یک استاد دانشگاه در گفتگو با بسیج:

آمریکا با دولت فعلی وارد مذاکره نخواهد شد/گره زدن سرنوشت کشور به انتخابات آمریکا اشتباه است

آمریکا تصور می کند که ایران از مقاومت فعال دست برداشته و منتظر مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکاست و تا آن زمان سیاست صبر و انتظار را در دستورکار دارد
کد خبر: ۹۲۶۰۵۹۰
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳

آمریکا با دولت فعلی وارد مذاکره نخواهد شد/گره زدن سرنوشت کشور به انتخابات آمریکا اشتباه است

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، مزاحمت دو جنگنده آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ماهان در آسمان سوریه، با هر هدف پشت پرده ای که باشد، برای آمریکا مسئولیت زا و دارای تبعات مختلف است.

دکتر ابوذر گوهری مقدم استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج، در این مورد اظهار داشت: به نظر می رسد آمریکا در ماه های اخیر پس از شهادت سردار سلیمانی به جمع بندی هایی درباره جمهوری اسلامی رسیده که می خواهد آنها را تثبیت کند که اگر چنین شود تبعات منفی برای ما خواهد داشت.

وی به تصور آمریکا در مورد اینکه ایران محاسبات اش را تغییر داده، اشاره کرد و افزود: آمریکا تصور می کند که ایران از مقاومت فعال دست برداشته و منتظر مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکاست و تا آن زمان سیاست صبر و انتظار را در دستورکار دارد لذا می خواهند از این فرصت سواستفاده کرده و بدون نگرانی نسبت به واکنش ایران، ضربات خودش را وارد سازد.

دکتر گوهری مقدم، اقدام آمریکا در مورد ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایران را تروریستی خواند و گفت: این اقدام با هدف سنجش میزان صبر جمهوری اسلامی و آستانه تحریک ایران انجام شد و خواستند این پیام را بدهند که حاضرند اقدامات دیگری هم انجام دهنند.

این استاد دانشگاه بر بازگشت ایران به حوزه مقاومت و احیای بازدارندگی تاکید کرد و سپس اضافه نمود: ما نباید سیاست داخلی و خارجی خودمان را به تحولات داخلی دیگر کشورها گره بزنیم بلکه باید از ظرفیت های کشور برای تغییر محاسبات دشمن استفاده نماییم زیرا اگر بخواهیم منفعلانه رفتار کنیم و منتظر نتایج انتخابات آمریکا باشیم دچار خسارت محض خواهیم شد، بهتر است توجه داشته باشیم که حتی اگر دموکرات ها در انتخابات آمریکا پیروز شوند قرار نیست امتیازاتی به ما بدهند و برجام مدنظر آنها هم شبیه برجام ترامپ خواهد بود و وارد مسائل منطقه ای و موشکی و دفاعی ما خواهند شد و فشار را افزایش خواهند داد.

گوهری مقدم ادامه داد: آمریکایی ها و حتی دموکرات ها دیگر با دولت فعلی ایران وارد مذاکره نخواهند شد و دولت جدید جمهوری اسلامی هم تابستان سال آینده بر سر کار خواهد آمد که تا زمان استقرار زمانبر خواهد بود لذا گره زدن سرنوشت کشور در عرصه های مختلف مانند اقتصاد و.. به نتیجه انتخابات آمریکا یک خطای راهبردی است که باید از طریق مقاومت فعال و ایجاد بازدارندگی علیه دشمنان تصور آنها را از بین ببریم و بر اساس توانمندی های داخلی و اتکا به ظرفیت های داخل، شرایط کشور را در جهت تقویت قدرت ملی مدیریت کنیم.

از دکتر گوهری مقدم پرسیدیم که تصور آمریکا از اقتصاد ایران و شرایط معیشتی مردم و تکرارهای فراوان برخی مدیران در مورد گره زدن همه مشکلات کشور به تحریم، چه اثری در اقدامات آمریکا دارد، که پاسخ داد: تردیدی نیست که تحریم ها تا درصدی، اثرگذار بوده است اما اینکه همه مشکلات را به تحریم مرتبط کنیم اشتباه است در حالیکه باید فعالانه عمل کرده و مانع تصور آمریکا مبنی بر تثبیت تحریم ها و آستانه فروپاشی اقتصادی، شویم. ما باید توان داخلی را افزایش دهیم و دیپلماسی با کشورهای همسایه و کشورهای محور مقاومت را در برنامه داشته باشیم تا از فشار تحریمی کم کند و راه برون رفت از مشکلات تحریم را ایجاد نماید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار