اطاله دادرسی موجب بروز شائبه می‌شود

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: اطاله دادرسی در پرونده‌ها موجب بروز شبهه و ایجاد شائبه می‌شود و جایگاه قضاوت بسیار رفیع است که نباید با هیچ چیزی عوض شود
کد خبر: ۹۲۶۰۹۷۴
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷

به  گزار خبرگزاری بسیج از لرستان،  محمد رزم امروز   در اجرای مراسم تحلیف کارآموزان قضائی دادگستری لرستان گفت: خوشحالیم که مراحل جذب و آزمون شما عزیزان سپری شده و امیدواریم به زودی در منصب قضا قرار خواهید گرفت.

وی ضمن اشاره به اینکه شغل قضاوت منصبی بسیار مهم و خطیر است که از شأن و جایگاه بسیار بالا و مقدسی در آیات و روایات و آموزه‌های دینی برخوردار است، افزود: قضاوت جایگاه پیامبران و وصی آنها و ائمه و جانشینان آنها و فقها و جایگاه ولایت فقیه است و این امر توسط مقام معظم رهبری به ریاست قوه قضائیه تفویض شده است که قضات از بین افراد تحصیل کرده رشته حقوق و حوزه‌ها با سپری کردن مراحل خاصی انتخاب شوند.

نماینده عالی دستگاه قضائی در استان ضمن اشاره به اینکه حکم و قضاوت بین مردم وظیفه امام (ع) یا نایب و جانشین امام (ع) و در زمان غیبت کار فقیهی است که مسلط به فقه و جامع الشرایط است، بیان داشت: پیامبر (ص) می‌فرمایند خدا پشتیبان قاضی است تا زمانی که قاضی ظلم و ستم نکند و از این رو شما عزیزان باید بر این موضوع کاملاً مراقبت کنید.

رزم ضمن اشاره به آیات روایات متعدد در باب قضاوت، افزود: عملکرد عادلانه قضات موجب جلب اعتماد مردم می‌شود که ولی نعمتان و پشتیبانان نظام و قوه قضائیه و سرمایه اجتماعی ما هستند.

وی با اشاره به اینکه قضاوت باید به گونه‌ای انجام شود که طرفین پرونده و اصحاب دعوا متوجه شوند که قضات بی طرف هستند، بیان داشت: تکلیف قاضی این است که ابتدا طرفین را به صلح و سازش دعوت کند.

رئیس شورای قضائی لرستان ضمن اشاره به اینکه تکریم ارباب رجوع و رعایت شأن و جایگاه کرامت والای انسانی بایستی همواره مد نظر قضات باشد و این مسئله مورد تاکید آموزه‌های دینی، مقام معظم رهبری و آیت الله رئیسی و نیز دیگر بزرگان است، بیان کرد: در محکمه و در اثنای رسیدگی‌ها نباید هیچ انسانی حتی مرتکب جرم تحقیر شود و بایستی حقوق شهروندی اشخاص در حد کمال رعایت شود زیرا که مردم ولی نعمت ما هستند و باید احترام به آنها سرلوحه کار همه به ویژه قضات باشد.

رزم ضمن اشاره به اینکه تکریم ارباب رجوع جز برنامه‌های اولویت دار و محوری ریاست قوه قضائیه است، افزود: قضاوت قضات بایستی عادلانه و منجر به ایجاد امنیت، بازدارندگی، اصلاح و عبرت آموزی شود.

وی ضمن اشاره به اینکه رفع اطاله دادرسی بایستی مورد توجه قضات باشد، بیان داشت: اطاله دادرسی در پرونده‌ها موجب بروز شبهه و ایجاد شائبه می‌شود و جایگاه قضاوت بسیار رفیع است و نباید با هیچ چیزی عوض شود و در طول دوران خدمت قضائی از توجه به مسائل مالی که در شأن قاضی نیست باید پرهیز کرد.

رئیس کل دادگستری استان ضمن اشاره به اینکه قضات باید مسائل اخلاقی را رعایت کنند، اظهار داشت: قاضی امین ناموس، جان، مال و آبروی مردم است است و مردم در جامعه ما قاضی را در جایگاه حضرت علی (ع) می‌بینند و رفتار او را به مثابه قانون می‌دانند.

رزم ضمن تاکید بر اینکه توجه ویژه به آموزش و به روز بودن و مطالعه مستمر، تسلط به قوانین و آرای وحدت رویه بایستی در دستور کار قضات باشد، بیان کرد: در انجام کار نیت خالصانه و خدایی داشته باشید و کار را شروع کنید و عمل خالص آن است که شما فقط منتظر تقدیر از جانب خداوند باشید.

وی ضمن تاکید بر اینکه قاضی نباید به دنبال مسائل فرعی و حاشیه‌ای باشد، افزود: اجرای سیاست‌های اولویتی ریاست قوه قضائیه باید به طور جدی توسط قضات دنبال شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار