معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: با حضور رسانه‌ها می‌توانیم حق و حقیقت را به مردم نشان دهیم در صورتی که واقعاً حقیقت را بازگو کنیم و مردم اگر روراستی را ببیند، می‌پذیرند.
کد خبر: ۹۲۶۰۸۳۵
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷

به گزارش بسیج،  فائزه عظیم‌زاده‌اردبیلی در خصوص مسئله حجاب گفت: من در سال‌های متوالی که به‌عنوان نماینده یک زن ایرانی به کشورهای مختلف سفر کردم و سخنرانی‌های متعددی داشتم. افراد را در مقابله باحجاب به سه دسته می‌توان تقسیم کرد. دسته اول افرادی هستند که طالب دین اسلام و حجاب هستند و در مورد آن تحقیق و تأمل می‌کنند و دیدگاه و انتخاب فرد مقابل را به‌عنوان یک فرد مسلمان محترم می‌شمارند.

وی افزود: دسته دوم افراد خاکستری‌ای هستند که در برابر شرایط و احوالات جو در حال تغییر و تردید هستند و دسته سوم افرادی هستند که دینی ندارند یا اگر داشته باشند سایر ادیان را نپذیرفته‌اند و کاملاً دین اسلام و آموزه‌های آن را انکار می‌کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) یادآور شد: ما مردم مسلمان چه ایرانی و چه غیر ایرانی، چه مرد و چه زن باید آراستگی و زیبایی و شیک‌پوشی را در حجاب داشته باشیم. حجاب فقط چادر نیست. پوششی کامل و مناسب است که در کنار آن باید عفیف بودن را داشته باشیم و این مقوله فقط شامل بانوان نیست. در همه موارد چه خانم‌ها و چه آقایان باید آن را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: درواقع می‌توان این‌طور گفت که حجاب یکی از نمادهای عفاف است. عفاف در وجود هر انسانی است که تعدیل و کنترل قوه شهوت و غرایز انسانی را بر عهده دارد؛ و یک فرد عفیف تعادلی ازنظر باورها و بینش‌ها و خواسته‌های خودش ایجاد کرده است.

عظیم زاده ادامه داد: عفاف زمینه‌های مختلفی دارد. ایمان و آگاهی فرد و نیز عبادت و نیایش فرد و همچنین حیا و آبروداری فرد می‌تواند زمینه‌های فردی تحقق عفاف باشد و اگر این زمینه‌ها وجود نداشته باشد زمینه‌های اجتماعی هم شکل نمی‌گیرد. به این خاطر است که مبحث عفاف بسیار گسترده است و آن را در تمام مراحل زندگی مادی و معنوی خود تجربه می‌کنیم. از عفاف کلام، نگاه، رفتار با فرزندمان، تربیت و آموزش، اداره کشور و... این نکته را باید در نظر داشته باشیم که عفاف از خانواده شروع می‌شود. قرار نیست آن را جامعه به ما بدهد. از همان کودکی، نزد پدر و مادر، آغاز می‌شود و ریشه می‌گیرد و در بزرگ‌سالی به ثمر می‌رسد. در نتیجه آن، زندگی در آرامش به‌دور از تزویر و دروغ، رزق و روزی حلال فرزندانمان را عفیف و پاک‌دامن به بار می‌آورد.

وی با مثال زدن موضوع کرونا افزود: مثل همین موضوع کرونا، ما باید از خودمان شروع کنیم. رفتار فردی هر انسانی درنهایت یک جامعه را می‌سازد. ما مجموعه‌ای از افراد هستیم که جامعه‌ای را تشکیل می‌دهیم زمانی که ما تک‌به‌تک از ماسک استفاده کنیم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، دیگر جامعه‌ای دچار بیماری نخواهد شد. فساد اقتصادی نخواهد داشت. دغدغه بیکاری و بی‌بندوباری، فردگرایی دوری از ازدواج و روی آوردن به تجرد گرایی مطرح نخواهد شد.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) یادآور شد: در حال حاضر به علت تغییر باورها و جایگاه ارزش‌ها فرهنگ غرب‌گرایی بدون هیچ زیرساختی وارد فرهنگ ایرانی شده و خانواده‌های ایرانی را مورد هجوم قرار داده است. ازاین‌رو خانواده و دولت به همراه رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در آینده فرزندانشان دارند؛ و می‌توانند حتی سرنوشت فرد را تغییر دهند. یک انسان تربیت‌شده در راه صحیح در بدترین شرایط هم مجدد راه درست را انتخاب می‌کند.
رفتار و اخلاق فردی اگر صحیح و کنترل نشده باشد بار اجتماعی منفی‌ای خواهد داشت و در نتیجه بار حقوقی آن هم ناخوشایند خواهد بود. جامعه دچار تزلزل و ازهم‌پاشیدگی می‌شود و در نتیجه آن دوری و فردگرایی به همراه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما آیا مسئولین دولتی و حکومتی در خصوص ترویج فرهنگ عفاف و حجاب خوب عمل کرده‌اند یا خیر، گفت: اصلاً خوب عمل‌نکرده‌اند، مادامی‌که مردم دروغ را می‌شنوند و راست قضیه پشت پرده پنهان بماند، بی‌اعتمادی در مردم ریشه دوانده و اصل ماجرا فراموش و بعد مدت‌زمانی از دیدگان محو خواهد شد؛ و آن زمان است که بهانه‌تراشی‌ها برای نپذیرفتن حق از سوی مردم به وجود میاید. دولت باید با مردمش روراست باشد. آگاهانه با آن‌ها برخورد کند. مردم راستی و درستی را ندیده‌اند، نشنیده‌اند و نمی‌تواند راستی آزمایی کنند. در نتیجه موجب گمراهی و تغییر عقیده و تغییر سبک زندگی فردی و اجتماعی خواهد شد.

عظیم زاده در مورد نقش وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم در زمینه گرایش به بدحجابی توضیح داد: در حال حاضر که وضعیت اقتصادی مردم اصلاً مناسب نیست. خیلی‌ها کمبود و نبود امکانات و شرایط را به حجاب و دین نسبت می‌دهند، اما درحالی‌که این‌طور نیست. حجاب و عفاف به خانواده بازمی‌گردد و هیچ ارتباطی به شرایط حال حاضر ندارد. عفاف و تربیت فردی امری درونی است که از خانواده نشات می‌گیرد؛ و حتی این درحالی‌که است که داشتن شرایط بد اقتصادی مشکلات عدیده مادی و معنوی، در چنین افرادی اعتقادشان را سست نمی‌کند بلکه حتی امیدوارتر به گشایش رحمت الهی زندگی‌شان را ادامه می‌دهند نه آنکه آن را انکار کنند.

وی تصریح کرد: مشکل ما از آن زمانی شروع شد که انگلیس حدوداً ۱۳۰ سال پیش لقمه حرام را وارد سفره‌های ما ایرانی‌ها کرد؛ که بعد از مدتی نزول، رباخواری، دروغ، درمیان مردم عادی شد و دودستگی اعتقادی به وجود آورد، حکومت‌ها آموختند چگونه دروغ را راست به مردم جلوه دهند.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) در مورد وضعیت جوانان افزود: جوانان ما شرایط بدی دارند باید به آن‌ها امکانات داده شود ولی متأسفانه امکانات و خدمات رایگان با سوددهی بالا برای رسانه‌هایی است که فیلم‌های مبتذل و سریال‌های نمایش خانگی تولید می‌کنند و با این سیاست تجمل‌گرایی و مادی‌گرایی را به مردم تلقین و تزریق فکری می‌کنند. دیگر گوش شنوایی نیست جوانان بهانه‌تراشی می‌کنند برای دوری از ازدواج و شرایط به‌طوری سخت شده است که کسی به حقش راضی نیست، امید به رحمت پروردگار و وعده‌های قران ندارند، دین کمرنگ‌تر شده و عفاف بی‌روح و بی‌رمق. درصورتی‌که دولت باید برای جوانان و ترغیب فرهنگ و آداب اسلامی تلاش کند.

وی با اشاره به شرایط تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای ادامه داد: چرا در همه فیلم‌ها و سریال‌هایی که ساخته می‌شود مشکل تأمین محتوا داریم و فیلم‌نامه‌هایی با مضمون فقر و تنگدستی پررنگ است. افرادی فقیر و تهی‌دست هستند محجبه و چادری و بالعکس کسانیکه بی‌حجاب و خوش‌پوش و تحصیل‌کرده هستند خانواده‌هایی باشخصیت و از سطح بالایی برخوردارند. درصورتی‌که در عالم واقع به این صورت نیست. حجاب و عفاف خودش ارزش و طبقه اجتماعی می‌آورد. کسانیکه آگاهانه حجاب را انتخاب کرده‌اند در طبقه اجتماعی از شرایط خوبی برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: حتی در خارج از ایران هم به این نکته رسیده‌اند و آن را باور دارند که اسلام دین کاملی است و برای زن ارزش و احترام خاصی قائل است چراکه زن حتی بعد از ازدواج می‌تواند شاغل نباشد و از حق‌وحقوق خود دفاع کند. برای ازدواج شرایطی را باید طی نمود و همه این موارد ارزش والای مقام زن را نشان می‌دهند درصورتی‌که در کشورهای دیگر که خود را مهد تمدن می‌دانند بسیاری از بانوان از حقوق خوبی برخوردار نیستند و پابه‌پای همسرانشان کار می‌کنند و به‌راحتی هم در صورت نداشتن تفاهم از زندگی مشترک با فرد مقابل کنار گذاشته می‌شوند؛ اما در آداب اسلامی به این راحتی نیست و نبوده و زن جایگاهش مورد تحسین و توجه قرار داده‌شده است.

عظیم زاده در مورد سهم رسانه ملی در زمینه ترویج عفاف و حجاب گفت: رسانه ملی و رسانه‌های جمعی نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف دارند. تا جایی که می‌توان گفت رسانه ملی به‌عنوان یک عنصر نامرئی در خانواده حضور دارد و همه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد؛ یعنی اگر خانواده‌ای چهار نفر هستند باید باوجوداین دست از رسانه‌ها آن را پنج نفر حساب کنیم.

وی افزود: با حضور رسانه‌ها می‌توانیم حق و حقیقت را به مردم نشان دهیم. در آن صورت که واقعاً حقیقت را بازگو کنیم. مردم اگر روراستی را ببیند، می‌پذیرند. ما نباید اجازه بدهیم که راستی و درستی فراموش شود. صدای رسانه نزد مردم رسا و گیراست و هر آنچه را ببیند می‌پذیرند؛ بنابراین باید خوبی، عدالت، فرهنگ صحیح اسلامی در قالب داستان‌های آموزنده درعین‌حال خوش آب و رنگ و دل‌نشین، نشان دهیم نه آنکه افراد را اسلام زده و دین‌گریز کنیم. زمانی که سردمداران کشور به مردم راست بگویند و به‌راستی عمل کنند آن‌ها هم می‌پذیرند. حضرت علی علیه‌السلام، می‌فرمایند عاقل‌ترین آدم‌ها عفیف‌ترین آن‌هاست. به‌درستی رفتار کنید. به‌درستی سخن بگویید. در آن صورت است که رفتار فردی در اجتماع تأثیر خواهد گذاشت.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) در پایان تأکید کرد: علم را همراه با دین بیاموزید و تعلیم دهید. انسان بی‌دین علمش هم کامل نخواهد بود؛ و به این نکته توجه باید داشت که عفیف بودن در همه امور است و فقط مختص به بانوان نیست، بلکه شامل آقایان هم خواهد بود. افراد عفیف، جامعه عفیفی را هم تجربه خواهد کرد. به‌دوراز هرگونه دروغ‌گویی و فساد و دشمنی و دین‌ستیزی.

ارسال نظرات