جلسه اخوت مدیران بسیج کارمندان همدان
حجت الاسلام و المسلمین مهدی خزائی مسئول تعلیم و تربیت سازمان بسیج کارمندان استان همدان با حضور در جلسه اخوت مدیران بسیج ادارات کل استان همدان که در جهت تشریک مساعی و بالا بردن کیفیت کاری و همگرایی بیشتر تشکیل شده بود ضمن بیان نقاط قوت و ضعف عملکردی حوزه شهید مقصودی افزودند:
اگر اساس تشکیل بسیج را تشکیل جامعه ایمانی برای جذب و غلبه رفتارهای اجتماع ایمانی در جامعه بدانیم گزافه نگفته ایم .
ایشان در ادامه بیان داشتند : شکی نیست که همه ی انسان ها در طول تاریخ بشریت، تجربه و آگاهی دینی داشته اند و دین واقعیتی درون اجتماعی است . مناسک و اعمال دینی، ناظر بر نیازهای اجتماعی ریشهدار انسان است. اعمال دینی حس همبستگی و اتکا به گروه و حس بودن در جامعه ای خاص را نشان میدهد ، ارزش های اجتماعی از اساسی ترین عناصر یک نظام اجتماعی هستند که می توان از طریق کنترل و هدایت آنها ، جامعه را به زوال یا تعالی کشاند غلطت تعلق افراد به جامعه حکایت از میزان پایبندی به هنجارهای اجتماعی دارد حال اگر این هنجارها از نوع دینی و اخلاقی باشد ما به هدف نهایی رسیده ایم .
روند مذهب زدایی مراکز علمی و هنجار شکنی های این مجموعه ها بصورت روزانه به مراکز اداری ما سرازیر می شود و درهای مراکز علمی به سوی ادارات و سازمان ها باز است لذا تاثیر بسزایی در مناسک اداری بجا گذاشته تا بدانجا که مدرنیته تحول یافته در حوزه های دانشی ما به مراکز اداری سنتی هم رسیده است به همین دلیل ادارات و سازمان های اجرایی بعنوان خط مقدم مقابله با مدرنیته است زیرا در بطن خود شمه های از سنت گرایی را دارد اما رفته رفته این روند دارد به غلبه نوگرایی غیر اخلاقی و ضد ارزشی پیش می رود و اگر ما این صف مقابله و جبهه دفاع را تقویت نکنیم محور را از دست می دهیم .
میزان تاثیر گذاری جامعه کارمندان بر رفتارهای جامعه بسیار بالاست و همین موضوع حساسیت توجه ما را بالا می برد ، اگر امروز که بار مقاومت بر عهده ما است کم کاری کنیم ، فردا تاثیرات آن را در پستوهای خود شاهد خواهیم بود .
خزائی با تشریح این موضوع که در حوزه معرفت و مناسک گرایی ، نقش بسیج ابتدا مناسک گرایی برای ایجاد فرصت لازم در جهت بنیاد سازی معرفتی است یاد آور شدن که در حوزه مناسک گرایی اگر فاصله زمانی رعایت نشود شاهد بدعت گرایی و فرمالیسم خواهیم بود لذا باید بر ضرورت جذب با حجیم کاری و معرفت سازی درکنار تربیت تاکید داشت ، البته تأثیرپذیری مناسک دینی از برخی الگوهای فرهنگی وارداتی، تضعیف جامعهپذیری دینی در خانواده و نهادهای رسمی، کاهش فشارهای هنجاری ناشی از تعلقات دینی تحت تأثیر تکثرگرایی، ظهور جنبشهای بازتابی برای احیای دین و ارزشها و هنجارهای تضعیفشده آن از مواردی است که در اهداف تربیتی خلل ایجاد می کند اما با هوشیاری می توان از این مرحله گذر کرد تا شاهد تهی شدن مناسک از ابعاد معرفتی و توجه بیشتر به کارکردهای اجتماعی آنها نباشیم هرچند مناسک گرایی در جهت ایجاد وفاق اجتماعی به عنوان ابزاری برای دفاع انتخاب می شود اما هدف تجمیع افراد حول محور یک رفتار اجتماعی برای معرفت افزایی باید باشد.
حجت الاسلام خزائی با اشاره به نقش تربیتی حضور روحانیت در دستگاه های اجرایی ، وظیفه روحانیت را تعلیم و تعلم دینی صیانت و دفاع از آن و هدایت و اجرای مناسک همطراز با معرفت سازی دانستند اما وجود این صفات باعث نمی شود فکر کنیم وظیفه ذاتی روحانیت دینی حتما این است لذا توجه به حضور پررنگتر می تواند انسان ساز باشد هرچند ساختار سازی مستقل و وابسته آفت های دارد که باید برابر الگوی های موجود بازسازی شود .
در پایان با درخواست از فرمانده شهید مقصودی مبنی بر پیگیری جدی امور معرفت افزایی ادارات کل و پرهیز از سستی در این حوزه همه را در مقابل خداوند مسئول دانست و آمادگی خود را برای اجرای این گفتمان و پیاده سازی رفتاری اعلام نمودند .