یک کارشناس برتر فرهنگی گفت: حل مشکلات و موانع ازدواج جوانان نیازمند همدلی همه نهاد های اجتماعی و دولت و خانواده است که بتوانند جامعه را از بحران تاخیر در ازدواج جوانان برهانند.
کد خبر: ۹۲۵۹۷۵۳
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷

زهرا ناطقی کارشناس برجسته فرهنگی و مذهبی در گفتگو با  خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛  با اشاره به فرارسیدن سالروز ازدواج حضرت زهرا(س) و امام علی (ع) گفت: خانواده نقش مهم و تعیین کننده ای در امر ازدواج جوانان دارند و می توانند با راهنمایی ها و کمک هایشان گره گشای بسیاری از مشکلات پیش روی جوانان باشند.

وی افزود: امروز مشکلات و مسائلی که بر سر راه جوانان وجود دارد به قدری زیاد است که جوانان را بر سر یک دو راهی قرار داده که یا باید قید ازدواج را زده و آن را به تعویق بیندازند، و یا بعد از تلاش های طولانی و مرارت های زیاد به سختی به نتیجه خواهند رسید .

کارشناس برجسته فرهنگی با بیان اینکه در بروز این مشکلات نمیتوان یک نفر و یا یک نهاد را مقصر دانست،گفت: عوامل فرهنگی و اجتماعی زیاد دست به دست هم داده اند تا این سنت الهی را در مسیر سخت و دور از دسترس قرار دهد.

وی با اشاره به موانع ازدواج بیان کرد: امروزه تحصیل در مقاطع بالا به یکی از موانع ازدواج در پیش روی جوانان شده و یک مشکلی که امر ازدواج دختران را سخت کرده تحصیلات بالای خانمها است .

ناطقی افزود: بسیاری از پسران خواستار ازدواج با دخترانی که به لحاظ تحصیلات بالاتر از آنها باشند نیستند و از جانب دیگر دختری که دارای تحصیلات عالیه است توقع بیشتری نسبت به خواستگاران آینده اش از لحاظ تحصیلات و موقعیت اجتماعی خواهد داشت. البته مسئله ادامه تحصیل تنها از سوی دختران مطرح نیست گاهی بهانه ادامه تحصیل از زبان پسران نیز شنیده می شود.

وی اظهار داشت: حال باید اندیشید چه مسئله ای باعث شده است که ازدواج مانعی بر سر راه ادامه تحصیل فرض شود ، در حالی که زوج های موفق زیادی هستند که توانسته اند در کنار تشکیل خانواده و رسیدن به آرامش روحی و جسمی در کنار یکدیگر به مدارج بالای علمی دست پیدا کنند.

کارشناس برجسته فرهنگی ادامه داد: با یک برنامه ریزی مناسب و همچنین توافق با همسر آینده می توان به راحتی در کنار زندگی مشترک به تحصیل نیز ادامه داد.

وی یکی دیگر از موانع ازدواج جوانان را والدین سختگیر دانست و افزود: همانطور که عرض کردم خانواده نقش مهم و تعیین کننده ای در امر ازدواج جوانان دارند اما بعضی از والدین در مسیر انتخاب و ازدواج فرزندانشان به قدری سخت گیر می شوند که تبدیل به بزرگترین مانع ازدواج فرزندانشان می گردند.

ناطقی بیان کرد: گاهی والدین آرزوهای بر باد رفته خود را در هنگام ازدواج به فرزندانشان تحمیل می کنندو با بهانه تراشی و گذاشتن شرط و شروط های سختگیرانه مثل، تعیین مهریه های بالا، ایراد گرفتن به تحصیلات ، قیافه ، محل زندگی ، گرفتن عروسی های آنچنانی ازدواج را از مسیر طبیعی آن خارج می کنند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مانع ازدواج می تواند سنتها و آداب و رسوم غلط باشد،گفت: در چند سال گذشته سنت ها و رسومی که بسیار زیبا بودند و پشت سر هر کدام از آنها فلسفه ای نهفته بود تبدیل شده اند به سنت هایی غلط که در بعضی از شهرستان ها و قومیت ها شکلی افراطی تر به خود گرفته است.

کارشناس برجسته فرهنگی افزود: گرفتن مراسم ها به شکل تجملاتی با هزینه های گزاف و تزیینات و عکاسی و فیلم برداری ، خرید های آنچنانی از این قبیل رسوم است. بعضی از اوقات نیز این سنت ها جنبه مالی ندارند اما باعث تاخیر در ازدواج هستند ، مانند موکول کردن ازدواج فرزند کوچکتر به ازدواج فرزندان بزرگتر، اعتقاد به ازدواج های فامیلی ، و یا اعتقاد به شانس و بخت گشایی از دیگر رسوم غلطی است که در امر ازدواج وجود دارد.

وی یکی دیگر از موانع ازدواج را رقابتهای بی حاصل و چشم و هم چشمی دانست و گفت:یکی از ثمرات بروز چشم و هم چشمی و تجمل گرایی در میان خانواده های ایرانی بالارفتن سن ازدواج است.

ناطقی افزود: هزینه های شروع یک زندگی مشترک با توجه به مناسبات اقتصادی موجود در جامعه به خودی خود بالاست،حال وقتی این قضیه با پدیده تجمل گرایی و چشم و هم چشمی همراه شودازدواج جوانان را سخت تر خواهد کرد.

وی گفت: بسیاری از جوانان و خانواده های آنها برای اینکه بتوانند از گردونه رقابت در خریدهای لوکس و آنچنانی و مراسمات مجلل عقب نمانند زیر بار قرض هایی می روند که تا سالیان سال باید تاوان آن را پس دهند .

کارشناس برجسته فرهنگی مسکن را یکی دیگر از موانع مهم ازدواج برشمارد و گفت: کمتر جوانی هست که در ابتدای ازدواج قدرت خرید مسکن را داشته باشد  و بالا رفتن نرخ مسکن و اجاره بها هم از موانع بزرگ سر راه جوانان می باشد.

وی با بیان اینکه  یک ازدواج موفق می تواند باعث آسایش جسم و آرامش روان فرد و جامعه باشد،گفت: به هر مقدار که ازدواج جوانان بر اساس موانعی که ذکر شد و یا موانع دیگر به تاخیر بیفتد تاثیرات منفی آن بیشتر دامان جامعه را خواهد گرفت.

وی افزود: حل این مشکلات نیازمند همدلی همه نهاد های اجتماعی و دولت و خانواده است که بتوانند جامعه را از بحران تاخیر در ازدواج جوانان برهانند.

ناطقی اظهار داشت: خوشبختانه مسئله ای که این روزها به خاطر ویروس کرونا و شرایط جامعه به وجود آمده به میزان قابل توجهی از موانع ازدواج را مرتفع کرده است .

وی تصریح کرد: جوانانی که قبلا اسیر چشم و هم چشمی و رقابتهای ناسالم بودند الان به ساده ترین شرایط ممکن بسنده کرده اند و زندگی مشترکشان را شروع کرده اند.

کارشناس برجسته فرهنگی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم که همه جوانان به این مسئله برسند که کلی از هزینه هایی که برای ازدواج متحمل می شدند بیهوده بوده و هیچ دخلی در خوشبختی آنان نداشته است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات