با هدف حمایت از کارآفرینان و اشتغال زایی موثر در حوزه معدن صورت گرفت

تشکیل کارگروه تخصصی معدن در سازمان بسیج مهندسین صنعتی استان خوزستان

خانچی گفت: بخش معدن یکی از بخش‌های اقتصادی مهم در کشور است که ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه در آن وجود دارد و از نظر ذخایر مواد معدنی بسیار غنی و جزو ۱۰ کشور برتر جهان هستیم اما از این ظرفیت بالقوه در کشور آنچنان که باید نتوانستیم استفاده کنیم و این بخش مغفول مانده است.
کد خبر: ۹۲۵۷۳۲۵
|
۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، در این جلسه که درسالن جلسات سازمان نظام مهندسی معدن استان برگزار گردید، مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعتی استان خوزستان ضمن تقدیر و تشکر ازحاضرین به بررسی وضعیت و مشکلات معادن استان پرداختند.

مهندس خانچی گفت: بخش معدن یکی از بخش‌های اقتصادی مهم در کشور است که ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه در آن وجود دارد و از نظر ذخایر مواد معدنی بسیار غنی و جزو ۱۰ کشور برتر جهان هستیم اما از این ظرفیت بالقوه در کشور آنچنان که باید نتوانستیم استفاده کنیم و این بخش مغفول مانده است.

ایشان اشاره کردند که باتوجه به ظرفیت های بالقوه بسیج مهندسین صنعتی، این سازمان امادگی همکاری با سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان صمت استان جهت عارضه یابی معادن استان و فعالیت بیشتر و بهتر معادن و شرکت های دست اندرکار را دارد.

مسئول بسیج مهندسین صنعتی استان خوزستان بیان داشت که ظرفیت ها و چالش های بخش معدن باید دقیق تر بررسی شود و بسیج مهندسین بعنوان بازوی کارشناسی و حلقه ی اتصال بین صنعتگران، دولت و دیگر ارگان های ذیربط، تمام سعی خود را می کند که  در این حوزه، با رفع موانع و تسهیل در امور، حمایت از کار افرینان انجام گیرد تا در سال جهش تولید شاهد خبرهای خوبی در استان و اشتغال زایی موثر در این حوزه باشیم.

محمد خانچی اذعان داشت: با داشتن مهندسین و متخصصین بسیجی در بخش های فنی، اقتصاد، حقوق، زمین شناسی و بازاریابی، باید به رفع مشکلات امیدوار باشیم و با مدیریت جهادی و استفاده از نیروهای جوان متخصص و متعهد یاس و ناباوری که دشمن القا میکند را از بین ببریم و دینمان را نسبت به وطن و شهدا ادا کنیم.

در ادامه حرمتی مسئول نظام مهندسی معدن بیان کرد: درکشور ۶۸ماده معدنی وجود دارد که ۱۴ مورد ان درخوزستان وجود دارد. عمده ی فعالیت های معادن در کشور در محور فلزات است. همین بینش و سیاست یکجانبه باعث شده که خوزستان با ۱۴ ماده معدنی مهم مورد توجه مسئولان قرار نگیرد، خوزستان با داشتن معادن نمک ۶۰درصد نمک کشور را تامین میکند.

دکتر حرمتی گفت: با داشتن این محصول مهم و استراتژیک میتوانیم قطب تولید نمک در منطقه و جهان شویم.

عمده ی مشکلات مطرح شده ی بخش خصوصی در این جلسه عبارتند بودند: معارضین محلی، عدم شناخت ساکنین بومی نسبت به قوانین معدن، هزینه های بالای فرایند استخراج و ماشین آلات، عدم قوانین شفاف و به روز، اهمیت بیش از اندازه دولت به بعضی معادن مانند: مس، اهن، زغال سنگ و ...، بی توجهی به معادن کوچک که نسبت به معادن بزرگ بیشترین اشتغال زایی را میتوانند داشته باشند و همچنین ضعیف بودن در بخش اکتشافات عنوان شد.

در این جلسه داودی معاون سازمان صمت استان ضمن اعلام امادگی همکاری با سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن، تسهیل در فرایند اخذ پروانه های اکتشاف و بهره برداری را راهگشای توسعه معدنی استان بیان کرده و خواستار هماهنگی و همکاری سازمانهایی ذیربط از جمله منابع طبیعی و محیط زیست جهت نگرش مثبت به مقوله معدن شدند.

داودی بیان کرد: با توجه به اینکه در کشور ما نیاز به مگا پروژه ها و پروژه های زیر بنایی رو به کاهش است لذا فرصت استفاده از مواد معدنی علی الخصوص مصالح ساختمانی و راه سازی محدود است و در صورت زمانبر شدن فرایندهای سرمایه گذاری، صدور پروانه و اخذ مجوزها، چه بسا که فرصت سوزی شده باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار