علمدار یزدی :

جواز صنایع اگر نیازمند استعلامات خاص نباشد نیم‌ساعته صادر می‌شود/اشتغال 35هزار نفر با راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام یزد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت:در استان یزد برای صنعتی اگر نیازمند به استعلامات خاصی مانند محیط زیست، جواز ده گانه، خوراک نداشته باشد در سی دقیقه صادر می شود.
کد خبر: ۹۲۶۱۳۸۴
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، محمدرضا علمدار یزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در گفتگو اختصاصی با  یزدرسا، با اشاره به فعالیت های سه حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد اظهار کرد: در حال حاضر قریب 3هزار پروانه بهره برداری صنعتی در سامانه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد ثبت است که این امار تقریبی به دلیل دینامیک بودن آمار پروانه هاست و احتمال دارد تا آخر وقت امروز از 2هزار و 968 پروانه موجود در سامانه چند پروانه تعلیق شوند و یا چند مورد پروانه صادر شود.

***واقعی سازی آمار صنایع فعال استان یزد

علمدار یزدی با بیان اینکه 2هزار پروانه کاغذی در سامانه سازمان اصلا وجود خارجی نداشت افزود: اگر پروانه های کاغذ در سامانه باطل نمی شد این عدد به پبش از 5هزار عدد می رسید که یک آمار کاذبی محسوب می شود و تاکنون هیچ مدیری هم زیر بار این مسئولیت نرفته که وقتی یک امار 5هزارتایی را تحویل می گیرد با آمار کاهشی تحویل مدیر بعدی دهد.

وی با اشاره به نیاز برخی صنایع به پروانه جدید به دلایل مختلف مثل افزایش تنوع محصول یا تغییر محصول عنوان کرد: بسیاری از صنایع که پروانه خود را جدید کرده بودند به دلایل مختلف پروانه قبلی از سیستم سازمان خارج نشده بود که با خارج کردن این پروانه های کاغدی، شفاف سازی و واقعی سازی در آمار صنایع استان یزد صورت گرفت تا در وضعیت صنایع ببر کاغذی نباشیم.

*** اقدامات حوزه پوشاک مرتب به آیت الله ناصری گزارش می شود

این مسئول با بیان اینکه بیش از 100هزار اشتغال صنعتی در استان یزد صورت گرفته است افزود: سرمایه گذاری اسمی که در سامانه صنعت وجود دارد بیش از 12هزار میلیارد تومان است که این سرمایه اسمی بروز نشده به طور مثال سرمایه گذاری معدن چادرملو عدد بروزی نیست که اگر تجدید ارزیابی شود سرمایه چادرملو به تنهایی 12هزار میلیارد تومان خواهد بود.

علمدار یزدی با بیان اینکه در کاشی و سرامیک، تولید فولاد و نساجی استان یزد قطب صنعتی محسوب می شود گفت: در کاشی و سرامیک با تولید بیش از 50 درصد کاشی کشور و 80کارخانه فعال و40 کارخانه در حال راه اندازی رتبه اول و در صنعت نساجی از لحاظ سهم بازار و سرمایه گذاری رتبه دوم کشور را داراست که البته در زنجیره صنعت نساجی، در تولید پوشاک هنوز جای کار زیاد است و با توجه به تاکید آیت الله ناصری، گزارش این حوزه مرتب به ایشان داده می شود و این نکته فراموش نشود که استان در صنعت نساجی در تولید روفرشی، رومبلی و ترمه رتبه اول کشور را داراست.

***اشتغال 35هزار نفر با راه اندازی طرح های نیمه تمام یزد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با بیان اینکه استان یزد با سهم 15درصدی، رتبه سوم کشور را در حوزه تولید فولاد دارد عنوان کرد: در خصوص طرح های نیمه تمام، استان یزد با 1027 طرح با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در جایگاه اول کشور قرار دارد که تاکنون در این خصوص 9 هزار میلیاردتومان هزینه شده است و اگر این طرح ها به مرحله صدور پروانه برسد برای قریب 35 هزار نفر اشتغال ایجاد می کند.

وی ادامه داد: این آمار طرح های نیمه تمام به معنای زخمی شدن طرح نیست و همه این طرح های نیمه تمام پویا هستند و آمار پیشرفت ان ها در آینده بیشتر می شود.

*** جوازصنعتی اگر نیازمند به استعلامات خاصی باشد نیم ساعته صادر می شود

علمدار یزدی گفت: از زمانی که بنده به عنوان مسئول سازمان صمت استان یزد معرفی شدم استان یزد رتبه اول صدور جواز تاسیس را به خود اختصاص داده است که تسریع در این امر از مولفه های بهبود زمینه کسب و کار به حساب می آید.

این مسئول با بیان اینکه سعی مان بر این بوده که صنعت گری به خاطر صدور جواز معطل نشود تصریح کرد: در استان یزد برای صنعتی اگر نیازمند به استعلامات خاصی مانند محیط زیست، جواز ده گانه، خوراک نداشته باشد در سی دقیقه صادر می شود در صورتی در گذشته برای صدور چواز ماه ها زمان نیاز بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اشاره به اینکه محدودیت های امروز استان یزد برای صدور مجوزهای صنعتی آب و محیط زیست است ابراز کرد: با توجه به معدنی بودن استان یزد در گسترش فولاد خیلی ظرفیت ها وجود دارد اما به دلیل مسئله آب این مهم با محدودیت روبرو است که با کمک اب منطقه ای و محیط زیست و با تشکیل کارگروه های تخصصی و روش های خاص سعی در رفع این مسائل داریم.

***ایجاد 90برابری ارزش افزوده صنایع تنها با 5درصد آب استان

علمدار یزدی ادامه داد: علیرغم اینکه چهارمین استان صنعتی کشور، هشتمین استان برتر صادرکننده غیرنفتی کشور و دومین استان معدنی کشور محسوب می شود کمتر از 5درصد آب استان در بخش صنعت استفاده می شود و این در حالی است ارزش افزوده ای که صنعت ایجاد می کند 90برابر و اشتغال ان 70 برابر سایر بخش هاست.

وی با بیان اینکه یزدی قدر آب را می داند خاطرنشان کرد: بهترین راه صرفه جویی آب در استان یزد، استفاده آب در صنعت است چراکه بسیاری از کارخانه های استان یزد در مصرف آب به بازچرخانی آب مجهز شده اند و با ریسایکل میزان آب مصرف چندین بار مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اشاره به اینکه استان یزد در معادن از لحاظ ذخیره اول و از نظر تنوع دوم کشور است اذعان کرد: 622پروانه بهره برداری معدن در سامانه سازمان صمت استان موجود است که این امار هم دینامیک است و تغییر می کند البته این بخش با محدودیت های محیط زیست، انرژی اتمی، منابع طبیعی، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی روبرو است.



***دومین معدن سرب و روی دنیا در دل یزد

وی با عنوان اینکه بزرگترین معدن سرب روی و باریت خاورمیانه و دومین این معدن در دنیا متعلق به استان یزد است تصریح کرد: اشتغال مستقیم معدنی استان یزد 11 هزار نفر است که عمده ان در بافق و اردکان هستند اما برای رسیدن به اشتغال غیرمستقیم باید همین امر را چهار برابر کرد.

علمدار یزدی با بیان اینکه زنجیره های کامل اسیدفسفوریک، فولاد، شیشه در استان وجود دارد عنوان کرد: محصول نهایی شیشه در استان یزد به 45 کشور دنیا حتی فرانسه که مهد بلور است صادر می شود.

***یزد قلب استراتژیک کشور

وی با بیان اینکه استان یزد در تولید آهن در جایگاه اول است گفت: یزد علیرغم اینکه قلب جغرافیایی کشور بلکه قلب استراتژیک کشور محسوب می شود چراکه به 50درصد صنایع فولادی کشور خوراک می دهد که عدد قابل توجهی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: از لحاظ صدور معافیت های گمرکی از سال 94 تا کنون رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است و تشویق سرمایه گذار برای ورود محصولاتی که مشابه داخلی ندارد، نمی توان برای این مسئله سند سازی کرد و امار را به آب بست پس بر مبنای همین عدد گفته می شود که یزد بهشت سرمایه گذاری است.

*** رشد دوبرابری صاردات استان یزد نسبت به کشور

این مسئول با بیان اینکه استان یزد در حوزه صارکننده برتر غیرنفتی در رتبه هشتم کشور قرار دارد عنوان کرد: در 16 سال گذشته رشد صادرات استان یزد نسبت به کشور دوبرابربوده است بطوری که رشد صاردات استان یزد 1600درصد و کشور 800درصد اعلام شد و تا قبل از شیوع کرونا عدد کنتور صنعتی بین 15 تا 20 درصد رشد داشت که این روند در سال جاری علیرغم وضع کنون کرونایی 4 درصد رشد داشته است.

وی درخصوص وضعیت فروش صنایع استان یزد خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت ارز کنونی دیگر قاچاق موضوع بصرفه ای نیست و صنعت گر یزدی محصول خودش را می تواند بفروشد برای مثال قیمت کاشی و سرامیک در گمرک 4 دلار بود اما در حال حاضر به کمتر از 2 دلار رسیده است و این به دلیل بالا رفتن عدد فروش صنعت گر در داخل است.

***تولید استان یزد در وضعیت بهتر از سایر استان ها

علمدار یزدی با بیان اینکه وضعیت تولید استان یزد نسبت به سایر استان ها وضعیت بهتری دارد اظهار کرد: 47هزار و 500واحد صنفی، 66 اتحادیه در یزد، 185 اتحادیه در استان یزد و 940کارت بازرگانی فعال در سامانه صمت استان یزد موجود است و علیرغم تاثیرات زیاد کرونایی در اصناف، کمترین تاثیر را از این لحاظ بر صنعت و معدن داشته ایم.

این مسئول ادامه داد: عمده کشورهای صادراتی استان یزد عراق و افغانستان است و از 800 کالای تولیدی استان یزد بیشتر از 400 قلم کالا به بیش از 90 کشور دنیا صادر شده است به گونه ای که حتی کاشی یزد به مهد کاشی و سرامیک دنیا یعنی اسپانیا صادر می شود.

***5هزار مصوبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یزد

وی از کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به عنوان افتخارات سازمان صمت یاد کرد و گفت: با تشکیل 274کارگروه اصلی، این تشکل تاکنون بیشت از 5هزار مصوبه داشته است که در زمینه های بانکی، تامین اجتماعی، مالیاتی، آب و برق و گاز و غیره بوده است و تمام این مصوبات گروه بندی شده و میزان جلسات کارشناسی، کمیته تخصصی، مصوبات و پرونده های مطروحه مشخص است.

علمدار یزدی در پایان با اشاره به انتقال وظیفه تنظیم بازار از جهادکشاورزی به سازمان صمت ابراز کرد: از ماه سال گذشته استان های کشور از لحاظ نظارت و بازرسی بصورت هفتگی رتبه بندی شد که از ابتدای این امر استان یزد در این مقوله در جایگاه اول یا دوم بوده است که این رتبه بندی پرامترهای مختلفی هم دارد که یکی از این پارامترها نمانده شکایتی در سامانه 124 است و خوشبختانه رسیدگی به شکایات به سامانه 124 به صورت هر روزه انجام و صفر می شود.

گفتنی است این گفتگو با حضور در دفتر رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد و با همراهی علی صالحی مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد صورت گرفت.
ارسال نظرات