در حالی که یکی از اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزاری کنکورها را نفی می‌کند، دبیر ستاد بر برگزاری آزمون‌ها تأکید دارد.
کد خبر: ۹۲۶۱۳۲۱
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، از عجایب تصمیم‌گیری در کشور این است که در یک نهاد دو صدا و دو نظر متفاوت شنیده می‌شود. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا می‌گوید کنکور باید به عقب بیفتد از آن طرف ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و دبیر ستاد مبارزه با کرونا اعلام می‌کند که نمی‌توان کنکور را عقب انداخت.

در این میان داوطلبان آزمون‌ها نمی‌دانند چه کنند. توزیع کارت ورود به جلسه آزمون دکتری آغاز شده و این آزمون در روز پنجشنبه ۹ مردادماه با حضور ۱۷۹ هزار داوطلب برگزار می‌شود. آزمون زبان وزارت بهداشت نیز فردا با حضور بیش از یک هزار و ۹۰۰ داوطلب برپا خواهد شد. از هفته آینده هم برگزاری آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری گروه پزشکی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گفته محرز؛ اصلاً وضعیت فعلی تهران خوب نیست و کنکور باید عقب بیفتد و به هیچ‌وجه هیچ نوع تجمعی توصیه نمی‌شود. چراکه امکان انتقال بیماری آن هم با ساعت‌ها نشستن در فضای بسته وجود دارد. هرجا هر تجمعی هست باید کنسل شود، عزاداری، عروسی، رستوران و یا هر نوع مراسم دیگری! سرعت انتشار بیماری وحشتناک و فوق‌العاده بالاست و به سرعت همه را درگیر می‌کند.

از سوی دیگر سو حریرچی می‌گوید در مورد کنکور ستاد ملی کرونا تصمیم می‌گیرد، یک قسمت تصمیم با وزارت بهداشت است، یک قسمت را وزارت علوم تصمیم‌گیری می‌کند. به گفته رئیس سازمان سنجش باید بدانیم ورود به دانشگاه می‌خواهیم یا نه؟ بدون کنکور که نمی‌توان وارد دانشگاه شد، به لحاظ سلامتی هم باید بگویم هیچ کس از شهر خودش خارج نمی‌شود، ما فاصله ۱,۲ متری خواسته بودیم که سازمان فاصله ۱.۸ متری را در نظر گرفته است و برای بیماران و افراد مشکوک آزمون جدا برگزار می‌شود، توجه کنید ممکن است شهریور و پاییز وضعیت بدتر از الان باشد، پس نمی‌توان آن را عقب انداخت.

جالب است بر اساس آمار فوتی‌ها روز گذشته ۲۱۲ نفر دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند و مجموع فوت شدگان به ۱۵ هزار و ۹۱۲ نفر رسیده و همچنین مجموع مبتلایان ۲۹۳ هزار و ۶۰۶ نفر شده است و به گفته ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران طی دو روز گذشته ۲۳۴ نفر در بهشت زهرا(س) تهران به دلیل ابتلا به کرونا دفن شده‌اند و احتمالاً در تهران بیمارستان صحرایی برپا خواهد شد.

حال سؤال مهم این است که آیا مسئولان باید شرایطی را ایجاد کنند که تعداد مبتلایان افزون‌تر شود یا اینکه شرایط را به سمت کاهش موارد ابتلا سوق دهند وقتی سرعت انتشار ویروس تا این حد بالاست چرا باید تجمعات چند هزار نفری ایجاد شود تا تعداد مبتلایان از تعداد فعلی بیشتر شود؟

از طرفی هم علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تدوین طرح دوفوریتی حذف کنکور سراسری و کارشناسی ارشد خبر می‌دهد و می‌گوید طرح دوفوریتی تدوین شده تا سنجش و پذیرش دانشجو فقط از طریق سوابق تحصیلی صورت پذیرد.

قرار است این طرح هفته آینده در مجلس مطرح شود در صورتی‌که دوفوریتی این طرح رأی بیاورد ممکن است که برگزاری آزمون‌های کارشناسی ارشد و سراسری لغو شود و پذیرش دانشجو در سال آینده تنها بر اساس سوابق تحصیلی صورت گیرد.

با این حال هنوز هیچ تصمیم قطعی وجود ندارد و فقط داوطلبان هر روز سرگردان‌تر از دیروز می‌شوند و نمی‌دانند که ویروس کرونا و تصمیم‌های مسئولان چگونه بر زندگی و سرنوشتشان اثر می‌گذارد.

اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی شرط برگزاری کنکورها
‌‌
در این میان ‌‌شب گذشته هم احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با سعید نمکی وزیرت بهداشت، آموزش پزشکی جلسه‌ای در این خصوص داشت. به گفته نادری؛ نمکی یک نامه پنج‌بندی در این جلسه تقدیم کرد که یک پروتکل‌نامه بود و به رئیسی معاون وزارت بهداشت ابلاغ شده بود؛ همچنین رونوشت آن به مسئولان ذی‌ربط از جمله غلامی وزیر علوم بود.‌‌ طی این پروتکل‌نامه، در پنج مورد پروتکل‌ها به طور شفاف ابلاغ شده است که پروتکل‌های کنکور دکتری است که باید همه مو به مو اجرا شوند.‌‌

وی می‌گوید بر این اساس اگر پنج بند این پروتکل اجرا نشود، سعید نمکی وزیر بهداشت با برگزاری کنکور کارشناسی ارشد مخالفت جدی خواهد کرد. این پروتکل‌ها شامل نحوه چینش و جانمایی داوطلبان، چیدمان، تهویه، شرایط محیطی و همچنین ماسک‌گذاری و گشتن و احراز هویت و نحوه بازرسی‌ها و گردهمایی‌هاست که پروتکل کامل و جامع پنج‌بندی است که چندین باید و الزام را برای مسئولان مربوطه به برگزاری کنکور به دنبال دارد.‌‌
‌‌
‌‌به گفته عضو کمیسیون آموزش مجلس در واقع این پروتکل‌ها پایلوتی است برای اینکه ببینیم سازمان سنجش چگونه این آزمون را برگزار می‌کند.‌‌ ‌‌اگر کنکور دکتری را برگزار کردند و این پروتکل‌ها به‌خوبی اجرا نشد قاعدتاً برای کنکور ارشد، جدی خواهیم گرفت و با هماهنگی وزیر بهداشت جلوی برگزاری آن را خواهیم گرفت و قطعاً برگزار نخواهد شد. پس اگر پروتکل‌های مشخص شده در کنکور دکتری رعایت نشود، قطعاً و حتماً کنکور ارشد برگزار نخواهد شد.‌‌

 

/منبع:آنا/

ارسال نظرات
پر بیننده ها