خبرهای داغ:
در برخی برنامه ریزی های اقتصادی، تمایلاتی به نظام سرمایه داری وجود دارد و آنچه در سیاست دولت مشاهد می شود این است که راهبرد خاصی برای مبارزه با قاچاق کالا وجود ندارد.
کد خبر: ۹۲۶۱۶۴۰
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج  به نقل از ایلام بیدار، یکی از مهمترین آسیب های کشور بحث قاچاق کالا و عواقب و مشکلاتی است که برای اقتصاد و تولید یک کشور می تواند داشته باشد، در بررسی قاچاق عده ای افراد فرصت طلب و سودجو خارج از ضوابط و قوانین کشور اقدام به ورود کالا در انواع مختلف به داخل می کنند و به نوعی نظم اقتصادی یک منطقه با آسیب هایی مواجه می شود.

علاوه بر این موضوعی که از اهمیت بسیاری در بحث قاچاق کالا مدنظر است اینکه تولید ملی با تهدید جدی رو به رو می شود و این در حالی است که همه کارشناسان اقتصادی بر حمایت از تولید داخل دارند که قاچاق کالا در نقطه مقابل با آن قرار دارد.

عدم حمایت از تولید، ضعف در برنامه ریزی ها، بی توجهی به اقتصاد بومی و نیز توجه به اقتصاد عاریتی از جمله مواردی است که در این میان باید در حاشیه این مبحث به آنها پرداخت.

کشور ما از نعمت های خدادای فراوانی برخوردار است و این توانمندی و شاخصه ها وجود دارد تا به سمت وسوی تولید رفته و خود را از اقتصاد عاریتی صرف نجات دهیم.

بدون شک نقش تولید ملی و حمایت همه جانبه از ان، بر کسی پوشیده نیست واما نبود قوانین خاص و عدم برنامه ریزی و وجود ضعف ها باعث شده تا اقتصاد کشور کماکان متکی به نفت باشدو بعنوان درآمد به آن نگریسته شود.

از سوی دیگر استفاده سودجویان در حجم بالای کالاها بدون پرداخت حقوق و حتی بدون در نظر گرفتن کیفیت و حمایت از انها نیز مدنظر است، به طوری که این شرایط اقتصاد کشور را مریض کرده است؛لذا شرایط پیش آمده این را می طلبد به سمت تولید حرکت کرده و در این زمینه با استفاده از ظرفیت نیروهای انسانی توانمند ابزاری  ایجاد کرد تا زیرساخت های اقتصادی شکل بگیرد.

ضرورت تقویت روابط تجاری با کشورهای همسایه

"سیدمحمد موسوی مقدم"، از کارشناسان اقتصادی در گفتگو با ایلام بیدار در این خصوص گفت: بایستی منابع مالی به سمت و سوی تولید واقعی پیش برود و این پیچیدگی خود را دارد به طوری که تولیدات متناسب با نیاز بازار مصرف باشد و علاوه بر آن تولید با کیفیت ملاک باشد.

وی اظهار کرد: لازمه این مهم تقویت بخش خصوصی و روابط تجاری با کشورها و بازاریابی برای تولیدات و نیز تقویت صنایعی که باید زودبازده باشند، است تا زمینه اشتغال پایدار نیز افزایش یابد.

موسوی مقدم افزود: علاوه بر این باید هماهنگی سیستم بانکی و تصمیم گیرندگان و نیز قانونگذار هم باید لحاظ شود تا در نهایت خروجی از پیش تعیین شده با ملاک های درنظرگرفته شده ایجاد و راه های برون رفت از اقتصاد عاریتی تقویت شود.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: تأکیدات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ها از جمله اقتصاد و فرهنگ و نیز همگرایی ها و حمایت از تولید و کار و سرمایه ایرانی بر همین اساس بوده تا اقتصاد به سمت پایدار حرکت کند.

وی تصریح کرد: اما در این میان نقیصه ای که بر ضد تولید است بحث قاچاق کالا است، این پدیده باعث بر هم زدن اقتصاد کشور و عرضه و تقاضا شده و تولید کنندگان واقعی که تمام سرمایه خود را در این مسیر قرار داده اند با مشکل روبه رو شده اند و اجناس آنها به فروش نمی رسد، این روند باعث ضربه به تولید ملی و اشتغال و نیز افزایش امار بیکاری می شود.

کمترین میزان قاچاق در مرزهای ایلام

اما استان ایلام وضعیت بسیار محرومی دارد و زیرساخت ها در این استان آماده نیست، از سوی دیگر محرومیت های بلند مدتی که به علت دوری از مرکز و دسترسی های سخت به استان و نیز مهمتر از همه درگیر بودن با جنگ هشت ساله نیز درعمق این محرومیت تأثیر داشته است.

در استان ایلام با وجود بازارچه مرزی و شرایط خاص کشور عراق، افزایش صادرات مدنظر است و این زمینه را برای افرادی که به صورت غیرقانونی اقدام به واردات غیرقانونی کنند، مهیا می کند.

اما با این وجود میزان قاچاق کالا بسیار کم است، اما از طرف دیگر بازار عراق بازار خوبی است که می تواند هدف واقع شود، صادرات نقش مهمی در حمایت از تولید دارد و باید از این ظرفیت برای افزایش صادرات در ایلام بهره جست.

در این راستا اگر هماهنگی ها و برنامه ریزی ها گسترش یابد و ضمن تقویت صنایع تبدیلی تفاهم نامه های تجاری صورت گیرد ارتقای صادارت بیش از پیش محقق خواهد شد.

یک منبع آگاه در این باره به این ایلام بیدار گفت: مقدار قاچاق کالا در استان در سطح پایینی است و پرونده های در این دست تنها در حد قاچاق کالای خانگی است که به بازارچه های استان های همسایه بخصوص کرمانشاه و خوزستان مراجعه می کنند اما آن مقوله قاچاقی که به صورت عمده باشد در استان ایلام کمتر دیده می شود.

وی اظهار کرد:در استان میزان بیکاری در حد بحرانی بوده و ایلام همیشه جز استان های مهم در بحث جوانان فارغ التحصیلی بیکار است که این میزان متناسب با مقدار سرمایه گذاری در استان نیست.

استان های درگیر با قاچاق کالا

براساس آخرین امارهای موجود، سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و هرمزگان بیشترین تعداد پرونده را داشتند که اغلب به خروجی سوخت و فرآورده‌های نفتی مربوط بوده است.

در استان ایلام نیز میزان کشفیات قاچاق در سه ماهه اول سال 99 با افزایش 10 درصدی همراه شده است اما علیرغم این میزان افزایش، استان ایلام و مرزهای آن همچنان جزو استان های مهم در مقابله با قاچاقد کالا است.

سردار "نورعلی یاری"، فرمانده انتظامی استان ایلام در این خصوص گفت:  رسالت اصلی پلیس امنیت اقتصادی نیروی انتظامی به‌ عنوان یک پلیس تخصصی‌ ، برخورد قاطع و جدی با جرائم مختلف از جمله اخلال گران نظام اقتصادی، قاچاقچیان کالا و ارز کشور است چرا که هرگونه بی‌ نظمی یا اختلال در آن موجب سلب امنیت و آسایش عمومی شده و آثار و تبعات آن در کلیت جامعه و زندگی مردم تاثیر بسزایی دارد.

فرمانده انتظامی ایلام از افزایش ۱۰ درصدی کشفیات قاچاق کالا و ارز در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و یادآور شد: در سه ماهه اول سال جاری، بیش از ۹۱ میلیارد ریال کالاو ارز قاچاق در استان کشف شده است.

وی تاکید کرد: در پلیس امنیت اقتصادی در تلاش هستیم با اقدامات عملیاتی مناسب، فضایی به وجود آوریم که بتوانیم سیاست ها و طرح های جدیدی را در جهت جلوگیری و کشف جرایم و مفاسد اقتصادی و در نهایت دستگیری مجرمان اقدام کنیم. 

یاری با اشاره به اینکه رونق اقتصادی به دنبال اقتصاد سالم به وجود می آید،گفت: در این حوزه باید با کنترل، نظارت و شناسایی از ورود مفسدان اقتصادی که سبب از بین بردن کسب و کار و درآمد حلال می شوند،جلوگیری کنیم.

راهبرد بلندمدت برای مقابله با قاچاق کالا

لذا بهترین راه راهبردی تکیه بر اقتصاد مقاومتی و تکیه بر منابع داخلی و حمایت از تولید است تا اشتغال ایجاد گردد تا در نهایت به ثبات اقتصادی منجر شود.

اما به طور کلی کالاها به صورت وسیع از یک کانال غیرقانونی بدون پرداخت عوارض در حجم بسیار بالایی وارد می شوند و در درجه اول به تولید کشور ضربه می زند و با فروش قیمت پایین نظم اجتماعی و اقتصادی را بر هم می زند و علاوه بر این باعث آسیب رساندن به کارگاه ها و صاحبان آنها می شود.

اما تنها راه برون رفت و نجات اقتصاد مقاومتی است که باید به طور جد در دستور کار قرار گیرد و تنها به چند جلسه معطوف نگردد، رونق شرایط حاضر در گرو همین اقتصاد مقاومتی است تا از این طریق بازارهای منطقه ای را در دست بگیریم و در این زمینه ضرورت دارد تا برنامه ریزی ها هدفمند و راهبردی باشد تا به وضعیت مطلوب رسید.

دولت نیز بایستی کیفیت اجناس را با حمایت از تولیدگران بالا ببرد و حاشیه امنی برای تولیدکنندگان ایجاد کنند.

در برخی برنامه ریزی های اقتصادی، تمایلاتی به نظام سرمایه داری وجود دارد و آنچه در سیاست دولت مشاهد می شود این است که راهبرد خاصی برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی وجود ندارد و دولت به دنبال سرو سامان دادن ظاهری به اقتصاد است.

اقتصاد مقاومتی در حالی بعنوان بهترین برنامه بلند مدت راهبردی مطرح است که این روزها در بروکراسی اداری گم شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها