راه حل‌های درست تامین درآمد کنند و زمانی فضا این گونه است پول دائما به جامعه تزریق می‌شود بدون اینکه جمع‌اوری شود بنابراین تورم به وجود می‌اید و این تورم بر همه چیز تاثیر می‌گذارد در حالی که اگر از افراد سرمایه‌دار، دلالان بازار، مسکن خالی مالیات دریافت کنند  این شرایط ایجاد نمی‌شود و این مسائل در کل دنیا شناخته شده است.

 
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار