خبرهای داغ:

غدیر؛ فرصتی برای مواسات و همدلی

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینكه ویژگی غدیر همراه با شادی بودن است، افزود: غدیر فرصتی برای مواسات و همدلی است، فرصتی برای لبخند مردم تا حس خوب داشته باشند.
کد خبر: ۹۲۶۱۱۲۰
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷

آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در جلسه قرارگاه همدلی و مواسات این استان كه به‌ منظور استمرار كمک به نیازمندان برگزار شد، خواستار استفاده از فرصت عید غدیر برای مواسات و همدلی شد و گفت: برای عید غدید باید یک حركت چشم‌گیر و ارزشمند راه افتد و باید غدیر را جلوه دهیم.

وی با بیان اینكه  ویژگی غدیر این است که همراه با شادی است و بعد از آن محرم و صفر است، افزود: غدیر فرصتی است برای لبخند مردم تا حس خوب داشته باشند. در دهه ولایت که جشن‌ها برپا خواهد بود صفایی در جامعه ایجاد کنید.

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه نیاز داریم تا مردم آرامش داشته باشند، گفت: خداوند در قرآن كریم فرموده است «... أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛... آگاه باش كه با یاد خدا دلها آرامش مى‏‌یابد» (آیه ۲۸ سوره رعد) و اگر این آرامش نیاز نبود که خداوند در قرآن به آن اشاره نمی‌کرد.

وی با طرح این سؤال كه چگونه آرامش ایجاد کنیم، برگزاری رزمایش همدلی و مواسات را آرامش‌بخش توصیف كرد و گفت: امیدواریم در مرحله بعدی رزمایش به‌صورت بهتری كارها را پیش ببریم.

امام جمعه شیراز ضمن تشکر از كسانی كه در ماه‌های گذشته برای كمک به نیازمندان تلاش كردند، گفت: تلاش می‌كنیم در مرحله دوم اقدامات قرارگاه مواسات و همدلی نیز بتوانیم كارهای شایسته و خداپسندانه‌ای را در این عرصه انجام دهیم.

وی افزود: این كار همدلی و مواسات و كمك به نیازمندان یک اثر بسیار نیک اجتماعی دارد و آن احساس آرامش و رضایتی است که در مردم ایجاد می‌شود، همان‌طور که در قرآن کریم می‌فرماید «... لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا مَا أَلَّفْتَ بَینَ قُلُوبِهِمْ...؛ ... اگر آنچه در روى زمین است همه را خرج میکردى نمى‏ توانستى میان دلهایشان الفت برقرار كنى...» (آیه ۶۳ سوره انفال). اگر هزاران هزار میلیارد پول خرج کنید، نمی‌توانستید تآلیف قلوب دهید اما با این نگاه اخلاقی که رهبر معظم انقلاب آغازگر آن بودند، تألیف قلوب ایجاد شده است و کار راحت‌تر و صمیمی‌تر پیش می‌رود.

نیازمند انسجام و وحدت هستیم

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه هدف ما در مرحله دوم این رزمایش آن است که انسجام و وحدت میان مردم تعمیق و گسترش یابد که این نیاز جدی نظام ما در بعد امنیتی و سیاسی است، گفت: در روایتی از معصوم داریم که خیر رساندن مانند باران است که به خوب و بد باید ببارد و باید این حس را ایجاد كنیم و در قالب این قرارگاه مانند باران عمل كرده و همه جا بباریم و به مخاطب كاری نداشته باشیم، این فرد مخاطب با هر نگاه و عقیده‌ای، یک ایرانی نیازمند است و به این موضوع ‌توجه کنیم چون دل‌ها را نرم می‌کند و صفایی در جامعه حاکم می‌شود که بسیار‌ مفید است.

امام جمعه شیراز بیان كرد: بحثی تحت عنوان دستاوردهای اجتماعی کرونا شروع شد که شیوع کرونا باعث شد یکسری از همدلی‌ها و توجه به هم نوع را دوباره به‌دست بیاوریم نظیر اتفاقی که در دفاع مقدس بود، ولو اینکه جنگ برای ما مشکل و بلا بود ولی یک آثار مثبتی در کنار آن به دست آوردیم. خوب است این دستاوردها مدنظر دست‌اندركاران قرارگاه باشد و در مرحله بعدی این موارد را تقویت کنیم. خصوصاً با این سرفصل خدمات که بسیار قابل توسعه است.

وی همچنین گفت: نکته دیگر این است که کمک‌ها قابل تنظیم با نیازهای خانواده‌ها باشد اما باید دقت کنیم چون راه حل خود می‌تواند آسیب داشته باشد و باید دائماً به‌صورت هوشمند آن را تنظیم کنیم.

آیت‌الله دژكام ادامه داد: به نظر می‌رسد اصناف باید خود فکری کنند و سعی کنیم گردش پول را که برای خرید بسته‌های معیشتی اختصاص می‌دهیم، در بین همه طیف‌های مختلف اصناف داشته باشد تا همه بهره‌مند شوند، چون این گردش مالی خود باعث رفع نیازهای اصناف می‌شود. این کار آسانی نیست اما باید مدیریت کنیم. اگر بخواهیم هوشمند و دقیق کار انجام شود راه حل اساسی این است که به بحث محله‌محوری و مسجدمحوری برگردیم که در قسمت اول رزمایش مدنظر بود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس تأكید كرد: این رزمایش فرصت خوبی است که پایگاه‌ها، گروه‌های جهادی، مساجد و محله‌ها را فعال کنیم تا همدیگر را پیدا کنند. سعی کنیم از فرصت‌هایی که در رزمایش است استفاده کنیم و همه در محلات همدیگر را بهتر بشناسند تا این‌گونه سرویس و خدمات بهتر ارائه شود.

فرصتی برای نزدیک شدن دل‌ها

وی یادآور شد: امروزه خصوصاً در شهرهای بزرگ این آسیب اجتماعی وجود دارد که ممکن است عده‌ای از نظر فیزیکی در کنار یکدیگر زندگی کنند ولی از نظر همدلی و صمیمیت اصلاً به هم نزدیک نیستند و این فرصت نزدیک شدن دل‌ها به هم را با محوریت محله و مسجد و پایگاه‌ها و گروه‌های جهادی که مربوط به محلات و مساجد هستند، باید تقویت کنیم.

آیت‌الله دژكام با یادآوری رسم قدیمی كه اگر کاری می‌کنید معلوم باشد که چه کسی بانی کار‌ است، گفت: گروه‌های جهادی سبب ایجاد انگیزه می‌شوند اما باید تلاش کنیم که بانی کار هم دیده شود و بعد مردم از اینکه سازمانی امکاناتی در اختیار دارد ناراحت نخواهند بود اما اگر بانی کار دیده نشود، اعتراضات وجود خواهد داشت مثلاً ممکن است قشرهایی از مردم بپرسند کمیته امداد یا اوقاف، بنیاد مستضعفین، ستاد اجرایی فرمان امام و... چه می‌کنند، بنابراین باید معلوم باشد که نقش این سازمان‌ها در مواسات و همدلی و کمک به نیازمندان چیست.

امام جمعه شیراز خطاب به دست‌اندركاران قرارگاه مواسات و همدلی فارس توصیه كرد: مراقب همه این موارد باشید، زیبایی کار به همین است که این ظرافت‌ها را به همراه داشته باشد. همچنین نوع تحویل بسته‌های معیشتی هم مهم است. حس خوب ایجاد کنید و حرمت و آبروی نیازمند را ایجاد کنید.

وی با یادآوری اینكه در ایام کرونا پایگاه مجازی حال خوب یا حس خوب ایجاد شد، گفت: در مجموعه ما و کارگروه سلامت چند مجموعه ارزشمند در فضای مجازی شکل گرفت که عمدتاً برای ایجاد حال و حس خوب است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها