پویش «#به-وقت-روشنایی» با هدف مشارکت گسترده بسیجیان سراسر کشور در طرح‌های محرومیت‌زدایی با خاموش کردن ۱۵ دقیقه‌ای یک سیستم سرمایشی و یا هر وسیله برقی دیگر، راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۹۲۵۹۷۲۸
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، هر ساله با وقوع گرما، بار شبکه سراسری برق افزایش پیدا می‌کند و وزارت نیرو به عنوان متولی تأمین مطمئن و پایدار برق، باید برای تأمین این مقدار حداکثر برنامه‌ریزی کند. از آنجا که ضریب بار شبکه برق در ایران بسیار پایین است، به این معنا که فاصله بین مقدار متوسط مصرف و مقدار حداکثر آن بسیار زیاد است، به بخش زیادی از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش تولید برق در طول سال نیاز نیست و تنها برای مدت محدودی صنعت برق مجبور هست سرمایه‌گذاری کلانی انجام دهد. راهکار‌های متنوع مدیریت مصرف می‌تواند زمینه کاهش این سرمایه‌گذاری را فراهم آورد.

در این راستا سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور و مرکز بسیج وزارت نیرو پویش ملی #به-وقت-روشنایی را با هدف مشارکت بسیجیان سراسر کشور در مدیریت بار‌های سرمایشی راه‌اندازی کرده‌اند. این پویش با هدف مشارکت گسترده بسیجیان سراسر کشور در طرح‌های محرومیت‌زدایی با خاموش کردن یک سیستم سرمایشی و یا هر وسیله برقی دیگر تنها به مدت ۱۵ دقیقه راه‌اندازی شده است.

با توجه به اینکه سازمان بسیج به عنوان بزرگترین سازمان مردم‌نهاد در جهان مطرح است، می‌تواند به عنوان یک تجمیع‌کننده مطرح باشد و با همکاری بسیجیان دغدغه‌مند سراسر کشور، که همواره در شرایط مختلف نشان دادند آماده حضور در عرصه‌های مختلف هستند، بتواند در قالب یک پویش ملی و همگانی، نسبت به مدیریت بار‌های سرمایشی در کشور اقدام کند و در قبال آن وزارت نیرو براساس آن منافع حاصل آن را در اختیار سازمان بسیج جهت اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی مشخص قرار دهد.

در حال حاضر شرکت توانیر براساس دستورالعمل‌های مشخص با تجمیع‌کننده‌هایی که در حوزه کاهش پیک مایل به فعالیت هستند قرارداد می‌بندد و این نهاد‌ها بر اساس همان دستورالعمل‌های مرتبط، به ازای هر کیلووات کاهش توان در هر ساعت ۳۰۰ تومان پاداش دریافت می‌کنند. با همان مکانیزم‌های موجود سازمان بسیج مطابق با یک نهاد تجمیع‌کننده عمل خواهد کرد و با توجه به رویکرد بسیج در محرومیت‌زدایی منافع حاصل از این پویش به طور کامل در طرح‌های محرومیت‌زدایی هزینه خواهد شد.

براساس اطلاع‌رسانی‌هایی که به صورت پیامکی به بسیجیان سراسر کشور صورت می‌گیرد، هر بسیجی خود را موظف می‌داند در زمانی که به ایشان اعلام می‌شود نسبت به کنترل بار یک کولر، به طریقی که آن هم نیز آموزش داده می‌شود، اقدام کند. با فرض اینکه هر کولر به طور متوسط حداقل دو کیلووات در پیک شبکه مؤثر باشد و با فرض فعالیت دو میلیون بسیجی در این طرح امکان کنترل چهار هزار مگاوات بار شبکه توسط بسیجیان فراهم شود. پس از فعال شدن بسیجیان در این طرح، در زمان اجرای طرح، پیامکی به بسیجیان ارسال می‌شود که هر فرد بسیجی تنها به مدت ۱۵ دقیقه کولر و یا هر وسیله برقی در دسترس دیگری را خاموش کند.

در چنین شرایطی با فرض مشارکت دو میلیون بسیجی در این طرح، حداقل به میزان هزار مگاوات در یک ساعت کاهش می‌یابد. پاداش این همکاری معادل ۳۰۰ میلیون تومان است که این رقم برای طرح‌های محرومیت‌زدایی هزینه می‌شود. در واقع تنها با مشارکت ۱۵ دقیقه‌ای دو میلیون بسیجی در این طرح، ۳۰۰ میلیون درآمد در طی یک ساعت حاصل خواهد شد که می‌توان هر روز با این رقم طرح‌های محرومیت‌زدایی مناسبی را در کشور اجرا کرد.

«#به-وقت-روشنایی» پویشی است که هدف اصلی آن مشارکت گسترده بسیجیان سراسر کشور در طرح‌های محرومیت‌زدایی هست که با خاموش کردن یک سیستم سرمایشی و یا هر وسیله برقی دیگر فقط به مدت ۱۵ دقیقه در زمانی که به آن‌ها اعلام خواهد شد، هر فرد معادل ۱۵۰ تومان در طرح‌های محرومیت‌زدایی مشارکت خواهد کرد که با مشارکت گسترده بسیجیان، چندین طرح محرومیت‌زدایی در کشور اجرا شده و روزانه اقدامات انجام شده به آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات