فاطمه دانش یزدی گفت: فرهنگ‌سازی در مورد ازدواج آسان زمانبر و نیازمند عزم همگانی بوده و نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی این مهم بسیار مهم است.
کد خبر: ۹۲۶۱۳۸۵
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، فاطمه دانش یزدی  تصویب سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان را از مهمترین اقدامات صورت گرفته در رابطه با مقوله‌ی ازدواج دانست و گفت: این سند که در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال گذشته تصویب شده از ۱۳ محور نظیر سلامت، خانواده، ازدواج، ورزش و سایر موارد مرتبط با زنان تهیه شده است.

تصویب سند ارتقای وضعیت بانوان در شورای برنامه ریزی یزد

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری یزد افزود: سند ارتقای وضعیت بانوان براساس وظایف ذاتی دستگاه‌ها تعریف شده و تلاش شده تا سندی راهبردی و کامل اجرایی را در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهد.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های این سند سعی بر تسریع و فراهم کردن امکان ازدواج صورت گرفته گفت: راه اندازی کارگاه‌های آشنایی دختران و پسران در شرف ازدواج با ویژگی‌های روانی و زیستی خودشان در دستور کار قرار گرفته که با محوریت سازمان بهزیستی انجام می‌شود.

دانش یزدی با اشاره به اصول شانزده‌گانه تقویت و تحکیم بنیان خانواده براساس فرمایشات مقام معظم رهبری اظهار داشت: ایجاد خانواده سالم، فرزنداوری و فرزندپروری، احترام به والدین و احترام به سالمندان بخشی از این اصول است که در قالب آموزش‌های پیش، حین و پس از ازدواج برای خانواده‌ها، والدین و فرزندان انجام خواهد گرفت.

این مقام مسئول نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی ازدواج‌های موفق مهم دانست و گفت: متاسفانه طلاق یکی از پنج آسیب اجتماعی است که مقام معظم رهبری هم بر اقدامات پیشگیرانه در این زمینه تاکید دارند و بر همین اساس بهره‌گیری از کارشناسان حوزه اجتماعی و مراکز مشاوره برای پیشگیری از آسیب‌های حوزه خانواده در دستور کار قرار گرفته هر چند فرهنگ‌سازی در مورد ازدواج آسان زمانبر و نیازمند عزم همگانی است.

راه‌اندازی مراکز صیانت از نهاد خانواده در یزد

وی از راه‌اندازی مراکز صیانت از نهاد خانواده در زمینه تسهیل ازدواج خبر داد و ابراز داشت: خوشبختانه این طرح جزو طرح‌های موفق درشهرستان‌های اردکان، میبد و بهاباد بوده که از ظرفیت خیرین برای ازدواج و مسکن جوانان، خرید جهیزیه در راستای صیانت از بنیان خانواده بهره گرفته شده است.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استان در بخش دیگری از سخنانش به میزان اشتغال بانوان در بخش‌های مختلف استان براساس آخرین آمار‌ها نیز اشاره کرد و گفت: براساس آخرین سرشماری‌ها مربوط به سال ۱۳۹۵، ۶۰.۵ درصد از شاغلان استان در بخش متخصصان را بانوان یزدی تشکیل می‌دهند در حالی که این رقم در کشور ۴۴.۴ درصد است.

وی ادامه داد: ۲۱.۸ درصد از رده‌های شغلی قانون‌گذاران و مقامات عالی رتبه استان نیز در اختیار بانوان بوده و در رده تکنسینن و دستیار نیز ۲۷.۶ درصد مشاغل استان را بانوان دارند که متوسط کشوری این آمار‌ها به ترتیب ۱۷.۳ و ۲۱.۹ درصد بوده است.

برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی عکس کودکان در یزد

دانش یزدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه یزد مرجع ملی کنواسیون حقوق کودک است از برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی عکس کودکان در یزد خبر داد و گفت: این نمایشگاه با عنوان «کودکان، هویت میراث جهانی» در مهرماه برگزار خواهد شد و تصاویر کودکان از ۲۲۰ شهر دوستدار کودک دریافت خواهد شد که خوشبختانه یونیسف در مورد برگزاری این نمایشگاه و همچنین مجلد کردن عکس‌های منتخب اعلام امادگی کرده و در هفته‌های آتی رسماً فراخوان آن به اطلاع عموم گذاشته خواهد شد.

وی، هدف از اجرای این برنامه را آشنایی کودکان با فرهنگ و آداب و رسوم و هویت شهر خود اعلام کرد و گفت: متأسفانه کودکان امروز از فرهنگ و هویت خود فاصله گرفته‌اند و در تلاش هستیم با اجرای این برنامه آن‌ها را به فرهنگ اصیل خود نزدیک کنیم و امیدواریم کودکان یزدی نیز بتوانند در این نمایشگاه، سفیران فرهنگی استان یزد باشند.

وجود ۲۵ زن شهیده یزدی

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد در پایان با اشاره به برگزاری کنگره ۴ هزار شهید استان یزد در اسفندماه اظهار داشت: با توجه به اینکه استان یزد ۲۵ شهیده زن دارد، برنامه‌هایی در زمینه معرفی زنان شهید و نقش آفرین در دوران دفاع مقدس خواهیم داشت.
ارسال نظرات