چرا امام محمدباقر(ع) را شکافنده علوم لقب داده‌اند؟

امام محمد باقر(ع)در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد همه بزرگان بنى‌هاشم بود. روایات و احادیث، در زمینه مسائل و احکام اسلامى، تفسیر، تاریخ اسلام و انواع علوم، از حضرت به یادگار مانده است.
کد خبر: ۹۲۶۱۲۰۲
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ امام محمد باقر (ع) پنجمین اختر فروزان آسمان امامت و هفتمین گوهر عرش عصمت است. ایشان سوم صفر سال ۵۷ هجری یا به روایتی دیگر سال ۵۶ هجری، در مدینه به دنیا آمد. نام او «محمد» و کنیه اش «ابو جعفر» است. آن حضرت القاب بسیاری داشت که از آن میان لقب باقر یا باقر العلم (شکافنده علوم) از همه مشهورتر است.

امام باقر (ع)، در طول زندگی خود، به نشر و گسترش حقایق و معارف الهى پرداخت. مشکلات علمى را تشریح نمود. جنبش علمى دامنه دارى به وجود آورد که مقدمات تاسیس یک دانشگاه بزرگ اسلامی را که در دوران امامت فرزند گرامیش امام صادق به اوج عظمت رسید، پى ریزى کرد که آوازه علوم و دانش هاى امام باقر چنان اقطار اسلامى را پر کرده بود که لقب «باقرالعلوم» (گشاینده دریچه‏‌هاى دانش و شکافنده مشکلات علوم) به خود گرفته بود.

ابن حجر هیثمی یکی از دانشمندان زمان محمد امام باقر (ع) می‏نویسد؛ محمد باقر به اندازه‏‌ای گنج هاى پنهان معارف و دانش‌ها را آشکار ساخته، حقایق احکام و حکمت‌ها و لطایف دانش‌ها را بیان نموده که جز بر عناصر بى بصیرت یا بد سیرت پوشیده نیست. از همینجاست که وى را شکافنده و جامع علوم، و برافروزنده پرچم دانش خوانده‌‏اند.

امام پنجم در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد همه بزرگان بنى هاشم بود. مقام بزرگ علمى و اخلاقى او مورد تصدیق دوست و دشمن بود. به قدرى روایات و احادیث، در زمینه مسائل و احکام اسلامى، تفسیر، تاریخ اسلام، و انواع علوم، از حضرت به یادگار مانده است که تا آن روز از هیچ یک از فرزندان امام حسن و امام حسین (ع) به جا نمانده بود. رجال و شخصیت‌هاى بزرگ علمى آن روز، نیز عده‏اى از یاران پیامبر (ص) که هنوز در حال حیات بودند، از محضر حضرت استفاده می‏کردند.

جابر بن یزید جعفرى و کیسان سجستانى (از تابعین) و فق‌هایی همچون ابن مبارک، زهرى، اوزاعی و، ابوحنیفه، مالک، شافعی، زیاد بن منذر مهدى از آثار علمی او بهره‏مند شده، سخنان حضرت را، بى‌واسطه و گاه با چند واسطه، نقل نموده‌‏اند. کتب و مولفات دانشمندان و مورخان اهل تسنن مانند: طبرى، بلاذری، سلامی، خطیب بغدادى، ابونعیم اصفهانى، و کتبى مانند موطا مالک، سنن ابى‌داود، مسند ابى‌حنیفه، مسند مروزى، تفسیر نقاش، تفسیر زمخشرى، و ده‌ها نظیر این‌ها، که از مهم‌ترین کتب جهان تسنن است، پر از سخنان پرمغز پیشواى پنجم است و همه جا جمله «قال محمد بن على» و یا «قال محمد الباقر» به چشم مى‌‏خورد

کتب شیعه نیز در زمینه‏‌هاى مختلف سرشار از سخنان و احادیث حضرت باقر (ع) است. هر کس کوچک‌ترین آشنایی با این کتاب‌ها داشته باشد، این معنا را تصدیق مى‌‏کند. آثار درخشان علمی پیشوای پنجم و شاگردان برجسته‌‏اى که مکتب بزرگ وى تحویل جامعه اسلامى داد، پیشگویی پیامبر اسلام (ص) را عینیت بخشد. راوی این پیشگویی «جابربن عبدالله انصارى» شخصیت معروف صدر اسلام است.

جابر که یکى از یاران بزرگ پیامبر اسلام (ص) و از علاقه‏مندان خاص خاندان نبوت است، مى‏گوید؛ روزى پیامبر (ص) به من فرمود:؛ پس از من شخصى از خاندان مرا خواهی دید که اسمش اسم من و قیافه‏اش شبیه قیافه من خواهد بود. او درهاى دانش را به روى مردم خواهد گشود. پیامبر (ص) هنگامی که پیشگویی را فرمود که هنوز حضرت باقر (ع) چشم به جهان نگشوده بود.

سال‌ها از این جریان گذشت، زمان پیشواى چهارم رسید. روزى جابر از کوچه‏‌هاى مدینه عبور مى‏‌کرد، چشمش به حضرت باقر افتاد. وقتى دقت کرد، دید نشانه‌هایى که پیامبر فرمود: ه بود، در او هست. پرسید: اسم تو چیست؟، گفت: محمد بن على بن الحسین.
جابر بوسه بر پیشانی او زد و گفت:جدت پیامبر (ص) به وسیله من به تو سلام رساند!

جابر از آن تاریخ، به پاس احترام پیامبر و به نشانه عظمت امام باقر (ع) هر روز دو بار به دیدار حضرت مى‏رفت، او در مسجد پیامبر میان انبوه جمعیت مى‏نشست. در پاسخ بعضى از مغرضان که از کار وى خرده‌‏گیری می‏‌کردند، پیشگویی پیامبر اسلام را نقل مى‏‌کرد که بر این اساس و با توجه به پیشگویی پیامبر (ص) حضرت ملقب به باقر گشت.
 
ایکنا
ارسال نظرات
آخرین اخبار